2. února 2016 • 04:45

Stroj na podvod? Tak vypadá kolo s motorem, které odhalili na MS

Autor: jip
Vstoupit do diskuse
0
  • Motor měl pomáhat i belgické závodnici Femke Van den Driesscheové na MS v cyklokrosuMotor měl pomáhat i belgické závodnici Femke Van den Driesscheové na MS v cyklokrosuFOTO: Koláž iSport.cz

    Šest let trvalo pátrání po existenci skrytých motorů v kolech profesionálních cyklistů, než se podezření proměnilo nálezem na cyklokrosovém mistrovství světa v realitu. Mezinárodní cyklistická unie (UCI) vyšetřuje belgickou závodnici Femke van den Driesschovou, u níž byl objevený během sobotního závodu. Jak může takový exemplář vypadat?

  • Ovládání

    Motorová pomoc se spouští pomocí tlačítka na řídítkáchFoto twitter.com
    Motor se aktivuje pomocí malého tlačítka, umístěného na řidítkách. První podezření padlo právě kvůli tomu na Fabiana Cancellaru, jehož pravá ruka sjížděla během závodů v roce 2010 po řidítkách dolů a zdálo se, že prsteníčkem míří vždy k jednomu konkrétnímu bodu. Často pak nezadržitelně zrychlil. Na jedno zmáčknutí se motor zapíná, na dvě vypíná.

  • Motor

    Skrytý motor je vysoký 22 centrimetrůFoto twitter.com

    Běžně prodávaný model je vysoký 22 cm a montuje se do středu rámu, kam se usadí pomocí dvou útlých šroubků nad sebou. Spekuluje se, že ten, kdo s kolem manipuluje, pak dírky po šroubcích zakytuje a přelakuje nebo přelepí reklamní nálepkou, aby nebyly zvenčí vidět. Motor je uvnitř rámu propojen pomocí drátů s baterií.

  • Baterie

    Mezinárodní cyklistická unie (UCI) vyšetřuje belgickou závodnici Femke van den Driesschovou kvůli motorku v koleFoto Profimedia.cz

    Existují dva hlavní typy baterií – jedna vydrží 60 a druhá 90 minut. Motor se tedy nedá používat během celého závodu, na využití v klíčových pasážích na trati je to však stále dost. Nejčastější umístění baterie je buď pod sedlem nebo v oblasti bidonu na pití. Slabší model váží 900 gramů, silnější o 400 gramů víc. Motor váží 750 gramů, což dohromady dává hmotnost celého zařízení kolem dvou kilogramů.

  • Elektromagnetická kola

    Mladá belgická závodnice má vážný problémFoto Profimedia.cz

    Italský deník Gazzetta dello Sport publikoval nově odhalení, že dalším způsobem podvádění může být použití elektromagnetických kol. Ta mají být schopna přidat k výkonu jezdce 20-60 wattů a jedno stojí zhruba 5,5 milionu korun. Autor článku Claudio Ghisalberti tvrdí, že motor v trubkách je zastaralá metoda, používaná už jen hlupácky. Elektromagnetická kola motory podle jeho zjištění vytlačují.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud