30. května 2007 • 00:00

Smrt může přijít i v Česku

Autor: lex



PRAHA - Dvacetiletý plochodrážník Michal Matula, který se v neděli zabil při závodě v Polsku, byl členem týmu z pražské Markéty. Právě tam se teď chtějí co nejvíce zasadit o to, aby se staly i české ovály bezpečnější. "Chceme dostihnout světový standard. Pro bezpečnost není nikdy dost uděláno," tvrdí PETR ONDRAŠÍK, sám bývalý plochodrážník a nyní sportovní ředitel závodu mistrovství světa, který se v Praze pojede v srpnu. * Může ke smrtelné nehodě dojít i v Česku? "Objektivně musím přiznat, že k takové události dojít může a to i přesto, že se ještě nic takového nestalo. Nechci si ani připustit myšlenku, že by se na našem stadionu mohlo něco stát. Za současných podmínek to však nejde bohužel úplně vyloučit. Smrt bohužel může přijít i Česku." * Jak jsou na tom české plochodrážní stadiony s bezpečností v porovnání se světem? "Většina stadionů splňuje předpisy mezinárodní federace FIM. Kdyby nevyhovovaly, ani by nedostaly sportovní licenci. Ve světe se ukazuje, že při nejvyšších soutěžích je výhodnější používat vzduchové polštáře, které nárazy zmírňují a FIM je předepisuje i na nejvyšší soutěže jako povinnost. Některé země k tomu přistupují razantně - v Polsku tyto airbagy musí mít všude do roku 2009, v Anglii na tom taky pracují. Ale v Česku jsme tak trochu pozadu." * Kdy budou i na českých stadionech? "Je to pro nás nadstandard, nejsme na to finančně připraveni, ale zdraví jezdců stojí za to, abychom to urychlili. U nás na Markétě jsme proto nasazení těch airbagů, jak se jim taky říká, urychlili a nainstalujeme je letos v srpnu. I když jsme to plánovali až na sezony 2008 a 2009. Budou tam napořád - pro všechny závody i tréninky mládeže." * Jak moc vzduchové polštáře pomohou? "Samozřejmě záleží na mnoha faktorech - třeba úhlu nárazu. V každém případě je bezpečnost na vyšší úrovni. Oficiální čísla, která by vycházela z přesných výzkumů, nejsou. Ale dokážu odhadnout, že je vážných úrazů o osmdesát, možná devadesát procent méně." * V Polsku budou vzduchové zábrany povinné od roku 2009. Stane se tak i v Česku? "Je to otázka rozhodnutí Výkonného výboru Svazu ploché dráhy, kde sedí kompetentní lidé a zástupci jednotlivých klubů. Ti všichni se k tomu budou muset vyjádřit. Samozřejmě, dopad na ekonomiku klubů je nemalý a ne všichni si to budou moci dovolit. Částka se pohybuje okolo dvou milionů korun." * Je možné, že by se pak na oválu, kde moderní ochranné prvky nejsou, vůbec nejelo? "Ty postoje nikdy nebyly takhle vyhraněné. Myslím, že je otázka času, kdy se tam zábrany objeví. Nedovedu odhadnout, do jakých extrémů se půjde. Ale čím dřív to uděláme, tím lepší to bude." * Na Markétě polštáře budou letos. Půjdou stejným směrem i ostatní ovály v Česku? "Vážně o tom uvažují v Pardubicích. Tam už ale nafukovací bariéry při závodech používají. Je to nejvyšší úroveň ochrany, jaká je k dispozici. Zdraví jezdců je pro nás všechny na prvním místě. Chceme dostihnout světový standard. Pro bezpečnost není nikdy dost uděláno. Teď musíme postavit to, co je považováno za nejlepší, a až se pak posune vývoj, zase budeme reagovat."

Témata: 
Články odjinud


Články odjinud