Karel Hanika získal do seriálu další bodované umístění
TOP VIDEA
Mladá Boleslav - Příbram: Rezek krásně trefil balon z voleje a Příbram vede 1:0 Mladá Boleslav - Příbram: Rezek krásně trefil balon z voleje a Příbram vede 1:0
Sparta - Vítkovice: Nepříjemný moment! Hudeček narazil helmou na plexisklo Sparta - Vítkovice: Nepříjemný moment! Hudeček narazil helmou na plexisklo
VŠECHNA VIDEA ZDE

Z českých jezdců ve svých třídách je v pořadí motocyklového mistrovství světa Karel Hanika nejvýš. Proto i pro Grand Prix ČR (o víkendu na Masarykově okruhu) je nejžhavějším domácím kandidátem na body, letos je z deseti závodů vybojoval šestkrát. V čem je ovšem „nejlepší“, je počet pádů. Jen jeden další jezdec padá stejně často jako Hanika, společně jsou na první příčce. Největší domácí nadějí v GP ČR je Karel Hanika



Z extrému do extrému půjdou jezdci motocyklové třídy Moto3 mezi dvěma závody během jednoho týdne v Indianapolisu a v Brně. Z deště, který panoval v Americe a vyvolal na trati chaos kvůli volbě pneumatik, se šampionát stěhuje do tropického vedra v Česku. „V takových podmínkách jde o fyzičku, aby to člověk vydržel, ale ještě víc asi rozhoduje psychika. Nesmí si připustit, jak se v kombinéze vaří, jak z něho teče, a musí vydržet do konce,“ čeká Hanika.

Na co se potřebujete v takové výhni připravit nejvíc?
„Je znát, že když je teplota vyšší, výkon motorky je nižší, což je stejné pro všechny. Bude potřeba nastavit si vedle motorky i hlavu. Zůstat v klidu. Nejsem si jistý, že v takových podmínkách se někomu podaří odjet, spíš to bude boj.“

Každopádně to bude něco úplně jiného než v Americe, kde se déšť proháněl tak, že víc než závodění rozhodla odvaha při sázce na vhodné pneumatiky.
„Těžko se popisuje, co se tam dělo. Jedete zahřívací kolo a trať je úplně mokrá. Závod je vypsán jako mokrý, ale už v prvním závodním kole je dráha z poloviny suchá. Těžko se rozhoduje, co dělat, jaké pneumatiky zvolit. Byla to loterie. Kluci, kteří od začátku zvolili pneumatiky na sucho, udělali bednu, zaslouží si to za odvahu. My ostatní jsme strádali.“

Karel Hanika nedokázal uhájit dobrou startovní pozici.

Bylo na vás, v jaké fázi závodu pneumatiky vyměníte, jakmile se ukázalo, že trať zůstane suchá?
„Přesně tak. Nikdo dopředu nepočítal s tím, že by trať mohla oschnout. Kalkuloval jsem s tím, že když zajedu k výměně do boxů hned v prvním kole a pršet nepřestane, budu za blbce a celý závod si pokazím. Nechtěl jsem dělat ukvapené rozhodnutí. Rozhodl jsem se o kolo později, když už se naopak zdálo nepravděpodobné, že by se dalo dojet na mokrých gumách. Nakonec jsem rád za body, které jsem tam získal.“ (Hanika dojel na 12. místě, pozn. red.)

V Brně vás čeká jiný extrém, horko a sucho. Co vy na to?
„V takovém podnebí ve Španělsku trénuji, jsem na to zvyklý, takže mi to vyhovuje.“

Zaútočíte na stupně vítězů, které pro vás byly samozřejmostí v Rookies Cupu, ale v Moto3 vám stále unikají?
„Stejnou šanci jako já tady má Kuba Kornfeil, jezdíme na stejné motorce. Udělat v Brně bednu bude neskutečně složité. Přál bych si to, ale letos se jezdí o poznání rychleji než vloni, protože na prvním místě tam je Danny Kent, který umí časy stlačit hodně dolů. Ostatní se snaží přibližovat. Vloni mi v Brně tréninky šly až na kvalifikaci, kde jsem spadl, letos se budu snažit to vylepšit. Pokusím se hlavně nastavit motorku na závod, na ojeté pneumatiky v jeho druhé polovině, což bude alfou a omegou posledních kol.“

Nutí vás Kentovo tempo jet víc na hraně?
„Zrychluje se všude a Dannymu to letos jde. Není to jen kvůli němu. Motorky se zlepšily, podmínky na různých okruzích se zlepšily, proto se jezdí o hodně rychleji.“

Vy zároveň s tím hodně padáte. Společně s Tacukim Suzukim máte letos nejvíc pádů ze všech.
(pokrčí rameny) „Stane se. Aspoň v něčem jsem vedoucí závodník.“

Jaké je pro vás číslo jedenáct, tedy počet pádů?
„Pády k závodění patří, padá se všude.“

Jezdíte víc riskantně než ostatní? Nálepku dravého jezdce máte.
„Z mého pohledu jsem mohl tak za pět až šest pádů, v nichž to opravdu bylo o tom, že jsem na to tlačil, chtěl jsem lepší čas a přehnal jsem to. Pak tam bylo nesčetně pádů proto, že se motorka rozhodla nefungovat, což bylo nejen z mého pohledu, ale i podle mínění technika. Spadl jsem, aniž bych udělal chybu. Nevymlouvám se, jsem to já, kdo na té motorce jede, ale tlačit na to zkrátka musíte, když chcete být vepředu.“

Zdá se vám složité nenechat si v daném závodě ujet čelní skupinu a zůstat v boji o přední příčky?
„Záleží na tom, jak se cítím, jak dopadne kvalifikace, na mnoha věcech. Někde se to povedlo lépe, třeba na Sachsenringu to šlo, ale byl tam Danny, který je o poznání rychlejší než my ostatní, a ten tu skupinu roztrhal. Roli hraje moc věcí. Všeobecně platí, že když se povedou první kola, mělo by to jít.“

Která výchozí pozice po kvalifikaci na startu je pro vás ještě dobrá?
„Z prvních pěti řad se dá udělat výsledek. V Indianapolisu bylo dvaadvacet jezdců naskládaných do jedné vteřiny, rozdíly jsou malé. Kvalifikace mi letos vcelku jdou, teď to chce ještě zajet výsledek. Uvidíme v Brně. Měkká guma se bude hodit na dvě rychlá kvalifikační kola po sobě, to by odpovídalo rychlým časům.“

Jste překvapený, že po loňském celkovém 18. místě jste letos ve třídě Moto3 šestnáctý? Že progres není tak výrazný?
„Jsem, protože by to mohlo být o poznání lepší. Ale taky záleží. Ve třech závodech jsem měl vyloženě smůlu, ať už kvůli jinému jezdci a nezaviněnému pádu nebo jiné události, jak jsem musel startovat z boxové uličky. Tým například určitý progres vidí, jsem schopen jezdit tréninky sám, jsme kolem desítky, což není špatné. Jen se musím naučit nastavit motorku na celou závodní distanci, aby fungovala i ve druhé polovině závodu. To bude zásadní.“

Témata:  sportmotorismusmotogpHanika