Adam Sušovský
15. září 2015 • 14:35

Růžičkova aféra hodně srazila i úspěch MS, říká první dáma hokeje

TOP VIDEA
TOP 5 gólů 16. kola: Škodův přesný lob i Fabiánův krásný volej TOP 5 gólů 16. kola: Škodův přesný lob i Fabiánův krásný volej
SESTŘIH Premier League: Bournemouth – Liverpool 4:3. Senzační obrat domácích SESTŘIH Premier League: Bournemouth – Liverpool 4:3. Senzační obrat domácích
VŠECHNA VIDEA ZDE

Stará se o to, aby do něj od sponzorů ročně připlulo 350 milionů korun. Sehnat takový balík, to je fuška. Proto první dáma českého hokeje Jana Obermajerová nijak netají, jak moc její práci ublížila aféra kolem trenéra Vladimíra Růžičky. „Můžu říct, že nás to hodně všechny poškodilo a samozřejmě zklamalo,“ říká v rozhovoru pro Sport.



Na startu nového ročníku se nezastaví, má plno práce. Hokej něco stojí a naplnit rozpočet na celou sezonu, to bývá v řadě extraligových klubů problém. Jana Obermajerová, šéfka agentury BPA, která hokeji dává peníze, se řadu věcí snaží vylepšit. A posouvat nejvyšší soutěž stále dál.

Šéf extraligy Josef Řezníček ve čtvrtek prohlásil, že má z toho, jak mu kluby přiznávají své závazky, pocit, že se finanční situace klubů zlepšuje. Souhlasíte?
„Myslím, že se finanční situace stabilizovala. Do těchto účetních záležitostí ale vidí svazové vedení extraligy. Já to nemůžu z pohledu BPA posoudit.“

Můžete ale posoudit, jak jste na tom vy jako marketingový partner extraligy. V minulosti jste několikrát řekla, že byste potřebovali získat ještě dva tři silnější partnery. Podařilo se vám to?
„Nové partnery jsme na další sezonu uzavřeli, teď jednáme s dalšími pro národní tým. Sezona nároďáku bude startovat o něco později. Jednání jsou však delší, než bychom si představovali a není to tak jednoduché.“

Jak vám v jednání pomáhá obrovský úspěch květnového mistrovství světa v Praze?
„Ten hokejové partnery zejména ubezpečil, že podporují kvalitní produkt, který má obrovskou podporu fanoušků. Čísla hovoří za vše. Troufám si říct, že na vyznění mistrovství světa má svůj podíl též Tipsport extraliga. Dík patří hlavně kultivovaným českým hokejovým fanouškům a všem, kteří pro hokej dobře pracují. Organizačně mistrovství světa dopadlo skvěle, ale jak moc pro nás fanoušky hokej znamená, to je dlouhodobá koncepční práce.“

Úspěšné mistrovství světa je jedna věc, jak se ale do nálad partnerů projevila aféra s údajnými úplatky kolem Vladimíra Růžičky, která odstartovala těsně před turnajem?
„Bylo to velice nepříjemné a můžu říct, že nás to všechny hodně poškodilo a samozřejmě zklamalo.“

Jak?
„Poškodilo to hlavně image hokeje. Kvůli tomu jsme po šampionátu nemohli využít přednosti hokeje a zužitkovat ten obrovský úspěch mistrovství světa v oblasti získávání nových partnerů. Byli jsme naopak rádi, že jsme o jiné kvůli tomu nepřišli. Úspěch samotného mistrovství světa ta aféra hodně srazila.“

Šéfka BPA Jana ObermajerováŠéfka BPA Jana Obermajerová
Tlačili na vás partneři, aby se kauza rychle vyřešila?
„Ta situace byla pro všechny a vlastně pořád ještě je hrozně nepřehledná, protože není uzavřená. Čerpáme všichni informace jen z médií, žádné jiné nemáme. Všichni čekali, jak se to vyřeší a je třeba říct, že i samotný svaz byl takhle těsně před mistrovstvím světa v těžké situaci. Názory na to byly různorodé, ale odvolat trenéra těsně před turnajem? V té chvíli bylo každé řešení špatné. Tím samozřejmě netvrdím, že se mají podobné kauzy zamést pod stůl. Jsme pro jejich transparentní řešení.“

Zpátky k extralize, která v pátek začala. Fanoušci si mohli všimnout, že reklamy hlavních partnerů (Česká pojišťovna, Tipsport…) už nejsou na hrací ploše tak výrazné. Znamená to, že se snažíte o to, aby byl do budoucna led čistší?
„Pochopil jste to velice správně. Reklamní prostor a vizibilita partnerů se přitom nezmenšila. Chceme extraligovým klubům být vzorem a snažíme se o to již delší dobu. Když uzavíráme kontrakty s novými partnery, nebo prodlužujeme s těmi stávajícími, chceme, aby byla podoba loga inverzní. To znamená, abychom ledovou plochu co nejméně barvili. Zkrátka aby byl puk při hře vidět.“

Je těžké to partnerům vysvětlit?
„Jak komu. Ale víceméně to všichni sami chápou, protože také oni chodí na hokej a chtějí při něm na puk vidět. Na druhou stranu jsou rádi, když je jejich prezentace maximální. Proto se snažíme hledat způsoby, jak partnery prezentovat i jinak. Myslím, že většinou u nich nacházíme pochopení, a za to jim patří náš velký dík.“

Sparta, Třinec i Olomouc dokázaly od reklam vyčistit útočná pásma. Povede se to i dalším?
„Budou-li majitelé klubů tak movití a budou schopni zabezpečit rozpočet klubu, aniž by měli jiné reklamní partnery, třeba se toho dočkáme. Ale zatím ty partnery kluby k životu potřebují.“

Extraligu vysílá už 60 let Česká televize, zato fotbal vyšel úplně novým směrem. S vidinou vyšších zisků z prodeje práv se největší šlágr každého kola Synot ligy vysílá na placené televizi. Co si o tom myslíte?
„Pozorujeme to a čekáme, jakým způsobem budou kolegové ve fotbale úspěšní. My máme uzavřenou exkluzivní smlouvu s Českou televizí na tři roky, takže změna teď není na pořadu dne. Během sezony ale uvidíme, jak je cesta fotbalu úspěšná finančně, jaký je zájem fanoušků, neboť sledovanost zase zajímá reklamní partnery. Všechno se vším souvisí, my jsme teď v takové pozorovací pozici.“

Může se stát, že do budoucna půjde stejnou cestou i hokej?
„Vše je o finančních možnostech vysílatele. My jsme vděční hlavně fanouškům. I to mistrovství světa udělali fanoušci, takže na ně dáme a myslíme na ně hodně. I proto prozatím nadále například streamy ze všech extraligových zápasů mají k dispozici volně a nejsou zpoplatněny. Nic nenahradí atmosféru na stadionu, tudíž i my bereme streamy jako službu pro fanoušky, kteří z různých důvodů na stadion dorazit nemohou.“

Témata:  sporthokejextraligaObermajerováBPA