Jiří Punčochář
12. ledna 2016 • 10:27

Za pět let inkasuje v Brně přes půl miliardy. Obvyklá částka, řekl promotér

Carmelo Ezpeleta podepisuje novou smlouvu
TOP VIDEA
Mladá Boleslav - Olomouc: Bum! Rozhodčí se po buly skácel na led Mladá Boleslav - Olomouc: Bum! Rozhodčí se po buly skácel na led
Málaga - Granada: Famózní Ochoa! Hostující gólman předvedl úžasný zákrok Málaga - Granada: Famózní Ochoa! Hostující gólman předvedl úžasný zákrok
VŠECHNA VIDEA ZDE

VIDEO | Motocyklový principál Carmelo Ezpeleta se nikdy netajil tím, že přes nejrůznější hrozby věří v udržení Grand Prix v Brně. Poté, co v pondělí přímo na Masarykově okruhu podepsal smlouvu o konání závodu do roku 2020, vyložil na stůl i čísla. Na přidělení akce České republice po dvou letech jednání vydělá výrazně víc než dosud, celkově inkasuje přes 20 milionů eur, tedy více než půl miliardy korun.



Tradovalo se, že Masarykův okruh pořádá motocyklovou Grand Prix za výhodnějších podmínek než jiné okruhy, protože promotér uznává úroveň ekonomiky v České republice a Brna si jako pořadatele váží. To po přesunu pořadatelství z Automotodromu na státem, městem a krajem reprezentovaný spolek padá. „Celková částka je ve výši obvyklé pro ostatní okruhy v okolní Evropě,“ řekl Ezpeleta k poplatku za pořádání Grand Prix, pro který se vžil termín „zalistovací“ poplatek.

Je rovněž obvyklé, aby se smlouva podepsala na pět let dopředu? V Brně skoro každoročně padala vyjádření, že rok od roku je závod tím už úplně posledním.
„Všechny takové kontrakty se uzavírají minimálně na pět let, i zde. Není obvyklé dělat smlouvy na kratší dobu. Někde jsou kratší, to je pravda, někde zase delší, ale drtivá většina jich je pětiletých.“

A poplatek za pořádání?
„Výsledná částka po sečtení pěti let bude stejná jako ve všech ostatních zemích. Jediný rozdíl je v tom, že tady (v Brně) se začíná na částce poněkud nižší, nicméně během pěti let trvání smlouvy částka roste. Takže to bude stejné jako v okolní Evropě.“ (viz tabulka)

Proč je pro vás tak důležité zachovat Brno v kalendáři?
„Je to prosté a neřeknu nic převratně nového: okruh je velice hezký, jeho profil je atraktivní, je neobvyklý. Všichni jsou z něho nadšení. Organizace v Brně byla vždycky skvělá, plus my máme zájem mít závod ve středu Evropy. Máme zde hodně úspěchů, hodně diváckého zájmu.“

A taky hodně dluhů z minulosti, konkrétně za poslední dva roky asi 110 milionů korun.
„Ty jsou ovšem podpisem nové smlouvy vyřešeny.“

Jak? Dostalo Brno novou smlouvu o to dražší?
„A to je zase vcelku zábavné, jak lpíte na otázce starších dluhů. (pobaveně) Ano, jsou ve smlouvě ošetřeny a vyřešeny tak, aby byl spokojen ten, kdo je přijímá, i ten, kdo je platí. Smlouva jako taková jde těžko rozebírat do detailů. Ohledně uspořádání Grand Prix je obecná, jakou Dorna (promotérská organizace) používá u všech ostatních Grand Prix. Jde o nájem okruhu, je v ní zakotveno, kolik se za místo v kalendáři platí a jakou podporu poskytuje Dorna. Plus další principy fungování celé té oblasti.“

Vždy jste věřil, že se v Brně dohodnete a MotoGP zde neskončí?
„Upřímně? Nepochyboval jsem o tom. Vždycky jsem věřil, že je možnost se dohodnout. Jinak bychom nezahájili tak složitá jednání na úrovni vlády, kraje, města a okruhu. Poprvé jsme se v této sestavě potkali před dvěma lety a bylo vidět, že všichni mají zájem se domluvit. To bylo klíčové. Kde je zájem, je i řešení.“

720p 480p 360p 240p
Motocyklový promotér Ezpeleta podepisuje smlouvu

Předloni jste mi řekl, že takové potíže jako v České republice nikde jinde neřešíte. Platí to i nyní?
„Každá Grand Prix má svoje obtíže. Naší povinností je vyřešit je. Tady jsme měli čtyři partnery místo jednoho, s nímž bychom jednali, přineslo to víc byrokratických obtíží, ale všichni dělali, co mohli. My chápeme, že vláda a místní organizace potřebují víc času na schválení řady věcí.“

Nyní tedy máte závod v Brně a nově také o týden dřív v Rakousku. Jak tyhle dvě akce ovlivní jedna druhou?
„Očekávám, že k ovlivnění dojde v pozitivním slova smyslu, že návštěvníci jednoho podniku přijedou i na podnik druhý. Je to v období srpna, kdy má většina lidí prázdniny, a je velmi obvyklé, že pokud přijedou na jeden závod, najdou si cestu i na další.“

Znamená tohle rozšíření kalendáře, že plánujete MotoGP koncentrovat víc v Evropě?
„V principu zůstane počet závodů v Evropě takový, jaký je. Bylo by obtížné zde přidávat ještě další. Plánujeme do mistrovství světa přidat dvě Grand Prix od roku 2017, ty ale pravděpodobně v Evropě nebudou. Takže rovnováha mezi počtem závodů mezi kontinenty bude skoro stejná.“

Souhlasí s tím týmy? Cesty do Asie jim přinesou další komplikace a zvýšení nákladů.
„Chápeme, že pokud se chceme rozšířit, a to až na dvaadvacet závodů, musíme jít víc mimo Evropu. Rozšíření je součástí dohody mezi promotérem, týmy a továrnami. Pro ně je to zároveň šance rozdělit si větší balík z příjmů. Takže to chápou.“

Kolik bude stát MotoGP
2016  3 650 000 eur
2017  3 850 000 eur
2018  4 100 000 eur
2019  4 350 000 eur
2020  4 600 000 eur

(Pozn.: jde o poplatek za pořádání, platba za rok 2015 byla ve výši 3,1 mil. eur)

S jakými příjmy Grand Prix počítá
70 Příjem ze vstupného, vychází se z předchozích návštěv na Masarykově okruhu
20 Dotaze z rozpočtu Jihomoravského kraje
10 Dotace z rozpočtu města Brna
60 Maximální podpora ze strany vlády České republiky

(Pozn.: Částky jsou v milionech korun)