29. ledna 2016 • 12:40

Kejval jednal po aféře s Eurosportem: Mizí model, který tu byl 50 let

Autor:
TOP VIDEA
Mladá Boleslav - Olomouc: Bum! Rozhodčí se po buly skácel na led Mladá Boleslav - Olomouc: Bum! Rozhodčí se po buly skácel na led
Kometa Brno - Hradec Králové: Šťastný gól domácích! Střelu Nečase si do brány poslal Štajnoch Kometa Brno - Hradec Králové: Šťastný gól domácích! Střelu Nečase si do brány poslal Štajnoch
VŠECHNA VIDEA ZDE

Když komentátor Eurosportu ponechal bez povšimnutí jízdu české slalomářky Šárky Strachové, připomněl českým fanouškům nutnost změnit návyky a připravit se na novou dobu líp než samotná informace o přechodu olympijských přenosů na placené kanály. Předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval by rád ujistil domácí příznivce, že se jim v maximální míře dostane šance vidět reprezentanty této země v akci. Obrátil se totiž rovnou na centrálu Eurosportu.



„Napsali jsme jim a byl jsem velice mile překvapen, že za hodinu a půl přišla mailem odpověď s návrhem na telekonferenci, v níž bychom si vše vyjasnili.“ Od výkonného ředitele Petera Huttona se posléze dozvěděl, že záležitosti jednotlivých zemí nejsou vedení firmy lhostejné.

Společnost Discovery Communications koupila práva na přenosy pro Evropu od zimní olympiády v Pchjongčchangu 2018 do letních Her v roce 2024. Pak kompletně ovládla stanici Eurosport koupí 49procentního podílu francouzské TF1 za 491 milionů eur. Tím se rozhodování o podobě přenosů z olympiády na českém území dostalo mimo hranice republiky. „Mizí model, který tady byl padesát let,“ připomíná Kejval.

Ve slovní přestřelce po zmíněném extempore Ondřeje Krátošky upoutalo pozornost prohlášení české pobočky Eurosportu, že není v jejích silách zajistit, aby se na obrazovce objevili Češi, když dá režie přednost jiným. „Program se tvoří v evropské centrále v Paříži a zaměřuje se především na evropské hvězdy,“ stojí například v textu.

Kejvala to přimělo k akci: „Ležel mi na srdci zájem českých diváků, protože máme nějak nastavený trh a na něm vysoký komfort. Kdybych se na to vykašlal, třeba by měli v Eurosportu dojem, že jsme spokojení.“ Tomu, že Mezinárodní olympijský výbor uzavřel místo tradiční dohody s IBU smlouvu s novým partnerem, šéf českých olympioniků rozumí. „Trh se dramaticky mění a lineární televize ve světě už nezajímají.“

Tradiční divák bude muset změnit chování

Atraktivní obsah se stěhuje na placené kanály a Česká republika je jedna z posledních v euroamerické zóně, kam tento vývoj dorazil. S nástupem Thomase Bacha do funkce prezidenta MOV se řídicí organizace začala zásadně zajímat o chování mladé generace, nebo spíš generací, tak jak mění své návyky v závislosti na vývoji komunikačních technologií. Discovery umí dodat obsah na internet a jiné digitální platformy, slibuje držet krok s novinkami v IT.

Tradičního diváka, což je v českých poměrech stále většina, to přiměje ke změně chování. Povinných 100 hodin pro zimní a 200 pro letní Hry, jež musí Eurosport v každé zemi postoupit jako sublicenci veřejně dostupným televizím, je podle Kejvala málo. „Nestačí to ani na hokejový turnaj. S Peterem Huttonem jsme se bavili i o obchodním modelu, řešení určitě najdeme.“

Zda bude onen volně dostupný výsek olympiády vysílat Česká televize či Nova, které se o přenosy z Her momentálně dělí a letos budou vysílat dění z Ria de Janeiro, není dosud jasné. Rozhovory a doprovodné zpravodajství i publicistiku bude každopádně možné vysílat i od Pchjongčchangu, ČOV se v tom hodlá nadále angažovat, jako když k tomu poskytl platformu ve svém olympijském domě či parku. „Jsme aktivní také při vytváření Olympijského kanálu,“ připomíná Kejval novinku, k jejímuž vytvoření se nový majitel práv ve smlouvě s MOV zavázal.