Jiří Punčochář
20. července 2016 • 09:56

Kontroly na Tour: Hledají motory v kolech, Frooma sledují pořád

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
Spor o Kováče: kouč budoucnosti a opravdová trefa, nebo jen bublina?
VŠECHNA VIDEA ZDE

PŘÍMO ZE ŠVÝCARSKA | Řádově tisíce kontrol k odhalení případného mechanického dopingu (motorů v kolech) provedli už komisaři během Tour de France. Výsledek? Zatím neoznámili ani jeden případ provinění.



Scénář se opakuje každým dnem. Kontroloři ve dvojicích dopoledne obejdou parkoviště pro týmové autobusy, a v době, kdy už jsou kola venku a nachystána na etapu, je prověří v oblasti rámů a ráfků malým tabletem.

Bývalý profesionál Ivan Basso zrovna obchází kola týmu Tinkoff, kde první sezonou začíná jako jeden ze sportovních ředitelů, a na horní stranu rámu lepí jezdcům „taháky“ pro etapu: kde číhá jak vysoký kopec, kde je sprinterská prémie, kde bufet. Peter Sagan a jeho kohorta se za pár minut vydají směrem na start.

„Jak se máte, všechno O. K.?“ zdraví dvojici Basso, jemuž kariéru vloni ukončil právě během Tour nález rakoviny varlat. Z něho se dokázal dostat. Usmívají se i kontroloři; z jejich strany to bude nejspíš hrané. Nepřestanou, ani když narazí na chvilkový odpor.

„Nedám, nesahat!“ varuje je Michael Valgren, jemuž Basso právě cedulku dolepil. Pak ale roztaje a kontrole sám udělá místo. Kola se měří před etapami i po nich, navíc jsou v akci na trati speciální kamery s termovizemi. „Je trochu jiná než televizní kamera. Všimnete si, když kolem projede, viděl jsem ji,“ hlásí Roman Kreuziger.

Kontroly bere každý už jako denní rutinu. Tým Sky mívá návštěvy s tablety a ampulkami na odběry denně, i o volném dni. Chrise Frooma sledují prakticky pořád. „Na dopingu byl třináctkrát,“ spočítá principál britské stáje sir Dave Brailsford. Aby počet kontrol dokázal říct správně, vezme si chvilku pauzu a počítá podle diáře v mobilu.

Cyklisté se podvolují, i když se jim v blízkosti kola pohybují cizí lidé. Někteří si jich ani nevšimnou. „Tohle je otázka spíš na mechaniky. Já vystoupím z autobusu, nasednu a jedu,“ popisuje Kreuziger. V době, kdy jeho směna na trati začíná, už je kolo proklepnuté.

Tým Sky mívá návštěvy s tablety denně, i o volném dni.
Tým Sky mívá návštěvy s tablety denně, i o volném dni.

Letos nově používaný tablet odhalí magnetické proudění, pozná prý nejen motorek, ale i magnetické kolo. Přesná podstata kontrol není veřejná, aby případní podvodníci neměli ještě větší náskok, než se odhaduje, že mají. Mezinárodní cyklistická unie (UCI) do vývoje technologie vložila bezmála milion britských liber.

Vše o Tour de France najdete ZDE »

Závodníci oceňují, že jim kola před etapami nikdo kvůli kontrole nedemontuje. „Vezmou kolo do ruky, změří, projedou tabletem a jinak s ním nic nedělají. Kdyby ho rozmontovávali, závodník by se na tom asi moc necítil,“ myslí si Bárta. Bez ohledu na kontrolu si však kolo stejně sám ještě prohlédne, jestli je v pořádku. „Asi jsem na to háklivý, kontroluju si upínáky a brzdy,“ říká. I Kreuziger si projde, co potřebuje, prstem zkusí pevnost galusky. Pak teprve vyrazí.

Někdy se to sejde tak, že jezdce čekají obě varianty kontroly - mechanická i dopingová. Jako třeba Bártovi v neděli. „Měl jsem štěstí, že etapa byla rychlá a relativně jsem dost pil, takže jsem s tím neměl problém,“ mrkne okem cyklista z jihomoravských Sobůlek.

Ale i tak je rád, že má kontrolu za sebou.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud