20. dubna 2016 • 15:02

České puky znovu na MS. Nerozbíjí plexisklo a nešpiní mantinely

Autor:
###BLOK-TOP-VIDEA###

Hokejisté budou hrát na mistrovství světa v Rusku s puky vyrobenými v rodinné firmě Gufex z Kateřinic na Valašsku. Společnost jich do Ruska posílá 2000, 1100 puků jde do Moskvy a zbylých 900 do Petrohradu. Podle jednatelky Gufexu Kateřiny Zubíčkové je to pro firmu spíše otázka prestiže, protože roční produkce je kolem milionu puků.



První významnou akcí, na které hokejisté hráli s puky Gufex, byly olympijské hry v Naganu v roce 1998. O rok později firma podepsala smlouvu s Mezinárodní hokejovou federací (IIHF) a její kotouče se staly oficiálními hracími puky všech mistrovství světa pořádaných IIHF, tedy i šampionátů žen či juniorů. S puky Gufex se hrálo i na dalších olympijských hrách. Ročně firma dodá IIHF 12 až 13 tisíc puků.

Gufex si zakládá na tom, že jeho puky jsou úspěšné zejména proto, že díky svému složení jen málo špiní reklamy na mantinelech a nerozbijí plexisklo ani při rychlosti 180 kilometrů v hodině. "Puky vyrábíme ze speciální směsi, která je dělá jedinečnými. Klademe důraz na kvalitu," řekla Zubíčková. Podle mistra výroby Josefa Kutěje trvá 12,5 minuty, než lis z dovezené směsi vyrobí jeden puk. "Potom se ještě ořezává hrana, přetok gumy," dodal.

Puků na MS vyrobila česká firma 2000
Puků na MS vyrobila česká firma 2000

Poslední úpravou je potisk. Na puku pro květnový šampionát v Rusku nechybí logo IIHF, rok a místo konání mistrovství, označení 'oficiální herní puk' ani podpis prezidenta hokejové federace Reného Fasela. Podle Kutěje Gufex puky pro mistrovství světa vyráběl stejným postupem jako pro ostatní odběratele. "Z výrobního hlediska je to zakázka jako každá jiná. Každý zákazník je pro nás důležitý, pořád držíme kvalitu," doplnil Kutěj.

Firma Gufex byla založena v roce 1990, nejprve se zabývala produkcí výrobků z technické pryže klasickým lisováním. V roce 1994 přibyla výroba hokejových puků. Momentálně zaměstnává sedm lidí. Asi 80 procent produkce jde do zahraničí, zbytek končí na domácím trhu. Zákazníky má téměř ve všech zemích Evropy v čele s hokejovými velmocemi Finskem, Švédskem či Ruskem, ale i v Americe, Turecku či Mexiku.

Kromě profesionálních i amatérských hokejových klubů patří mezi zákazníky společnosti a firmy. Puky se podle Zubíčkové používají stále častěji i k netradičním účelům, například jako narozeninové dárky nebo také jako neobvyklá pozvánka na oslavu.