+
Nenechte si ujít nejnovější
zprávy ze světa sportu.
Sledujte nás na Facebooku
a dozvíte se vše jako první.
25. května 2007 • 00:00

Balkony za tisíce

Autor:



Grand Prix Monaka formule 1, to jsou jachty milionářů a rachot monopostů Původní zpravodajství z Grand Prix formule 1 v Monaku MONTE CARLO - Dráždí a je vyzývavé. Snaží se být opravdové, ale přitom klame. Je nablýskané, vypulírované. I koše v Monte Carlu stojí na přesně vymezeném místě. Stejně jako svodidla, oplocení, ale také jachty. Formule 1 se vrátila do světa, který k ní přesně sedí a je zároveň v rozporu s ní. Jede se Grand Prix Monaka, nejšílenější závod roku. Monoposty jezdí zběsile rychle, až z nich létají kompozitové třísky. Je to horší než tisíc motorových pil nebo cirkulárek, které řežou kmeny stromů na polena. Špunty do uší nestačí. Tedy pokud si je nenarvete do ucha rovnou dvoje. A i přes ně by prošel řev monopostů formule 1, jak bleskurychle cválají po uzoučkém kousku asfaltu mezi svodidly, kousek od zameteného chodníčku a kavárniček s orchidejemi na stolcích. Bláznivý svět, o kterém mnohokrát Michael Schumacher řekl: "Je postavený na hlavu, všechno je úplně jinak." Má pravdu: za svodidly neroste tráva, ale leží rovný asfalt. Monoposty v rychlostech přes 300 kilometrů v hodině nemíjejí hustý porost stromů, ale les mrakodrapů. Na jedné straně vysoká skála, na druhé azurové moře a záliv, v němž kotví jachty milionářů. I když je v Monaku při Grand Prix nesnesitelně, stejně se sem spousta lidí hrne. V zelených parcích s exotickými stromy rostou nevzhledné kovové ploty, na nich jsou roztažené reklamy nebo jen plátna, která mají bránit neplatícím v pohledu na trať. Prodej vstupenek je lukrativní byznys. Jenom na závod stojí kolem 10 tisíc a stejně jsou dlouho dopředu vyprodané, takže se u stánků po celém městě spíš vyzvedávají než prodávají. Kotvení v přístavu vyjde na víc než milion korun na víkend, stejně jsou všechna místa plná už od pondělka. Prodávají se výhledy z balkonů apartmánů. Začínají na 10 tisících za to, že se budete jednou rukou pevně držet zábradlí a druhou balancovat, abyste nespadli. Ty, ze kterých je vidět přímo, třeba vydělají na nájem na celý rok za jediný víkend. Na celé tohle divadlo dohlíží tisíce policistů v uniformách. Poradí, ale taky umí pořádně vynadat. Neexistuje smlouvání, špatně zaparkované auto je pryč ještě dřív, než si jeho majitel v obchodě vybere luxusní hodinky za pár set tisíc korun. Muži v uniformě jsou také disciplinovaní. Třebas jim za zády krouží formule, oni k nim stojí zády. Přesně tak zněl příkaz, který by nikdy neporušili. Ani na moment se neotočí a hlídají, jestli se k dráze necpe někdo, kdo u ní nemá co dělat. Když se fotograf postaví blízko svodidlům, během pár sekund zaklepou na rameno. "Ustupte, pane," přikazují. Ale to jen kousek podivného divadla, které uvádí přítomné do extáze. I samotní aktéři, tedy závodníci, přiznávají vzrušení. Občas v něm zapomenou, že mají i brzdit. Třeba jako včera Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella či Christijan Albers. Zabubnovali o svodidla a knížectví zmlklo. I to k němu ale patří stejně jako zvuk kuličky v ruletě, šustění bankovek a pálivé slunce. Monaco zažívá horečku každý den, tahle je ale ještě šílenější. Město ovládly monoposty formule 1. program gp monaka SOBOTA 11.00 3. trénink 14.00 kvalifikace (PP na Galaxii Sport a RTL) NEDĚLE 14.00 závod (PP na TV Nova, RTL a ORF1) výsledky 2. tréninku 1. Alonso (Šp./McLaren-Mercedes) 1:15,940, 2. Räikkönen (Fin./Ferrari) -0,275, 3. Hamilton (Brit./ McLaren-Mercedes) -0,356, 4. Trulli (It./Toyota) -0,414, 5. Fisichella (It./Renault) -0,813, 6. Massa (Braz./Ferrari) -0,844, 7. Kubica (Pol./BMW-Sauber) -0,908, 8. Rosberg (Něm./Williams-Toyota) - 0,912, 9. Webber (Austr./Red Bull-Renault) -1,352, 10. Coulthard (Skot./Red Bull-Renault) -1,474, 11. Barrichello (Braz./Honda) -1,509, 12. Button (Brit./ Honda) -1,517, 13. Sató (Jap./Super Aguri-Honda) -1,519, 14. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1,546, 15. Wurz (Rak./Williams-Toyota) -1,576, 16. Liuzzi (It./Toro Rosso-Ferrari) -1,958, 17. Kovalainen (Fin./Renault) -2,146, 18. Speed (USA/Toro RossoFerrari) -2,293, 19. Davidson (Brit./Super AguriHonda) -2,388, 20. R. Schumacher (Něm./Toyota) -2,722, 21. Albers (Niz./Spyker-Ferrari) -2,880, 22. Sutil (Něm./Spyker-Ferrari) -3,418. O autorovi| TOMÁŠ LEIXNER motoristický redaktor deníku Sport

Témata: 







Klasická verze
Mobilní verze