1. června 2015 • 10:08

Slavný LeMond: Motory v kolech existují. Na jednom takovém jsem jel

Autor: jip
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
Zima dohnal(a) Slavii, Trpišovského díl viny. Sparta má víc herní nadstavby
VŠECHNA VIDEA ZDE

Bývalý americký cyklista Greg LeMond je přesvědčený o užívání kol s přidaným motorem v současném pelotonu. „Kdo si to nechce připustit, ten lže sám sobě,“ řekl. Neviní přímo Alberta Contadora, jehož kolo komisaři často kontrolují, ale zároveň naznačuje, že kdyby Mezinárodní cyklistická federace (UCI) chtěla, podvod odhalí, protože je to v tomto případě snadné.



„Vím, že motory (v kolech) existují, na jednom takovém jsem jel a mluvil jsem s jeho výrobcem. Proto věřím, že podezření je oprávněné. Taky věřím, že se používá v pelotonu. Sice to vypadá značně neuvěřitelně, ale já vím, že to tak je,“ řekl LeMond reportérům na Giru d'Italia, kde se podezření o používání motorů v kolech dostalo znovu nepřetřes.

Zejména pod vlivem neskutečných výkonů Alberta Contadora v kopcích.

LeMond nikoho přímo nejmenoval, ale i další náznaky vedly k tomu, že mluví o Contadorovi. Vyslovil se totiž přímo i proti výměnám kol během etap, což vítězný Španěl rovněž jako taktický prvek předvedl.

„Aby se zamezilo podvádění, neměla by být povolena výměna kola během etapy. Tečka. Pokud někdo nemá skutečnbě mechanický problém, neměl by kolo měnit,“ prohlásil rezolutně vítěz jednoho ročníku Tour de France.

Právě takovou taktickou výměnu provedl Contador na Giru během páté etapy, údajně kvůli volbě vhodnější technologie rámu pro daný úsek trati. Mario Cipollini, legendární italský spurter, mu tehdy vzkázal: „Budeš tedy kolo měnit pod každým kopcem? Kolo je pořád kolo. Myslím, že šampion jeho velikosti to nemá zapotřebí.“

Motorek v Contadorově kole hledala UCI už vícekrát, nikdy ale nic neobjevila. Na Giru se kontrole podrobili i další jezdci, mezi nimi například Ryder Hesjedal, jehož vzestup během třetího týdne byl rovněž impozantní.

Po čtvrteční horské etapě komisaři kola několika závodníků (Contador a Hesjedal byli mezi nimi) odvlekla za plentu, rozmontovala a zkoumala. Vzdor tomu, že komisaři nic nenašli, je LeMond přesvědčen o správnosti jejich počínání.

Jen si myslí, že hledají špatným směrem.

„Tady pomůže termovize. Nejen v cíli, ale klidně i během etap. To jsem taky UCI doporučil. Ze vzdálenosti několika metrů je poznat rozdíl v teplotě rámu v jeho středu (kde může být motor) a na jiných jeho částech. Odhalit použití motoru je snadnější než odhalit doping,“ domnívá se LeMond.

Použití motoru v bicyklu je podle jeho mínění schopno rozhodnout celý etapový závod.

„Motor s výkonem 50 nebo 100 wattů je jako nic. Pokud se jezdec v kopci pohybuje řekněme na 400 wattech, dalších 50 může znamenat rozdíl několika minut. Na váze kola to ale nepozná, takže ho to nijak neznevýhodní,“ tvrdí LeMond. „V cyklistice je to stejné jako v každém jiném sportu. Bohužel se vždycky najdou lidé, kteří budou podvádět,“ dodává LeMond.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud