2. září 2009 • 15:02

Hračky za všechny prachy. Top 10 nejdražších aut světa!

Autor: Jaroslav Vít
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Kdo je favoritem finále hokejové extraligy a jaké faktory mohou rozhodnout?
Svědík: Baník, nebo Polsko? Pozor, horká je ale pořád i plzeňská stopa!
VŠECHNA VIDEA ZDE

Vítejte v našem exkluzivním krámku nejdražších značek světa. Není sice velký, vejde se do něj desítka aut, ovšem jsou to vozy za všechny peníze. Zapomeňte na Bentley, Rolls Royce, Jaguar nebo Maybach, takhle levné automobily neprodáváme!



Shromáždili jsme totiž to nejdražší a nejzvláštnější, co v současnosti automobilky vyprodukovaly. A přidali jsme ještě dvě lahůdky...

Je to jasné, od té doby, co spatřila světlo světa teorie relativity, nelze nic tvrdit stoprocentně. Ani to, že slunce vyjde každý den. A stejně tak je to i s automobily.

Pro někoho je nejdražším jeho trabant, na který šetřil celý život a dal za něj všechny svoje úspory. Pro jiného zase milion sem nebo tam nic neznamená.

My jsme krámek Exclusive, a tak nabízíme nejdražší auta. Samozřejmě se většinou jedná o malosériové supersporty, které jsou sice nabité špičkovými technologiemi, avšak jejich praktické využití, třeba na denní cestování do práce, je poněkud problematické.

A taky naložit početnější rodinu je obtížné, natož stěhovat skříň nebo ledničku. Lidově – rozuměj mezi chlapy – se jim říká „lepidlo na holky“. Aby taky ne – za ty peníze!

Mezi vybranou společnost, která si pořídila nejdražší vůz světa, patří i český podnikatel Radim Passer (Passerinvest Group). Dostal se tak do klubu, jehož členy jsou například Roman Abramovič, ruský miliardář a majitel fotbalového obra Chelsea, který vlastní hned dva veyrony, nebo Rowan Atkinson, Brit známý jako Mr. Bean.

Bugatti Veyron vlastnil i Jenson Buton, pilot formule 1, ovšem prodal ho. Nakolik to souvisí s tím, že jeho stáj BrawnGP používá motory Mercedes-Benz a značka Bugatti patří pod VW, je jen předmětem spekulací. Mimořádná investice je podložená i péčí výrobce, který neustále sleduje jednotlivé vozy pomocí satelitu a získává podrobné informace o stavu automobilu.

Některé automobilky si zase vymíní, že nový majitel musí projít testem na uzavřeném okruhu, kde se učí pod dozorem instruktorů zvládat tak velkou porci koní. Žádná totiž nemá ráda, když se objevují v médiích snímky rozbitých vraků s jejich emblémem…

Ještě jedna poznámka. Když už byla řeč o relativitě, pak se pochopitelně ceny v jednotlivých zemích liší. Navíc na cenách některých vozů se projevila i krize automobilového průmyslu. Kvůli dokonalému srovnání jsme vzali za základ americký trh a dolar na koruny přepočetli v kurzu 1:18,5.

A tady je – desítka nejdražších vozů světa!

Bugatti Veyron
cena 31 450 000 korun

Foto Archív

Koncept byl představený v roce 1999 na autosalonu v Tokiu. Autorem působivého designu je Slovák Jozef Kaban, který nyní působí v mladoboleslavské Škoda Auto.

Ovšem sériová výroba se rozběhla až v roce 2005. No a od té doby Veyron, který dostal jméno po francouzském závodníkovi třicátých let minulého století, kraluje rychlostním tabulkám.

Maximální rychlost je uváděna 407 km/h a není důvod údaji nevěřit. Šestnáctiválcový motor se čtyřmi turbodmychadly dává neskutečných 1001 koní (736 kW), z nuly na stovku akceleruje za 2,5 sekundy, na dvoustovku za 7,3 sekundy a třístovku pokoří za 16,7 sekundy.

V Bugatti původně plánovali vyrobit pouze 50 vozů ročně, vzhledem k zájmu byl plán zvýšen na 75. Konečný počet však zůstal – na silnicích má jezdit pouze 300 veyronů.

Lamborghini Reventon
29 600 000

Foto Archív

Nejsilnější a nejdražší lamborghini sice nemáme v našem krámku Exclusive na skladě, ovšem víme, že je jich několik na prodej například v Dubai. A jen mírně ojetých.

Šejkové si totiž tento vůz pořizovali jako výjimečnost, jako něco, co nemá ten druhý, protože bylo vyrobeno je dvacet kousků. A tak původní cena jeden milion dolarů vylezla pořádně nahoru.

Na karoserii byly použity ultralehké kompozitní materiály a sklolaminát. Kola jsou z části hořčíková a z části karbonová. Dvanáctiválcový motor má objem 6,5 litru (640 koní) a šestistupňová sekvenční převodovka E-gear s řazením pádly pod volantem přenáší výkon na všechna čtyři kola.

Z nuly se na stokilometrovou rychlost vůz dostane za 3,4 sekundy, maximální rychlost je 340 km/h.

McLaren F1
17 945 000

Foto Archív

McLaren F1 byl poprvé předveden v roce 1992 a stál při uvedení na trh maličkost – milion dolarů. Zajímavé je, že s přibývající konkurencí jeho cena příliš neklesla.

Chcete nějakou pikantnost? Pak vězte, že každý nový majitel byl pozván do výrobního závodu, aby mu tam sedadlo i ovládací prvky upravili přesně na míru.

Navíc konstruktéři přišli na několik vynálezů. K těm patří například elektronický systém ovládání tzv. přízemního efektu. Systém řídí přítlačnou sílu pomocí speciálních ventilátorů, které zpod dna automobilu odsávají vzduch.

Což je u auta, které má dvanáctiválcový motor s výkonem 550 koní (404 kW) dost podstatné. Stokilometrové rychlosti dosáhne z klidu za čtyři sekundy a maximální rychlost je uváděna přes 320 km/h.

Pagani Zonda C12 F
13 708 500

Foto Archív

Malá italská společnost, ale se smělými plány a monstrózním vozem, který využívá dvanáctiválcový motor o objemu 7,3 litru z produkce Mercedes-Benz AMG. Maximální rychlost uvádí 345 km/h a zrychlení z nuly na stovku 3,5 sekundy.

Dvoudveřové kupé s motorem uprostřed před zadní nápravou a pohonem zadních kol je dlouhé 4435 mm a dává výkon 443 kW/602 koní.

Točivý moment je 760 Nm při 4000 otáčkách, samonosná karosérie je z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny a zajímavý je také údaj, za jak dlouho zabrzdí z dvousetkilometrové rychlosti. Je to za 4,4 sekundy.

Ferrari Enzo
12 395 000

388206:gallery:true:true
Jen čtyři stovky vyrobených kousků z něj dělají výjimečnost. Zájemců je totiž daleko více a na aukcích létá jeho cena kolem milionu dolarů. Na vývoji se výraznou měrou podílel i bývalý mistr světa F1 Michael Schumacher.

Enzo je vybaveno kromě nastavitelných spoilerů elektronicky řízenými tlumiči, což zaručuje, že pohyby karosérie jsou minimální. Přední nápravu lze zvednout pro zvětšení světlé výšky při parkování.

Motor je V12, objem 5998 cm3, výkon 660 koní (482 kW) při 7800 ot/min a točivý moment 657 Nm při 5500 ot/ min. Šestistupňová sekvenční převodovka je schopná přeřadit za pouhých 150 milisekund.

Vůz dosáhne maximální rychlosti 350 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,65 s, na 200 km/h za 9,5 s.

SSC Ultimate Aero
12 106 400

388201:gallery:true:true
Americká společnost Shelby SuperCars pro letošní rok zmodernizovala svůj model a vyhlásila, že bude nejrychlejším automobilem na světě.

V letošním provedení má překonat maximální rychlost 430 km/h. Proto také byla upravená příď vozu i boční vstupy vzduchu k chladičům, které nyní přivádějí o 20 % více vzduchu než u staršího modelu.

Zvýšil se také výkon, který je 1287 koní (947 kW) při 6075 ot./ min. a točivý moment vzrostl na 1507 Nm při 6150 ot./min. Na stovku vůz zrychlí za 2,8 s, přičemž na zastavení z této rychlosti si vystačí s dráhou 31 m.

Saleen S7 Twin Turbo
10 267 500

388205:gallery:true:true
Společnost, která se zabývá převážně úpravou aut populární značky Ford Mustang, začala před lety také s vývojem vlastních vozů. První vlastní supersport představila v roce 2000, kdy se jednalo pouze o koncept. Ten se ovšem o tři roky později začal vyrábět sériově.

Tento supersport se řadí na špičku nejrychlejších aut světa. A v této kategorii možná i mezi nejkrásnější svými ladnými křivkami a elegantním zadním křídlem.

Sedmilitrový motor, který je odvozen od motorů využívaných Fordem v závodech NASCAR, dává výkon 1000 koní (735 kW) a výrobce uvádí, že akceleruje z 0 km/h na 100 km/h pod 3 s, rychlosti 160 km/h pak dosáhne za pouhých 6 sekund. Tachometr končí číslicí 240 (v mílích, tedy 390 km/h).

Koenigsegg CCX
10 093 008

388204:gallery:true:true
Švédská automobilka Koenigsegg se kdysi pyšnila, že sériově vyrábí nejrychlejší vůz planety. Pak ale nastoupil Bugatti Veyron a nebylo co řešit.

Na voze CCX začali konstruktéři pracovat v roce 2004 a nutno uznat, že odvedli dobré dílo. A pozor – tohle auto má i zavazadlový prostor. Sice jen 120 litrů, ale na supersport je to obrovské číslo!

Duší je ale samozřejmě motor. Vidlicový osmiválec z hliníku o objemu pěti litrů je vybaven dvojitým kompresorem Rotrex, jeho maximální výkon je 888 koní. CCX dokáže z nuly na sto za 3,2 sekundy a maximálně se rozjede na 395 km/h.

Mercedes Benz SLR McLaren Roadster
9 157 500

388203:gallery:true:true
Světlo světa spatřil ve Wokingu, kde se vyrábějí i vozy pro stáj formule jedna. Znalci tvrdí, že se jedná o nejrychlejší vůz s automatickou převodovkou.

Možné to je, nejvyšší rychlost se udává 335 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 3,8 sekundy. Ostatně když se rozběhne 626 koní, tak se není co divit.

Aby byla vyvážena ztráta tuhosti karoserie, vyztužil Mercedes šasi prvky z karbonu. Posíleny byly také A-sloupky a pevný kovový rám pomáhá ochránit posádku v případě nehody.

Porsche Carrera GT
8 140 000

388202:gallery:true:true
Porsche sice reprezentuje sportovního ducha, ale do supersportů se pustil až svým „gétéčkem“. Design vozu byl podřízen tradici značky, což jistě fandové ocení.

Tak trochu netypický je výrazně vpřed posunutý prostor pro dvoučlennou posádku, což je dáno umístěním motoru. Pro zlepšení stability ve vysokých rychlostech je na zádi umístěn výsuvný spoiler.

Při dosažení rychlosti 120 km/h se během pěti sekund vysune o 160 mm a zvyšuje tak přítlak zádě o téměř 30%. Zpět se zasouvá, pokud rychlost klesne pod 80 km/h.

Maximální rychlost je 330 km/h, zrychlení 0 až 100 km/h činí 3,9 sekundy. Motor je V10, zdvihový objem 5733 ccm, maximální výkon 450 kW/612 koní. A mimochodem – průměrnou spotřebu uvádí výrobce 17,8 l.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud