Jiří Punčochář
11. července 2016 • 13:38

Jedete pomaleji, protože se kontrolují motorky? Otázka vytočila Frooma

TOP VIDEA
V Plzni budu až do smrti, řekl kapitán Petržela. Divil se zprávě o odchodu Ďuriše V Plzni budu až do smrti, řekl kapitán Petržela. Divil se zprávě o odchodu Ďuriše
Trenér Třince Kýhos po výhře v Plzni o kauze Polanský: Tým to utužilo Trenér Třince Kýhos po výhře v Plzni o kauze Polanský: Tým to utužilo
VŠECHNA VIDEA ZDE

Neobyčejně vyrovnaná Tour de France, v jejíž pořadí je po první třetině závodu jedenáct nejlepších jezdců naskládáno do časového rozpětí 61 vteřin, byla dosud narozdíl od dramat na trati nezvykle klidná v zákulisí.



To hned první volný den změnil, když se tým Sky musel ostře ohradit proti narážkám na to, že jeho lídr a vedoucí muž pořadí Chris Froome nedominuje jako dřív, protože se klade větší důraz na potírání mechanizovaného dopingu.

Už v sobotu večer, kdy vynikajícím výkonem ve sjezdu dokázal vyhrát 8. etapu a vybudovat si stávající drobný náskok na první místě, Chris Froome prorocky tvrdil: „Nepochybuji o tom, že někteří lidi už začali počítat moje statistické ukazatele z tohoto sjezdu, aby dokázali, že se už zase vychylují z normálu.“

O dva dny později se jeho slova naplnila. Na pravidelné tiskové konferenci se novináři pídili po tom, proč Froome nemá na prvním místě tak vysoký náskok jako v minulých letech, kdy v první horské etapě zpravidla dokázal ujet výrazněji.

„Útočil jste letos v Pyrenejích méně, protože kontroly motorů v kolech jsou stále častější?“ zněla otázka. Udivený Froome nedostal šanci hájit se, na jeho obranu okamžitě vystoupil šéf týmu Sir Dave Brailsford. „Najít motorek je dnes hodně snadná záležitost. Ten, kdo by si ho vzal na Tour de France, by musel být úplný idiot,“ řekl Brailsford důrazně.

Motorky pod drobnohledem

Mezinárodní cyklistická unie (UCI) si letos na Tour vzala na pomoc termokamery, jejichž použití předvedla veřejně v praxi. V etapách se pohybují komisaři na motorkách, kteří termokamerou snímají rám jedoucího kola a zjišťují, zda se někde nepřehřívá. To by jasně indikovalo přítomnost motorku.

V cíli královské etapy v Andoře byly v akci navíc i rentgeny. Dohromady činovníci provedli stovky kontrol včetně zhruba desítky na obou Froomových kolech. Zatím bez nálezu.

„Chrisovo kolo je kontrolováno častěji než u jiných závodníků. Máme dokonce mail od UCI, v němž nám děkují, že spolupracujeme nejvíc ze všech týmů na Tour de France. Jestli je někdo natolik stupidní, aby si motorek vzal, pak by byl hodně brzo dopaden,“ prohlásil Brailsford.

Froome před začátkem Tour de France několikrát mluvil o tom, že tento ročník považuje za nejtěžší v kariéře a nechce udělat stejnou chybu jako v předchozích ročnících, kdy mu viditelně chyběly síly v závěrečném třetím týdnu. Proto se snažil v úvodních etapách jet konzervativněji, neútočit tolik, šetřit energii.

Stejně tak si počíná jeho nyní největší rival, jímž je po odstoupení Alberta Contadora kolumbijský vrchař Nairo Quintana. „Viděli jste ho, jak neustále visí na mém zadním kole? Je tam jako stín. Jako kdyby byl přilepený lepidlem,“ podivoval se Froome. Rovněž Quintanova taktika je zatím poměrně nečitelná, favorit se zatím o nic nepokusil.

O to je však letos Tour de France dramatičtější a zajímavější.