6. března 2016 • 08:30

Letecká akrobacie a formule 1? Rozdílem je rivalita, říká manažer Turek

Autor:
TOP VIDEA
TOP 5 gólů 16. kola: Škodův přesný lob i Fabiánův krásný volej TOP 5 gólů 16. kola: Škodův přesný lob i Fabiánův krásný volej
SESTŘIH Premier League: Bournemouth – Liverpool 4:3. Senzační obrat domácích SESTŘIH Premier League: Bournemouth – Liverpool 4:3. Senzační obrat domácích
VŠECHNA VIDEA ZDE

Byl prvním Čechem ve formuli 1. Pavel Turek působil dlouhá léta jako manažer ve stáji McLaren. Nyní je komerčním ředitelem v nejprestižnějších závodech letecké akrobacie Red Bull Air Race, kterým se příznačně přezdívá formule 1 ve vzduchu. Pro deník Sport srovnal tyto dva fanoušky milované sporty. Kde je větší rivalita a co ho na Air Race nejvíce baví?



Jak si vysvětlujete, že v letecké akrobacii má Česko dva zástupce v nejprestižnější sérii a ve formuli 1 stále není nikdo na obzoru?
„V Air Race jsou dva Češi díky své šikovnosti, cílevědomosti a skvělým výsledkům. Umí perfektně vystupovat na veřejnosti a i tento faktor dotváří jejich osobnost. Letectví má v Česku opravdu dlouhou tradici. Budovala se tady i v dobách hluboké totality. Jako mladý jsem sám sledoval výkony například Petra Jirmuse, který patřil ke světové špičce. Je tu i hodně fanoušků, již akrobacii a letectví sledují. Na provozování je to i finančně dostupnější než formulové závody, přestože to samo o sobě není levnou záležitostí. Jako například hokej či atletika.“

Finance a malá základna talentů jsou tedy tím jediným problémem?
„Na akrobatické létání se od sponzorů v rámci České republiky dají sehnat prostředky. I v motosportu máme dlouhou tradici, ale nemáme tak širokou základnu závodníků. Jakmile se dostanete na úroveň závodů mimo republiku, už to jde hodně těžko finančně utáhnout. Zlomový bod je přechod z motokár na nižší kategorie formulí. To už rodiče sami finančně nezvládají a potřebují mecenáše.“

Působil jste dlouho v F1 a nyní v Air Race. Který sport je vám bližší?
„Ve formuli 1 jsem strávil 17 let a to je velká část produktivního věku. Prošel jsem různými pozicemi a F1 pořád sleduji i z profesionálního hlediska. Na 2-3 závody ročně stále zajedu, abych udržoval kontakty. V Air Race mám možnost tento sport vytvářet, případně měnit. Je to strašně živé a to mě na tom baví. Je to sport, který bude mít v budoucnu hodně fanoušků. V rámci České republiky máme slušně našlápnuto a věřím, že až Martin Šonka nebo Petr Kopfstein vyhrají závod, bude u tuzemských fanoušků po Air Race ještě větší hlad.“

Martin Šonka patří k největším hvězdám letecké akrobacie

Je reálné, že by se brzy uskutečnil závod Air Race i v Česku?
„To je těžké zodpovědět. Vybíráme si lokality podle mnoha kritérií. Musí to být atraktivní oblast, která vypadá dobře v televizi a na fotografiích a musí mít dobré ekonomické zázemí. Česko obklopují další tři lokality, kde se závody konají. Chceme seriál rozšířit na deset závodů a naším cílem je do budoucna až patnáct závodů. Možná se tak dočkáme i Air Race v Česku.“

V F1 jste proslul nápady, kdy jste například chtěl poslat pilota Coultharda do vesmíru. Chystáte něco podobného i v rámci Air Race?
„Podstata Air Race je sama o sobě výjimečná. Piloti létají 370 km/h jen 10 až 15 metrů nad zemí v obrovském přetížení a převýšení. Už tohle samo o sobě poutá pozornost fanoušků a médií a není potřeba vymýšlet vedlejší témata, aby se připoutala pozornost.“

Kimi Räikkönen testuje svůj monopost

Bude se létat i nad okruhy F1. Nemáte v plánu uskutečnit závod F1 vs. akrobatický speciál?
„Určité srovnání by tam šlo. Říkáme o Air Race, že je to nejrychlejší motoristický sport. Je to nápad, který nevylučujeme a možná ho v budoucnu podnikneme.“

Kde je podle vás větší konkurence? Mezi piloty F1 nebo v Air Race?
„Je naprosto nemyslitelné, že by si dva týmy ve formuli 1 uspořádaly společnou tiskovou konferenci, jako to nyní udělali Petr Kopfstein s Martinem Šonkou. Vždyť i rivalita v rámci jedné stáje je obrovská jako například u Mercedesu, kde Hamilton s Rosbergem vedle sebe nedokážou sedět ani na tiskové konferenci po závodě.“

Formule 1 má za nejprestižnější závod Monako. Jaká destinace je to pro vás v Air Race?
„Jednoznačně Ascot. Dostihové závodiště má třísetletou historii spojenou s královskou rodinou. Je to tam udržované a Air Race je jediný závod kromě dostihů, který se tam koná. Je to celorodinná akce od rána až do večera. Skvělý je i Spielberg v Rakousku, kde je také vše na nejvyšší úrovni, a krásná je i Budapešť, kde se létá v centru města a vstup je zdarma.

KALENDÁŘ RED BULL AIR RACE 2016
DATUM AKCE
11.-12. března Abú Zabí (SAE)
23.-24. dubna Spielberg (Rakousko)
4.-5. června Chiba (Japonsko)
16.-17. července Budapešť (Maďarsko)
13.-14. srpna  Ascot (Velká Británie)
 3.-4. září  Lausitzring (Německo)
 1.-2. října  Indianapolis (USA)
 15.-16. října  Las Vegas (USA)