Jiří Punčochář
14. července 2016 • 19:58

Cyklistický rozhodčí: Froome může běžet, pravidlo se ale ohnulo

Cyklistický rozhodčí Miroslav Janout má za sebou dvě Tour de France a celkem sedm závodů Grand Tour. Jeho pohled na to, co se stalo Chrisi Froomovi na Mont Ventoux, kde kus cesty do cíle zoufale běžel, je jednoznačný stejně jako pravidla: „Pravidla Froomovi nezakazují běžet. Musí protnout cíl na kole, což udělal. Proti pravidlům se neprovinil,“ říká renomovaný rozhodčí. Diví se ale tomu, že vedoucí muž závodu dostal čas skupinky, v níž před pádem jel. Tím si cca o minutu a půl pomohl.



Co říkají pravidla o situaci, do které se Froome kolizí s motorkou dostal?
„Údajně narazil do motorky, spadl, poškodil kolo a běžel nějakou část do kopce pěšky. Pravidla nikde nezakazují, aby závodník běžel, může běžet třeba deset kilometrů. (s úsměvem) Pravidla zakazují protnutí cílové pásky bez kola. On ji (pásku) musí projet, může kolo nést nebo vléct za sebou, ale musí ho mít. Někdo mu kolo dal a Froome cílem projel, takže vzhledem k tomu, že na Mont Ventoux jako na horském dojezdu není tříkilometrová ochranná zóna před cílem, měl dostat čas, v němž cílem fyzicky projel.“

Tříkilometrová zóna není na žádném z horských dojezdů?
„V etapě, která je prohlášená jako etapa s cílem na kopci, což Mont Ventoux stoprocentně je, tříkilometrová zóna neplatí. V rovinaté etapě by po pádu měl čas skupinky, ve které se pohyboval, správně. Jestli ale rozhodčí a pořadatelé usoudili, že ta kolize nebyla vinou závodníků, že to tam zacpali diváci, že zasáhla vyšší moc… asi to tak bylo.“

Zřejmě právě to je důvod, proč má Froome stejný čas jako Bauke Mollema, s nímž ve skupince před pádem jel.
„Asi ano. Udělali tedy výjimku. Usoudili, že nebylo vinou pořadatelů, co se stalo, že to udělali diváci.“

VIDEO: Podívejte se, jak Froome běžel kus cesty bez kola:

Je to dobré rozhodnutí?
„Z mého pohledu ne, protože pravidla mluví jednoznačně. Není-li ochranná zóna, má závodník dostat čas, v jakém projel cílem. Jestli někdo tlačil na to, že to zavinili diváci a vyšší moc, že to nebyla vina závodníků, atd, tak se pravidlo už ohýbá. Může to být i precedent pro další akce, že když někdo spadne, tak může tvrdit, že to nebyla jeho vina.“

Froome vlastně při dokončování etapy po pádu použil dvě kola. První mu nesedělo, tak ho zahodil a počkal si na další.
„To je jedno, to už není podstatné. Důležité je, že projel na kole cílovou páskou.“

Díky tomu bude mít nadále žlutý dres, místo aby spadl na šesté místo.
„Jestli má Mollemův čas, tak to tak vychází. To se ale udělala opravdu extrémní výjimka v pravidlech.“

Není to ale správně a proto, že největší hvězdy se mají chránit?
„Tak by to být nemělo. Všichni by měli mít stejná pravidla, ať je to Froome nebo někdo jiný. Dovedu si ale představit tlak, pod jakým rozhodčí byli.“

Jak se celkově díváte na organizaci etap, jaká byla ta na Mont Ventoux? Ve středu se rozhodlo o snížení cíle o šest kilometrů, fanoušci měli zájem nacpat se do spodní části a vznikl chaos. Je to složité zvládat?
„Největším problémem byla vždycky etapa na Alpe d'Huez, tam je to s diváky v zatáčkách hodně divoké. Vždycky jsem to ale považoval za součást cyklistiky. Bariéry se podél celého stoupání nedají narvat, to je nemyslitelné. Princip je, že ve stoupáních, jako bylo to dnešní, mají být bariéry minimálně poslední tři kilometry před cílem. Tam má být bariéra kompletní. Zřejmě ji tam organizátoři nestačili dát...“

Jsou na Tour de France diváci neukáznění?
„Ne, to je všude stejné. Předpokládám, že pořadatelé neměli na tento úsek bariéry nachystané, protože tam původně být neměly. Cíl byl výš. Pak se to tam celé ucpalo. Vstoupilo do toho víc okolností. Je to druhá smůla v letošním ročníku, podobná té, kdy na závodníka na trati spadl nafukovací most. Je povinností mít záložní generátor, tady se ale stalo, že se most vyfouknul a spadl přímo na jezdce. To se stane jednou za deset let.“

Považujete ze své zkušenosti Tour de France za dobře organizovaný závod?
„Jeden z nejlepších! Možná by se dalo říct, že Giro a Vuelta jsou na stejné úrovni, ale bez diskusí je Tour organizačně na výši.“

VIDEO: Podívejte se na srážku jezdců s motorkou:

Vše o Tour de France čtěte ZDE>>>