Martin Hašek
24. listopadu 2015 • 21:00

Kontrolor kombinéz Sedlák: Vyloučení skokanů? Do Norska nesmím

Borek Sedlák nemá u skokanů jednoduchou pozici (archivní foto)
TOP VIDEA
Zlín - Slavia: Škoda jako Poborský! Krásným lobem překonal Dostála, Slavia vede 2:0 Zlín - Slavia: Škoda jako Poborský! Krásným lobem překonal Dostála, Slavia vede 2:0
Chomutov - Mountfield HK: Hokejová paráda! 16letý Lauko vymíchal obránce Newtona Chomutov - Mountfield HK: Hokejová paráda! 16letý Lauko vymíchal obránce Newtona
VŠECHNA VIDEA ZDE

Ve své závodnické kariéře se do elitní desítky dostal jen jednou, teď má ale Borek Sedlák hvězdy skoků na lyžích v hrsti. Bývalý reprezentant je od léta asistentem obávaného kontrolora vybavení Seppa Gratzera a o úvodním víkendu Světového poháru v Klingenthalu diskvalifikoval hned pět závodníků, včetně Nora Anderse Fannemela.



Rychlý vzestup zaznamenal Borek Sedlák v technických strukturách skokanského Světového poháru. Vloni se osvědčil jako asistent ředitele ženských závodů, který má na starosti vítr. Letos si přibral další povinnost v mužském seriálu.

Do vlastností závodních kombinéz špičkové týmy investují miliony a často se pohybují na hraně pravidel. Sedlák je mužem, který hlídá fair play a hříšníky bez milosti posílá mimo výsledkové listiny.

O víkendu v Klingenthalu jste diskvalifikoval pět skokanů. Docela hodně, že?
„Je to dost. U každé diskvalifikace člověk ve skrytu přemýšlí jako závodník, takže je to pro mě těžké. Ale jak jsem vysvětloval Norům, pravidla jsou stejná, ať je to Maďar, Bulhar, Nor nebo Rakušan. Dělám svoji práci a oni to musejí akceptovat.“

V zemích, kterým jste vyloučil závodníky, ale moc populární nebudete.
(smích) „Už jsem dostal informaci, že mi někdo z Ruska zrušil vízum… A v Norsku se taky nesmím ukázat. V neděli byl diskvalifikován Fin, takže bych neměl jet ani příští týden do Finska. Uvidíme na letišti, dám vám vědět…“

Teď je to nadsázka, ale nemůže to přerůst ve skutečnou averzi?
„Měl jsem z toho trochu strach, ale zrovna norský trenér se k tomu postavil skvěle, přišel a omluvil se, že měli větší kombinézu. I ten závodník, který je z mého pohledu jeden z nejsympatičtějších kluků, přišel s omluvou. Podali jsme si ruku a jedeme s čistým papírem. Byl u té kontroly, viděl, že má tu kombinézu větší, a zná pravidla, takže to akceptoval.“

Jak jste se k téhle práci vlastně dostal?
„Vloni, když jsem se nedostal na olympiádu a na mistrovství světa, jsem rozeslal nějaké maily, jestli by někdo nevěděl o nějaké práci u týmu. Čekal jsem, že bych mohl dostat něco u béčka, juniorů nebo bych mohl dělat nějakého servismana. První, kdo odpověděl, byl Walter Hofer (šéf Světového poháru – pozn. red.) a nabídl mi pozici, co má Miran Tepeš, ale u holek. (asistent šéfa závodu, který na můstku kontroluje vítr – pozn. red.). Ale v létě jsem se jim při závodech možná osvědčil jako kontrolor vybavení. Protože se teď kombinézy kontrolují i nahoře na můstku, potřebovali někoho extra, tak si mě na začátek Světového poháru vzali k ruce. Kromě Engelbergu budu s klukama až do Turné, pak mi začíná sezona s mými holkami. A pak zase odjedu konec sezony v Planici.“

Traduje se, že v téhle důležité funkci hraje svou roli politika, jak to vidíte vy?
„Z mé pozice ne. Tím, že jsem nový, je mi jedno, kdo mi přijde na kontrolu. Mám na všechny stejný metr. Vlastně mám dva metry a používám je oba na všechny stejně… (smích) Co jsem viděl, i Sepp (Glatzer) dělá svoji práci zodpovědně.“

Jak si závodníky vybíráte?
„Před závodem si vezmu startovní listinu a vyberu zástupce z každého státu. Snažím se to v průběhu víkendu vyměnit. Takže když tu máme čtyři kluky, je jasné, že aspoň na jednoho vyjde řada.“ (Z Čechů byli v Klingenthalu kontrolováni Hlava a Matura – pozn. red.)

Co by se stalo, kdybyste žádného Čecha nevybral?
„Asi nic, stalo se v minulosti, že na ně nevyšla řada a nikdo to neřeší. Kdybych nekontroloval Čecha celou sezonu, je to blbý, ale když nevyjde jeden víkend, nikdo mi hlavu neutrhne.“

V minulé sezoně některé týmy s kombinézami viditelně podváděly. Věříte, že přispějete k tomu, aby byly poměry férovější?
„Budu se snažit udělat maximum, to je má pozice. Samozřejmě když vám pak někdo udělá fotku v letu a vy se k tomu dostanete za tři dny, je těžké o tom spekulovat. Nemám moc zkontrolovat všechny, ale ty, co kontroluju, se snažím dělat zodpovědně.“

Cítíte velký stres?
„Určitě, má to vliv na výsledek. V sobotu jsem ho ovlivnil u dvou týmů, které měly na osmičku, jeden bojoval o pódium, Rusové o výborný výsledek. Když pak sednu do auta, je to úleva.“