Josef Káninský
26. dubna 2016 • 10:02

Koláček doplul v závodě přes Atlantik osmý. Ale vyhladovělý a žíznivý

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Penalty ve šlágrech? Křapka měl proti Krejčímu namále, Chorý pádu přidal
Kdo je favoritem finále hokejové extraligy a jaké faktory mohou rozhodnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Bez vody a jídla, zcela vysílení, dopluli Milan Koláček s Pierrem Brasseurem na ostrov St. Barth v Malých Antilách. Podařilo se jim urvat osmé místo v závodě Transat AG2R námořních jachet třídy Figaro. Na trase z Concarneau v jižní Bretani byli více než 22 dní, tedy zhruba o osmačtyřicet hodin navrch proti předpokladům. Vítězná loď dorazila do cíle necelých šest hodin před česko-francouzskou posádkou.



Dvoudenní zpoždění za původním plánem přimělo posádky závodu Transat AG2R šetřit se zásobami. Českému námořnímu jachtaři Milanu Koláčkovi a jeho francouzskému parťákovi Pierru Brasseurovi zbyly na posledních čtyřiadvacet hodin dva litry vody, malá plechovka tuňáka a plátek trvanlivého chleba. V extrémním vedru a při fyzickém výkonu na konci více než třínedělní plavby je to pro organismus kritická situace.

Na ostrov Svatý Bartoloměj, jenž je pod francouzskou správou, ale stojí mimo EU, připlula jachta Fulgur-Evapco po 22 dnech, šesti hodinách, 51 minutách a 27 sekundách. Osmé místo je úspěchem, hlavně pro Koláčka, ale i pro český námořní jachting. Jeho nejúspěšnější závodník opět posunul kariéru směrem k vysněné účasti v závodě jednotlivců Vendée Globe.

Milan Koláček a Pierre Brasseur během závodu
Milan Koláček a Pierre Brasseur během závodu

V právě skončené regatě, jež byla postupným krokem k tomuto cíli, zavinila kritické zpoždění změna počasí. Před startem na začátku dubna ji neodhadla ani nejlepší meteorologická měření. Na Kanárské ostrovy se v úvodní fázi jelo extrémně rychle, dokonce se mluvilo o tom, že půjde o rekordní ročník. Potom se ale nevýrazné pole vyššího tlaku posunulo a bezvětří vytlačilo pasát až daleko na jih.

Trasa závodu se extrémně prodloužila, smíšený tým urazil 4839 námořních mil (téměř 9000 km). Postupně začalo jít především o trpělivost a vytrvalost. V závěrečné fázi neměla jachta Fulgur- Evapco, plující ještě před víkendem jako šestá, ten nejlepší vítr. Proto ji dvě lodě pohybující se jižněji předstihly.

Navzdory postupné redukci dávek živin nezbyl na poslední den dostatek jídla ani pití. Jachtaři na palubu berou přesně odměřené zásoby podle předpokládané délky závodu. Ten měl skončit v sobotu. Třída Figaro je navíc nesmírně vyrovnaná a každé kilo navíc je na obtíž.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud