12. dubna 2016 • 14:05

Peníze potřebujeme. Konkurence televizí hokeji prospěje, říká Bříza

Autor:
Petr Bříza, předseda představenstva hokejové Sparty
TOP VIDEA
Mladá Boleslav - Příbram: Rezek krásně trefil balon z voleje a Příbram vede 1:0 Mladá Boleslav - Příbram: Rezek krásně trefil balon z voleje a Příbram vede 1:0
Sparta - Vítkovice: Nepříjemný moment! Hudeček narazil helmou na plexisklo Sparta - Vítkovice: Nepříjemný moment! Hudeček narazil helmou na plexisklo
VŠECHNA VIDEA ZDE

Spolu s Libercem se hokejová Sparta odhodlala k tahu, který změní poměry v extralize. Od sezony 2018/2019 podstoupila na dalších pět let televizní práva na domácí zápasy placenému kanálu O2 Sport, aby navýšila příjem do klubového rozpočtu. „Když nebudeme mít peníze na hráče, liga půjde dolů,“ vysvětlil na setkání s novináři předseda představenstva hokejové Sparty Petr Bříza.



Proč jste kývli na nabídku televizní stanice O2 Sport?
„Dostali jsme zásadní, konkrétní nabídku, která nám pomůže stabilizovat finanční situaci Sparty a rozvíjet ji nejen jako klub, ale přispět i k rozvoji celé české extraligy. O tom jsme hluboce přesvědčeni. O prodeji těchto práv jsme informovali se značným předstihem, může se vytvářet dohoda, které dál pomůže české extralize a přinese víc peněz.“

Co si od dohody slibujete?
„V podstatě se nemluví o tom, že majitelé extraligových klubů dotují každou sezonu v řádech desítek milionů korun. Ten stav je neudržitelný. Pokud se něco nezmění, kvalita extraligy půjde výrazně dolů. Potřebujeme vygenerovat víc finančních prostředků do nejvyšší soutěže, což by mělo být rodinné stříbro českého hokeje na domácím trhu.“

Kontrakt platí na domácí zápasy od sezony 2018/2019. Může to ovlivnit návštěvnost zápasů?
„Jde o celkem 26 domácích zápasů. Nemyslím si, že to ovlivní návštěvnost. Cesta placené televize je něco, co funguje už od devadesátých let v Německu i v ostatních zemích. Pro nás je to naprosto nový prvek, je potřeba si na něj zvyknout. Jsme velmi rádi, že tady v rámci televizních přenosů vzniká konkurenční prostředí. To celému sportu v českém prostředí může jen prospět.“

720p 480p 360p 240p
Sparta i Liberec půjdou na placený kanál. Skvělá zpráva pro hokej, tvrdí

Ale znáte české lidi. Ti, když mají něco zapaltit, bývá to pro ně složitější…
„My té cestě musíme věřit. Jako se v každé domácnosti platí složenky, každý extraligový klub má svůj rozpočet. Tlak na silné kluby a jejich přežití roste… Třeba Slovan Bratislava měl velké problémy financovat sezonu ve slovenské extralize, nakonec skončil v KHL. To samé se stalo s Jokeritem ve Finsku. Před čtyřmi lety jsem majitele Sparty Petra Speychala téměř na kolenou prosil, aby nepodlehl tlaku z KHL. V tu chvíli tam Sparta měla skončit, ten tlak byl skutečně extrémní. Je to jednoduché. Potřebujeme vygenerovat takové prostředky, že ufinancujeme naši nejvyšší soutěž. My i naši fanoušci tady chceme udržet nejlepší hráče. Když na to nebudou peníze, hráči odejdou a liga půjde výrazně dolů. Musíme všichni nastartovat sami sebe, abychom během příštích dvou let připravili další posun produktu extraligy.“

Budete přesvědčovat další kluby, aby se k vaší dohodě s placenou televizí přidaly?
„V této chvíli to je jakýsi první krok. Jsme si jistí, že vyvolá další jednání a nová případná partnerství. Ale do nich nezasahujeme, věřím, že bude reagovat i Česká televize, aby se pokrytí dostalo kvalitně všem klubům a nevznikly nějaké kontroverze. Naopak vzniká prostor, aby se kluby během dvou let dokázaly domluvit na dobrém řešení.“

Přesune se celá extraliga na placený kanál?
„Bavíme se tady o celém českém hokeji. Existuje zásadní tlak od médií i od fanoušků: vychovávejte nové hokejisty, generujte novou zlatou generaci, která je schopná získávat medaile na mistrovství světa tak, aby hokej zůstával rodinným stříbrem. Na to kluby zákonitě potřebují peníze. Pokud nebudou generovat peníze, budeme klesat i s kvalitou. Nebudeme schopní dotáhnout děti na zimáky, zaplatit jim kvalitní trenéry. Jsou to velmi spojené nádoby. Očekávám, že budeme schopni nejen čelit, ale i vygenerovat z této situace po dvou letech jednání ve finále co největší peníze.“

O kolik se navýší částka z příjmu televizních práv?
„Jako Sparta máme nějakou hodnotu marketingových práv, tento kontrakt se týká pouze televizních, která jsou vyňatá z celkového balíku. Předpokládám, že dojde k dalším jednáním, která se týkají například webové tématiky.“