František Prachař
20. července 2009 • 16:06

Smrt i střelba na Tour? Výjimky

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Lokvenc: Chemie Kuchty a Birmančeviče je úžasná! Chorý není zákeřňák
CESTA ZE DNA: Jsme silnější, než si myslíme, říká zápasník Peňáz
VŠECHNA VIDEA ZDE

Smrt divačky po střetu s policejní motorkou a střelba do pelotonu. Sportovní stránku Tour de France v minulých dnech zastiňovaly mnohem závažnější témata.



Bezpečnost cyklistů a fanoušků je na cyklistickém megapodniku prioritou organizátorů, ale problémům nezabránila. Důvod? Nedisciplinovanost.

Než se včera závodníci vydali do 15. etapy v Alpách, drželi v startovním městě Pontarlier minutu ticha. Hleděli do země a nevěděli, co si myslet. Pietní akt patřil 61leté ženě, kterou v sobotu srazil na 38. kilometru trasy z Colmaru do Besanconu četník na motocyklu.

Podle informací policie stroj zachytil osobu, která přecházela silnici. Řidič prý podle všeho nemohl nehodě zabránit, nepozorná chodkyně mu na poslední chvíli zkřížila cestu. Zraněním podlehla na místě. Další dva fanoušky poranil nekontrolovaný stroj. Údajně jsou mimo ohrožení života.

Smrt se na Tour vrátila po sedmi letech, kdy zemřel sedmiletý chlapec pod koly vozu z reklamní karavany. „Pozůstalým poskytneme veškerou možnou pomoc,“ uvedli organizátoři v prohlášení.

3
Tolik lidí zemřelo za posledních deset ročníků Tour de France 3
Jen den předtím pořadatelé museli řešit další nepříjemnost. Dva mladíci stříleli do cyklistů ze vzduchovky. Nikdo nebyl zraněn a zásahy způsobily jen povrchní poranění závodníkům Julianu Deanovi a Oscaru Freiremu.

Jenže událost pořádně narušila pohodu a pověst podniku. „Asi bychom měli fasovat neprůstřelné vesty,“ řekl v nadsázce španělský spurtér Freire, jenž byl zasažen do stehna.

Akce s přezdívkou „Stará dáma“ má i přes tragické úmrtí a výtržnosti vysoký bezpečnostní kredit. Důkaz? Když jde hvězdný Lance Armstrong na start, chrání ho kromě bodyguardů i kordon policistů, stálý dohled všech cyklistů zajišťuje během etapy až tisíc mužů v uniformě. Diváky zase upozorňují auta s megafony, aby byli obezřetní.

Problém tak obvykle bývá kvůli nepozorné či agresivní veřejnosti. Fanoušci jsou opilí nebo si neuvědomují nebezpečí, které jim při sledování sportu v těsné blízkosti hrozí. Během etap jsou ochranné bariéry jen na startu a tři kilometry před cílem, jinak má obecenstvo možnost mít hvězdy na dosah ruky. Kvůli tomu je vždy před závodem mediální osvěta.

„Už týden před etapou v novinách a rádiu upozorňujeme veřejnost, jak se má chovat. Musí být opatrní, respektovat policii a bezpečnostní službu,“ říká Yves Jeanmonod z organizačního štábu závodu. Jen ve včerejší etapě dohlíželo na pořádek 740 policistů a hasičů.

„Bezpečnost je naše priorita, protože chceme, aby byla Tour spojovaná s pozitivními emocemi a štěstím. Bohužel, když lidé poruší pravidla, neumíme být stoprocentní.“ Tour de France je přitom střežená jako cela zločince. Silnice se uzavírají už půl dne před průjezdem cyklistů. Na ostatních závodech ProTour je obvykle ještě půl hodiny před pelotonem plný provoz.

Lidé na trati, z nichž pětina nepochází z Francie, však obvykle nemají o fungování akce ponětí a často uskakují ze silnice na poslední chvíli. „Nečekají, že cyklisté i doprovodná vozidla jedou velmi rychle a to i do kopce,“ dodává Jeanmonod.

V aktuální fázi závodu se žádná nová opatření zavádět nebudou. Spíš než na krok pořadatelů se čeká, že se uklidní příznivci cyklistiky.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud