3. července 2016 • 04:20

Vysílačky, lednice na šampaňské. SUPER auto šéfa Tour stojí 3 miliony

Autor:
TOP VIDEA
Sport proti simulování: Známé firmy Krmenčík nebo Přikryl i nováček Ljevakovič Sport proti simulování: Známé firmy Krmenčík nebo Přikryl i nováček Ljevakovič
LIGA NARUBY: Škoda vs. Škoda, Theo Hušbauer a rozvážný hasič LIGA NARUBY: Škoda vs. Škoda, Theo Hušbauer a rozvážný hasič
VŠECHNA VIDEA ZDE

Nejen špičkoví závodníci jsou českou chloubou na Tour de France. Už třináctým rokem je se slavným závodem spojena jiná tradiční značka – Škoda. Nahlédli jsme za vás do „prvního vozu“ celé Tour, ředitelské limuzíny.



Pro peloton Tour de France je nejdůležitější barvou žlutá, barva dresu vedoucího jezdce. Chod závodu, jeho mozek i svaly, zase symbolizuje sytě rudá. Právě to je barva hlavních vozů celého doprovodného vozového parku, který servis po tři týdny zajišťuje.

Rudých vozů je šest včetně toho hlavního, v jehož útrobách má kancelář ředitel závodu Christian Prudhomme. „Pojem kancelář je na místě, protože ve svém autě trávím víc času než ve skutečné kanceláři. Zhruba sedm hodin denně,“ říká Prudhomme.

Ze svého místa na zadním sedadle za řidičem kontroluje francouzský novinář a funkcionář nejslavnější závod světa. Do limuzíny pravidelně zve na svezení etapou francouzské prezidenty a další významné hosty, často představitele regionů, jimž jednotlivé etapy vedou.

Vozový park na Tour de France

250 vozů Škoda je pro potřeby Tour de France v provozu na silnici. Christian Prudhomme ve svém voze stráví zhruba sedm hodin denně, během závodu s ním pokryje vzdálenost zhruba 7000 kilometrů. Za rok mívá ředitelský rudý Superb na tachometru najeto 25 tisíc kilometrů. Prudhomme, který v rámci organizace ASO řídí i další akce, v něm ročně stráví až devadesát dnů.

Je to jeden z důvodů, i když zdaleka ne ten hlavní, proč Prudhomme potřebuje, aby bylo auto nachystané přesně podle jeho představ. Škoda Superb tento požadavek splňuje. „Během svého ředitelování jsem jiný vůz nepoznal a jsem s ním maximálně spokojený,“ říká 190 cm vysoký ředitel. „Měřím dost. Stejně vysoký je i můj řidič Gilles Maignan. A vidíte, pohodlně se za ním na zadním sedadle mohu usadit,“ přisazuje si Prudhomme.

Chod závodu, jeho mozek i svaly, symbolizuje sytě rudá. Právě to je barva hlavních vozů celého doprovodného vozového parku.
Chod závodu, jeho mozek i svaly, symbolizuje sytě rudá. Právě to je barva hlavních vozů celého doprovodného vozového parku.

Prostor uvnitř má zařízený maximálně účelně. Po pravé ruce najde pultík se vstupem pro vysílačku a čtyřmi barevně odlišenými knoflíky pro přepínání mezi všemi důležitými rádiovými okruhy závodu. Naladit se může na informační kanál Tour, vůz rozhodčích, ředitelství nebo na celý konvoj. Doslova po ruce tak má všechno, co pro dohled nad závodem potřebuje. I další čtyři hlavní škodovky jsou rudé, plus jedno auto je rezervní, rovněž pořád na trati a připravené zaskočit, kdyby bylo potřeba. Pouze ředitelův Superb však smí používat charakteristicky melodický zvuk klaksónu. Nikdo jiný vám na Tour de France nezatroubí tak jako on.

K specifickým úpravám interiéru patří hned pod pultíkem prostor na nádobu s ledem. Tam se chladí šampaňské. Věren reglementu závodu podává i Prudhomme občerstvení nejdříve na padesátém kilometru, kde mají první bufet i závodníci. Skleničkou si ale samozřejmě nepřiťukává tak často, jako si jezdci naklánějí svoje bidony s vodou.

Pohodlí prostoru na zadních sedadlech využije ředitel ještě při jedné specifické činnosti: vždy na začátku etapy si otevře střední okénko, vysune se v něm nahoru a praporem odmává začátek etapy. Operativně pak ze střechy řeší vzniklé situace, například po hromadných pádech. Pak komunikuje s jezdci napřímo tváří v tvář.

Okénko umísťuje nad zadní sedadla výrobce, stejně jako speciální lyžiny, určené k tomu, aby se ředitel mohl při mávání vlajkou nad střechu držet. K dalším speciálním úpravám patří šest antén a celý vnitřek včetně nenápadného tlačítka na spuštění majáčku. Z naprosté většiny je ale šéfům určený stejný Superb, který si může zákazník běžně koupit. Interiér už si samo upravuje ředitelství závodu.

Na pravém boku kapoty má iniciály HD na počest zakladatele pořádající organizace Henriho Desgrange, nesmí chybět ani logo Tour de France. Francouzský distributor odhaduje cenu Prudhommova modelu na tři miliony korun. Ovšem vzhledem k tomu, že od podobných speciálních vozů existují jen originály, může jít cena až do milionů. Kdo ví? Prodat svoje auto ředitel ještě nezkoušel.

Pro Prudhomma má jeho Škoda Superb ještě jinou hodnotu než peníze. Vždyť z ní řídí Tour de France.

Čím jezdí ředitel Tour de France

Vůz: Škoda Superb
Motor: 2.0 TDI
Výkon motoru: 140 kW (190 koní)
Převodovka: automat (6 stupňů)
Barva: Corrida-Red
Odhadovaná cena: 3 000 000 korun