+
Nenechte si ujít nejnovější
zprávy ze světa sportu.
Sledujte nás na Facebooku
a dozvíte se vše jako první.
29. května 2007 • 00:00

Šéf svazu: Nešťastná shoda náhod

Autor:



PRAHA - Jen pár okamžiků po tragické havárii Michala Matuly v Polsku mu zvonil telefon. PETR MORAVEC, předseda Českého svazu ploché dráhy a šéf pardubického klubu, jen těžce vstřebával informace o smrti teprve 20letého závodníka. Co se stalo "Jen pár okamžiků po havárii jsem mluvil s Milanem Špinkou, který tam byl s nimi jako manažer a trenér. Michal spadl ve čtvrtém kole sedmé jízdy. Zřejmě jej něco trochu rozhodilo, podle všeho zavadil i o jezdce před sebou a najel do hrazení. Jestli to byla jezdecká chyba? To nemůžu posoudit, neviděl jsem to a mám jen zprostředkované informace." Jak zasahovali lékaři "Nevěřím tomu, že by následná lékařská pomoc byla špatná. V Polsku má plochá dráha nesmírně tvrdá pravidla. Co se týče lékařského zabezpečení, tak jsou ještě tvrdší, než jaké má mezinárodní federace FIM. Doktoři jsou v každé zatáčce, sanitky jsou absolutně vybavené. A vůbec přitom nehraje roli, že šlo o závod druhé ligy. Navíc jezdec musí nastoupit do závodu zdravý, po lékařské prohlídce. Lékař má větší slovo než rozhodčí nebo manažer týmu. Proto nevěřím, že by pořadatelé něco zanedbali. Nejspíš to bohužel byla nešťastná náhoda." Mantinely v Polsku "V první lize už mají povinně nafukovací mantinely, jaké zatím známe spíš ze světových závodů Grand Prix. Je to zhruba dvoumilionová investice, která se ale určitě vyplatí. Ve druhé lize zatím nejsou, ale už o nich uvažují. Hrazení jsou v Polsku trošku jiná než u nás. Jsou z pletiva, tažená na sloupcích, které jsou po krajích. Může dojít ke zranění, když jezdec sloupek vyloženě trefí. Ale jinak je pletivo bezpečnější. Je tam pnutí, na sloupcích jsou pružiny, jezdce to zbrzdí. Jak to ale bylo v případě Michala, to nevím." Jakou roli hrála únava "Je pravda, že elitní závodníci lítají po světě skoro pořád. Závodí v Polsku, Švédsku, Anglii nebo u nás. Ale to jsou hvězdy, absolutní špička, top padesát. Tohle nebyl ten případ. Michal byl odpočinutý, páteční extraligové závody nejel, takže únava podle mého roli hrát nemohla." Jak se bude nehoda vyšetřovat "Lidé z PZM (polský motocyklový svaz) všechny případy pečlivě přešetřují. I pojišťovny povedou svá šetření. Od nich dostaneme kompletní informace a detailní zprávu. Jak už jsem řekl, dobře znám zabezpečení na polských plochodrážních stadionech. Je to jejich národní sport, otázka cti. Nevěřím, že by došlo k nějakému pochybení." O karambolech z poslední doby "Je to těžké. Tihle mladí kluci tvrdě bojují o svůj úspěch. Plochá dráha je kontaktní sport, přináší hodně adrenalinu a bohužel i vážnější zranění. Zlomeniny jsou vcelku běžné, ale tohle mě hrozně mrzí. Od roku 1968 je to teprve pátý smrtelný úraz českého závodníka na ploché dráze. Nejdřív Luboš Tomíček, pak Zdeněk Kudrna, Jiří Hurych, Jiří Marx a teď Michal. Bohužel jde vždy spíš o nešťastnou shodu náhod. Běžný provoz na silnici je rozhodně daleko nebezpečnější."

Vše o zimních olympijských hrách 2018 najdete zde >>

Témata: 







Klasická verze
Mobilní verze