+
Nenechte si ujít nejnovější
zprávy ze světa sportu.
Sledujte nás na Facebooku
a dozvíte se vše jako první.
9. března 2010 • 22:00

Příloha AUTO: Ženeva zezelenala

Autor:
Jednou z největších senzací Ženevského autosalonu 2010 je prototyp ekologického Ferrari. Zeleně zbarvený model 599 HY-KERS používá pro pohon vedle klasického motoru také speciální elektromotory. Tento systém je převzatý z F1.
TOP VIDEA
RENTGEN SPECIÁL: Hlavní pilíře úspěchu Liberce? Obránce centruje, obránce zakončuje RENTGEN SPECIÁL: Hlavní pilíře úspěchu Liberce? Obránce centruje, obránce zakončuje
SESTŘIH: Mönchengladbach – Hamburk 3:1. Zářili Raffael s Hazardem SESTŘIH: Mönchengladbach – Hamburk 3:1. Zářili Raffael s Hazardem
VŠECHNA VIDEA ZDE

Více než stovka světových a evropských premiér. Pětadvacet designových studií a samozřejmě zástupy špičkových hostesek. Hlavní slovo má ale na Ženevském autosalonu ekologie – tentokrát zabalená do sportovního hávu. Že slova úsporný a Ferrari nejdou dohromady? Připravte se na změnu pojetí klasických sporťáků.



Ženevským tématem číslo jedna je ekologie. Zásadní novinkou ale je, že s tzv. zelenými auty už začínají přicházet i tradiční výrobci silných sportovních vozů.

Příkladem je koncept hybridního Porsche Spyder schopného jet rychlostí až 320 km/h. I když lze vůz dobíjet z běžné zásuvky, z nuly na stovku se dostane za 3,2 sekundy. Osmiválec pod kapotou má výkon 500 koní, elektromotory dosáhnou společného výkonu 218 koní. Na jedno dobití tohle eko Porsche ujede asi 25 kilometrů.

„Vstup Porsche do segmentu ekologických vozů znamená velký průlom a dnes už v podstatě neexistuje automobilka, která by nepracovala na nějakém modelu s alternativním způsobem pohonu,“ komentuje ženevskou „eko“ přehlídku automobilový novinář Jakub Rejlek.

S ekologickými (hybridními) pohony se v Ženevě vytasila také italská automobilka Ferrari, která svůj koncept 599 HY-KERS rovnou nalakovala dozelena.

Hybridní pohon se skládá z atmosférického dvanáctiválce, jehož výkon Ferrari neuvádí, který je spojen se setrvačníkem, který je prakticky shodný s tím, jež jsme mohli vídat v monopostech Ferrari F1 v loňské sezoně. Elektromotory šetří palivo tím, že pomáhají při rozjezdech, které jsou navíc díky dopingu elektřiny mnohem rychlejší.

Systém je ve fázi testování a v sériové výrobě by se mohl objevit do třech let. Odborníci odhadují, že standardní modely Ferrari prodraží zhruba o půl milionu korun.

Zbytek expozice na letošním ženevském autosalonu je důkazem, že automobilky se snaží otřepat z krize a na zákazníky chrlí ještě více modernizovaných, nebo zcela nových modelů. S počtem představených novinek vede Nissan.

Do paláce Palexpo přivezl nový Juke, Micru, facelift Pathfinderu a Navary a také elektromobil Leaf. Tradičně vysoký je počet premiér u VW, který čítá šest modelů v čele s novým MPV Sharan.

Nejzajímavější technologickou novinku uvádí Volvo. V podstatě jde o auto, které umí samo zastavit před přechodem a odvrátit srážku s chodcem. Systém ochrany chodců sleduje pohyb lidí okolo auta.

V případě, že někdo neočekávaně vstoupí do vozovky, je auto schopno samo zabrzdit až zastavit a zabránit tak srážce. „Do rychlosti 35 kilometrů v hodině auto zastaví úplně, ve vyšších rychlostech pak maximálně zpomalí,“ popsal novinku šéf firmy Stephen Odell.

Ženeva hostí nejprestižnější automobilovou výstavu už po osmdesáté a znovu dokazuje, že místní autosalon je ten nejlepší. Výstaviště Palexpo má plochu osmdesát tisíc metrů čtverečních, takže všechny nové modely na něm najdete pohromadě.

Naopak v Paříží nebo ve Frankfurtu musíte mezi jednotlivými expozicemi zdolávat dlouhé vzdálenosti a vůbec celé tyto výstavy nepůsobí tak kompaktním dojmem jako právě Ženeva.

Vše o zimních olympijských hrách 2018 najdete zde >>

 







Klasická verze
Mobilní verze