16. března 2010 • 19:22

Příloha AUTO: Letní pneumatiky

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Češi se začínají řadit mezi vyspělé Evropany. Alespoň na poli automobilových pneumatik to tak je. Podle Pavla Pachmana, experta na pneumatiky z odborného magazínu Tyres&Equipment, stále přibývá zákazníků, kteří při nákupu požadují kvalitní zboží prémiových značek.



Ubývá naopak řidičů, kteří i na auto za několik set tisíc korun montují pochybné pláště z druhé ruky nebo nekvalitní protektory.

Odolnost vůči aquaplaninku, tichá jízda, dlouhá životnost, nižší spotřeba, solidní jízdní komfort a hlavně předvídatelné jízdní vlastnosti. To všechno by měla svému majiteli zaručovat kvalitní letní pneumatika. V porovnání s neznačkovými produkty stojí pneumatiky od zavedených výrobců o pár stovek víc. Ve výsledku ale svému majiteli šetří několikanásobky. Často i život a zdraví. A důslední střídání zimního a letního obutí má svou logiku.

Podle čeho by si měl řidič vybírat letní pneumatiky?
„Současná nabídka nových letních pneumatik je velmi vyrovnaná. Najdeme sice rozdíly v brzdné dráze, životnosti a ekonomice provozu, ale stále jde o nepatrné rozdíly, které běžný řidič nezaznamená. Daleko důležitější je při nákupu vybrat správný rozměr a také rychlostní a zátěžový index. A také si dávat pozor, zda nekupujeme staré prošlé zboží.“

Letní pneumatika stárne?

„Ano, stárnutí pneumatiky je nevratný proces, který platí jak pro letní, tak zimní modely. Životnost jsou tři roky, potom začne tvrdnout směs a pneumatika začne ztrácet přilnavost. V nedávné minulosti se na trhu objevovaly série staré třeba i šest, sedm let. To nebylo bezpečné. Každá pneumatika je proto vybavena kódovým označením DOT, které přesně určuje rok a měsíc výroby. Dokonce i přímo evropská legislativa nařizuje, pneumatiky prodávané na trhu nesmí být starší více jak tři roky.“

Jaký je základní rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou?

„Především jde o rozdílnou konstrukci dezénu a složení směsi. Z tohoto pohledu se jedná o dvě naprosto odlišné pneumatiky. Směs, ze které je vyrobena zimní pneumatika, je oproti letní směsi měkčí. Letní běhounová směs je zase tvrdší, odolnější a její vlastnosti se výrazně zhoršují při poklesu teploty pod 7 stupňů Celsia, kdy kolo ztvrdne a neodvádí tak dobře vodu a začne mít tendenci ke smyku.“

Expert na pneumatiky Pavel Pachman Expert na pneumatiky Pavel PachmanFoto Sport


Jaký máte názor na letní „dojíždění“ zimních pneumatik?
„Tzv. „dojíždění“ zimních pneumatik v létě rozhodně nedoporučuji. Zimní pneu neposkytuje v létě optimální vlastnosti, stejně tak ani letní v zimě. Zimní kolo má při vyšších teplotách delší brzdnou dráhu a nemá takovou přilnavost. Zimní kola jsou také hlučnější a zvyšují spotřebu.“

Platí, že firma, která dělá kvalitní zimní pneumatiky, tak stejně tak dobře umí i letní modely?
„Pokud se budeme bavit o největších světových výrobcích, tak ano. Na trhu ale existují i menší lokální značky, které svůj vývoj zaměřují pouze na letní či zimní produkci. Příkladem jsou severští výrobci, kterým jdou zimní pneumatiky přeci jenom lépe.“

Dá se v posledních letech vypozorovat nějaký trend v používání letních pneumatik? Investují například Češi do dražších modelů?
„Čeští řidiči patří mezi vzdělané a náročné zákazníky a často požadují nejvyšší kvalitu a nejlepší značky. Na druhou stranu hraje velký vliv ekonomika a zákazník vyžaduje přijatelnou cenu. Rozdíly jsou také podle kupní síly daného regionu. V chudých oblastech je samozřejmě poptávka po levných pneumatikách.“

Co vůbec odlišuje kvalitní a nekvalitní produkty?
„Nejcitelnější rozdíly jsou v odolnosti vůči aquaplaningu, jízdních vlastnostech a také v životnosti.“

TŘI ROKY A KONEC

Pneumatika stárne i když je obutá na autě, které za rok neujede třeba ani metr.
Přirozené stárnutí pneumatiky způsobuje houbovitost a ztrátu elastických vlastností pryže a materiálů použitých na výrobu pneumatik.
Ke stárnutí dochází i přes dobré skladovací podmínky – temno, chlad a sucho.
V pneumatice neustále probíhají fyzikálně chemické reakce za přítomnosti kyslíku a ozónu.
Po třech letech ztrácí směs pružnost, což vede ke zhoršeným jízdním vlastnostem i na zcela suchém povrchu.

Jak jsou na tom čínští výrobci?
„O kvalitě čínské produkce vypovídají testy AMTC či ADAC, kde Číňani pravidelně obsazují poslední příčky. Lze ale očekávat, že v horizontu 10-15 let se rozdíly mezi evropskými prémiovými značkami a čínskými výrobci vyrovnají.“

Co si myslíte o protektorech?
„Protektory pro osobní automobily bývají neprávem zcela zavrhovány. Může za to konkurenční boj. Protektory ale za poslední léta urazily velký kus cesty. Zásadní roli hraje kontrola kvality kostry. Když je dobře zvládnutá výrobní technologie, například že se použije rentgen na kontrolu celistvosti kostry, funguje protektor stejně jako nová pneumatika nižší třídy. Protektory se ale hodí spíše pro slabší a levnější vozy.“

Je lepší nakupovat v pneuservisu nebo e-shopu?

„E-shop je plnohodnotný prodejní kanál. Zákazník si  ovšem musí uvědomit, že pneumatika je specifická komodita a pokud ji nakoupí na internetu, stejně musí následně vyhledat kamenný obchod, respektive pneuservis, a započítat další náklady za přezutí. U internetu také stále platí složitější pozice při případné reklamaci.“

Podle čeho se pozná kvalitní pneuservis a solidní e-shop?
„Kvalitní pneuservis by měl vizuálně splňovat základní podmínky jako je plocha pro parkování, oddělená prodejna od provozovny, koutek pro zákazníka a určitě bych si všímal komunikace s prodejcem i třeba čistoty v dílně a na pozemku. E-shopy jsou anonymní virtuální obchody a jen osobní zkušenost či doporučení může být tím měřítkem výběru. Já osobně bych vsadil na ty známější, které se prezentují například reklamou a již mají na trhu určité postavení.“

Pracují výrobci na nějakém zásadním technickém řešení v oblasti automobilových pneumatik?
„Hlavními trendy je úspora pohonných hmot, následuje neustálý vývoj pneumatik umožňující dojezd i po defektu a systémů na monitoring tlaku. Hranaté pneumatiky či směsi z vodní páry se asi nedočkáme, ale pneumatiky z biomasy se již na trh chystají.“

V příloze AUTO dále najdete:
Velký přehled letních pneumatik podle způsobu určení
Vyplatí se dojíždět zimní pneumatiky i v létě?
Vše o nové české tříkolce Velor-X-Trike


Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud