Hokejová extraliga prochází nejsložitějším obdobím od odpočtové aféry, která před pěti roky zacloumala s pověstí soutěže. Nyní nejde o body, nýbrž o peníze z vysílacích práv. Předem neavizovaný odchod Sparty a Liberce od agentury BPA a z obrazovek ČT vyvolal poprask. K finalistům však přibudou jistě další celky.
Víc peněz z reklamy, jejich spravedlivější rozdělení, rozhýbaný „televizní“ trh, který v posledních letech zamrznul: to jsou v kostce důvody, jež některé účastníky extraligy pohánějí k revolučnímu kroku. Od sezony 2018/19 bude domácí zápasy Sparty a Liberce vysílat O2 TV. Podle všeho se brzy připojí Třinec, obrovský zájem je o Kometu.
Je logické, že vedení placeného kanálu láká především ty bohatší. „Ano, taky o tom jednáme,“ přikývl Ján Moder, prezident Ocelářů. „Základní idea je velmi dobrá. V souvislosti s novými technologiemi, kdy můžete hokej sledovat na počítačích, na mobilech, je víc než vhodné, aby se hokej šířil i touto formou,“ pochvaluje si Moder možnosti, které v nabídce ČT zatím nenachází.
Což jsou věci příjemné, ovšem nikoli klíčové. Zásadní je ekonomika. Jestliže z Kavčích hor podle informací Sportu putuje ročně okolo 20 milionů korun za televizní práva na veškerá utkání všech 14 týmů, pak je nabíledni, že kluby věří, že jinde vytřískají více. „Vnáší to prvek konkurence do jednadvacetiletého monopolu BPA. Přinese to nový náboj do programu získávání sponzorů,“ pokračuje Moder na adresu agentury, jež má dlouhodobě v držení marketinková práva klubů.
Spartě, Liberci a spol. dlouhodobě vadí, že v extralize panuje rovnostářský systém. Týmy skromnějších ambicí, regionální, většinou umístěné v suterénu tabulky, inkasují od BPA stejnou sumu peněz jako řekněme zavedenější týmy. A to se movitějším účastníkům příčí.
Na druhé straně ti, kdož byli a stále jsou v systému zvýhodněni, nyní netají naštvání. Byť například PSG Zlín patří výkonnostně do špičky, po stránce ekonomické nenáleží do top kategorie, a tudíž si můžete číst následující odezvu, která dozajista nemluví jen za předloňského šampiona. „Pro nás všechny je to velké překvapení a zklamání. Mrzí mě, jak to bylo oznámeno, ostatní kluby neměly předem informace,“ dal najevo rozčarování jednatel Patrik Kamas.
V tom má pravdu, nyní všechny zainteresované strany včetně BPA, ČSLH, ČT nebo Tipsportu zjišťují, v jaké pozici vůbec stojí, co mohou a co už nemohou ovlivnit.
V Třinci však trvají na tom, že nové pořádky jsou zapotřebí. „Základem je, že když je na něco monopol a nepřipouští se konkurence, není to úplně ideální. V podstatě se (v prostředí extraligy) nepřipouštěla žádná diskuze, že by to v hokeji mohl dělat (rozdělovat prostředky sponzorů) někdo jiný než BPA. Vstupem O2 se silným finančním partnerem se rýsuje, že by nějaké změny mohly být od roku 2018,“ těší se Moder na pokrok.
Změně se rozhodně nebrání ani v Plzni, jejíž majitel Martin Straka má dobré povědomí, jak byznys s televizním vysíláním funguje ve světě. Ten by odchod k O2 uvítal i proto, že ztrátu ze vstupného kvůli přímému přenosu by sanoval výtěžek od nástupce ČT. „Raději bychom tedy byli někde na placeném kanále, abychom z toho měli taky peníze nebo aby přenos běžel s nějakým zpožděním a lidi to neměli živě,“ vysvětluje svůj postoj.
Celá kauza je teprve na začátku. Začíná názorovým rozkolem v extralize, končit však může prospěchem pro všechny kluby, nebo drtivou většinu. Což nakonec uznává i zlínský Kamas. „Musíme si celou věc vyhodnotit. Všichni potřebujeme peníze, je to vždycky otázka nabídky a poptávky. Nedá se vyloučit, že přechod na placené kanály je cesta, která dává smysl,“ neštítí se radikální změny. „Jen nevím, zda je na to teď ta správná doba,“ dodává zlínský boss.
Názory z klubů |
Plzeň |
Olomouc |
Chomutov |
Nejlepší data z Tipsport extraligy přináší