19. září 2007 • 00:00

Nevím, kde ty dvě miliardy skončí

Autor: lex



PRAHA - Na stůl položil tři tlusté spisy. Na všech bylo logo Mezinárodní automobilové federace FIA, na tom horním ještě nápis CONFIDENTAL, nebo-li tajné. "Je to tak 1200 stran," vysvětlil závodní komisař RADOVAN NOVÁK, který ve čtvrtek spolurozhodoval o trestu stáje F1 McLaren ve špionážní aféře. Tým přišel o všechny letošní body a dostal pokutu 100 milionů dolarů. * Těch 1200 stran jste nastudoval? "Pročetl, nebo spíš prolistoval, dostali jsme je noc před zasedáním... Ale tohle nejsou všechny dokumenty. Ty nejtajnější informace nám vzali ještě tam." * Je to zajímavé čtení? "Ani ne, spousta věci se tam tak nějak pořád opakuje. Ani to zasedání nebylo zajímavé. Spíš jsem si připadal jako u soudu. Aspoň myslím, že to tam tak vypadá, já u soudu nikdy nebyl. Právníků tam bylo víc než nás členů Světové rady automobilového sportu." * Jednalo se od půl desáté ráno, skončili jste někdy po sedmé. Jak dlouho se debatovalo o verdiktu? "Zhruba dvě hodiny. Byla spousta návrhů. Prezident FIA Max Mosley říkal, ať vyloučíme McLaren z ročníků 2007 a 2008, pak zase někdo navrhnul, abychom je vůbec netrestali. Nakonec jsme se rozhodli pro Bernieho Ecclestona, který navrhnul pokutu 100 milionů dolarů a odečtení bodů." * Kde skončí těch 100 milionů dolarů, tedy dvě miliardy korun? Prý půlku dostanou konkurenční týmy a zbytek národní automobilové federace. "Že jako Ghanský autoklub dostane milion dolarů, aby měl svého pilota F1? Tomu bych moc nevěřil. Nikdy jsme od FIA nic nedostali. Když jsme před lety prodali práva na F1 Ecclestonovi, utržených 100 milionů dolarů bylo převedeno na nadaci FIA Foundation. Když byl při záplavách v roce 1997 zničen rallyecrossový areál v Sedlčanech a my je požádali o pomoc, tak odepsali, že jsou ty peníze na jiné účely. Tak nevím, co s těmi penězi bude." * Na zasedání jste prý ptal, proč nesoudíte Ferrari. Proč by mělo být souzeno? "Ti dva špioni, když se jim tak říká, spolu vedli hovory dlouhé třeba dvě a půl hodiny. Když jeden říkal, co je nového ve Ferrari, tak mi přijde divné, aby se zase na oplátku nedozvěděl, co nového v McLarenu. Říkal jsem: 'Když kontrolujeme McLaren, neprověříme i Ferrari?`" * Co vaši kolegové z rady? "Nic. Jenom jsem slyšel: 'Další otázka.` Ferrari je u FIA tabu, do něj se nejde." * A to proč? "Nevím, nikdy jsem po tom nepátral a ani nebudu. Ale třeba proto, že má spousta lidí z vedení federace konexe s Ferrari? A taky je Ferrari v motoristickém sportu moc velké jméno. Ale spekulovat nechci, nepotřebuju o tom vědět." * Není to vaše rozhodnutí ve stylu "vlk se nažral, koza zůstala celá"? "Ne, ta pokuta je hodně velká, ale McLaren ji musí zvládnout. A kdyby měl problémy, může požádat o její prominutí či aspoň snížení. Kdyby ho to mělo zlikvidovat, Světová rada by na to určitě slyšela a něco by slevila. Ale odpuštění čekat nesmí. Ale řeknu vám jedno - opravdu nechápu, proč jsme řešili jenom McLaren. Jsem zvědavý, jestli se teď stejně půjde i po Flaviu Briatoremu a Renaultu, který prý používá součástky okopírované od McLarenu. Ale asi se nic nestane, když teď Ecclestone koupil s Briatorem ten fotbalový klub."

Témata: 
Články odjinud


Články odjinud