5. listopadu 2015 • 15:19

Agent Zíka se vrací na scénu: V Česku věřím mladší generaci

Autor:
Pavel Zíka se znovu chystá zastupovat české sportovce
TOP VIDEA
Mladá Boleslav - Příbram: Rezek krásně trefil balon z voleje a Příbram vede 1:0 Mladá Boleslav - Příbram: Rezek krásně trefil balon z voleje a Příbram vede 1:0
Sparta - Vítkovice: Nepříjemný moment! Hudeček narazil helmou na plexisklo Sparta - Vítkovice: Nepříjemný moment! Hudeček narazil helmou na plexisklo
VŠECHNA VIDEA ZDE

Stál jako vrcholový agent za kariérami a stamilionovými přestupy mnoha českých hvězd. Pavel Zíka po čtyřleté pauze, kdy mu skončila konkurenční doložka u jeho bývalé společnosti Sport Invest Group, nyní buduje novou manažerskou společnost, která se chce starat o české sportovce. A má velké plány.



V jaké fázi je budování nové společnosti?
„Nyní jsme s mými společníky v procesu přípravy nové sportovní firmy. Měla by být zaměřená podobně jako Sport Invest Group, kterou jsem založil v roce 1998, na všechny sporty – fotbal, hokej i jiné. Měla by pracovat na poli marketingu, pořádat vlastní eventy a působit jak v České republice, tak v zahraničí.“

Bude se jednat o čistou konkurenci Sport Invest Group, ve které jste před čtyřmi lety prodal svůj podíl?
„Ano. Působí tady Sport Invest Group, Česká sportovní, agentura BPA a myslím si, že je stále místo na trhu, aby mohla působit i naše agentura. Řídím se tím, že čím větší konkurence bude mezi sportovními agenturami, tím větší možnost budou mít sportovci vybrat si, s kým budou chtít spolupracovat. Konkurence by měla plodit lepší kvalitu práce.“

O kvalitě mluví každý, v čem bude vaše agentura jiná?
„Dnešní požadavky sportovců jsou jiné, neustále se mění, a to platí i u sponzorů. Jsou jiné než třeba v roce 1998 a my se těmto požadavkům chceme přizpůsobit. Samozřejmě chceme implementovat a realizovat nové věci. Základem bude kvalitní zastupování sportovce ve všech oblastech jeho kariéry. Zajistíme mu servis 24 hodin sedm dní v týdnu. Našim cílem je zastupovat české i zahraniční hráče, kluby a působit celoevropsky.“

Máte už podepsaného nějakého hráče?
„Ano. Jako agent můžu podepisovat hráče a máme jich již okolo dvaceti, většinou to jsou čeští reprezentanti od patnácti do jednadvaceti let a dále také hráči A mužstva ČR. Také jsme v jednání s několika výbornými sportovci mimo fotbal, ale to prozradíme, až budou podepsané smlouvy.“

Vidíte mezi podepsanými hráči budoucího Petra Čecha?
„Myslím si, že tam jsou hráči, kteří mají předpoklady. Jeden z důvodů, proč se vracím, je, že vidím obrovský potenciál u mladých hráčů. Věřím mladé generaci. Ta ukázala svou kvalitu, což bylo vidět na mistrovství Evropy do jednadvaceti let. A i když nepostoupili do skupiny, tak zahráli velmi kvalitní fotbal a měli na to, aby vyhráli.“

Co byste poradil mladým fotbalistům, kteří touží po úspěšné kariéře?
„Volit rozvážný přístup k zahraničním angažmá. Česká scéna má svou kvalitu. Aby šli cestou Petra Čecha, který, ač byl výrazný v 15-16ti letech, začal hrát dospělý fotbal v Blšanech. Poté přestoupil do Sparty, největšího českého klubu. Tam poznal Ligu mistrů. Pak následoval zahraniční přestup do Rennes, středního francouzského klubu, kde byla jistota, že bude chytat. Co je velmi důležité, je naučit se žít v zahraničí, ovládnout jazyk, sžít se s prostředím a odlišnou kulturou příslušné země. Připravit se na to, že vám budou chybět rodiče, známí a kamarádi.“

Co jim brání, aby se prosadili v zahraničí?
„Existuje tady obrovská konkurence, která je nekompromisní, je velký převis nabídky nad poptávkou. Důležitá je každodenní práce, která když se spojí s talentem a pokorou, je to na dobré cestě. Roli hraje i spousta jiných faktorů, které hráče ovlivňují, jako je například první velká výplata spojená s lákadly typu drahé mobily, značkové oblečení, auta atd. Na prvním místě musí vždy být sportovní růst, který musí být podložen pracovitostí a pílí. Dnes je to stále více také o psychice, člověk vždy musí vědět, čeho chce dosáhnout.“

Co je na této práci nejobtížnější?
„Pokud bych měl odpovědět jednou větou, tak úspěšný sportovní agent by měl být dobrý psycholog. Důležité je se sportovcem navázat vztah tak, aby obě strany cítily, že je to pro ně vzájemně prospěšné. Ať utvoříme jakýkoli tým a je tam agent, právník, účetní, trenér či výživový poradce, vždy tím hlavním hrdinou je samotný sportovec. Dobrý agent by měl rozumět sportu, znát ho do detailu i z vlastní zkušenosti. To je základ. Agent musí znát sport prakticky i teoreticky, rozumět pravidlům, umět světové jazyky, orientovat se ve smluvním právu, a jak jsem již řekl na začátku, být dobrým psychologem.“

Témata:  sportfotbalzíkamanažer