Formule 1 ve vzduchu, jak se přezdívá letecké akrobatické soutěži Red Bull Air Race získala pro české fanoušky velký náboj. Kromě úspěšného Martina Šonky bude v nejvyšší kategorii Master Class závodit v českých barvách i Petr Kopfstein. V rozhovoru pro deník Sport prozradili, jak se na vzájemné souboje těší a jestli už se mezi sebou hecují.
První závod vás čeká už v březnu. Cítíte nervozitu nebo se spíš těšíte?
Petr Kopfstein: „Víc se těším a nervozitu zatím nepociťuji. Ještě si tolik neuvědomuji, co mě čeká. Myslím si, že s týmem jsme připravení, ale až první závod nám ukáže, jak moc jsme připravení.“
Martin Šonka: „Už jsem zkušený matador. Je to naše čtvrtá sezona a tým máme sehraný, takže nám odpadá to, čím si teď prochází Petr. Uvidíme, čím bude ta sezona jiná.“
Jiná bude hlavně tím, že poprvé budete proti sobě závodit v Air Race s Petrem Kopfsteinem.
Martin: „Soupeříme spolu v letecké akrobacii a na vrcholných akcích jsme v reprezentaci týmoví partneři. Na drobnou rivalitu jsme mezi sebou zvyklí. Každého nás to posouvá dál a nutí nás to na sobě pracovat, ale je tam dalších dvanáct soupeřů, kteří nás k tomu také nutí. Myslím si, že po závodě to na baru vždycky všechno společně probereme.“
Petr: „Možná to je špatně, ale strach z té nové sezony nemám. Čeká nás nabírání zkušeností a budeme se snažit neustále se zlepšovat.“
V předešlých sezonách, když byl Petr v nižší soutěži Challenger, tak jste spolupracovali. Jak to bude teď?
Martin: „Nyní už jsme konkurenti, tak budeme muset spolupráci utnout. (smích) Velice snadno si najdeme způsoby, jak si navzájem pomoci.“
Petr: „Od Martina mám například koupené letadlo, se kterým závodil v předešlých sezonách. Budu od něj potřebovat tipy právě ohledně toho letadla. Na co si dát pozor apod. Samozřejmě nemůžeme chtít po Martinově týmu, aby nám pomáhal."
Udělal jste Petrovi dobrou cenu na vaše letadlo?
Martin: „Myslím si, že ano. Spíš mám strach, aby mě nemrzelo, že jsem Petrovi to letadlo prodal. Je to takové moje děťátko, které jsme si vyladili a zvyknul jsem si na něj. Teď budu létat s jiným letadlem, které ještě nemám osahané a to je taková největší nevýhoda pro nás.“
Petr: „Vzali jsme to letadlo, tak jak bylo a akorát ho dáme úplně do jiného designu. Bude to překvapení pro diváky. Pokud nebudeme v závodech rychlí, tak to nebude strojem, ale mnou, prothesi ho Martin skvěle připravil.“
Martin: „Jsme sám zvědavý, jak se mu s naším letadlem povede.“
Nemáte strach, že když jste v soutěži dva Češi, tak jeden z vás bude časem vyšoupnutý?
Petr: „Nás nikdo nevyšoupne. Toho se nebojím.“
Martin: „Teď už tam budeme bojovat o druhé nebo první místo.“ (smích)
Petr: „Pevně věřím, že v nejvyšší kategorii budeme oba natrvalo. Chceme se v klidu v soutěži stabilizovat a mít dlouhodobější perspektivu.“
Jaké máte ambice pro novou sezonu?
Martin: „Stejně jako všichni ostatní chceme vyhrát. Po loňské zkušenosti vím, že jsme schopní se do nejlepší čtyřky dostat, když neudělám chybu. Uvidíme s tím novým letadlem. Nevím, co od toho čekat, ale chci být co nejvýš a bojovat o titul mistra světa.“
Petr: „Pokud budeme do desátého místa, tak bych to považoval za velký úspěch.“
Už se navzájem hecujete, kdo bude lepší?
Petr: „Vůbec ne. My jsme se nikdy nešpičkovali (smích). Martina mám za vzor. Je to ku prospěchu věci ta zdravá rivalita. Těším se na to, ale není to jen o tom porážet Martina.“
Martin: „Sleduji, proti komu letím, ale v konečném důsledku se piloti starají o své letadlo a tým a bojujeme jen s tou tratí jako to je například ve sjezdovém lyžování.“
Petr: „Beru to jako Martin. Důležité je hlavně létat bezpečně.“
Celkově se říká, že Air Race je plný gentlemanů.
Martin: „V soutěži jsou špičky v tomto sportu, co si nemají co dokazovat. Kolikrát si se soupeři sedneme a v klidu si popovídáme. Je tam krásná atmosféra.“
Na jaký závod se nejvíce těšíte?
Petr: „Nejoblíbenější je pro mě rakouský Spielberg. Máme to tam rádi a je to krásná trať a je zde cítit velká podpora českých fanoušků. Úžasná je i Budapešť či Lausitzring, kde také čekáme velkou podporu našich fanoušků.“
Martin: Spielberg a Budapešť. V Maďarsku to je legendární místo pro závod. Podlétává se most nad Dunajem a je to pro nás piloty fascinující.“
Máte Air Race na plný úvazek nebo ještě zvládáte pracovat?
Petr: „Svou firmu, personální agenturu, mají teď na starost kolegové, kterým se daří. Já už tu denní operativu nebudu mít na starost. Teď už se nemohu věnovat něčemu jinému. Nechci v Air Race jen závodit, ale celkově ten sport někam posouvat.“
Martin: „Já jsem odešel jako pilot z armády a teď už jsem profesionální sportovec. Naplno se mohu soustředit pouze na závody.“
V nižší kategorii Challanger se poprvé objeví i žena. Má šanci mezi muži uspět?
Petr: „Je dobře pro ten sport, že se v závodech představí i slečna. Bude na sobě muset ještě hodně pracovat, ale pro ten sport je to oživení.
Martin: „Jako se snaží organizátoři dostat do formule 1 ženu, tak je to podobné i tady. Ten organismus dostává při přetížení zabrat, ale je to zkušená akrobatka. Uvidíme, jak se prosadí.“
Petr: „Pokud se bude chtít posunout k nám do Master Class, tak to není jen o létání, ale celkově o chování sportovce a jeho vystupování. Povahou je ona buldog, takže na tom zapracuje.“
Může se v Air Race objevit třetí Čech?
Martin: „Například kolega z reprezentace Marek Hyka. Pak bohužel je tady taková drobná mezera za námi. Létání je u nás hodně populární, ale kluci zůstávají v nižších kategoriích a nederou se výš. Je to o sehnání peněz a mít na to čas i energii. Ani podpora státu tady v tom směru není. Že jsme dva Češi v takové sérii je velká věc a ukazuje to, že létání tady má tradici.“
Petr: Spousta kluků je hodně šikovných, jen najít sponzory a čas. Moje rodina si také kolikrát ťukala na čelo, že pořád létám a dávám do toho peníze. Nakonec mi to vyšlo a vrátilo se mi to, co jsem do toho vložil.“