23. března 2010 • 19:39

PŘÍLOHA AUTO: Sezona motorkářů je tady

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Požár: Říkali mi, že Krejčího jako stopera neprodáme. Pomůže mu, když...
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Zrychlení jako ve sportovním autě, cenově dostupné výkony a hlavně volnost pohybu. To všechno přináší jízda na motorce. Možnost usednout za řidítka jednostopých strojů si nenechávají ujít ani Češi, kteří mají na výběr stejné modely jako zákazníci na vyspělých západoevropských trzích. Teď jde jenom o to, aby si každý vybral tu správnou motorku.



Český zájem o motorky potvrdila i nedávná výstava Motosalon 2010, za kterou se na brněnské výstaviště vypravilo přes 60 tisíc návštěvníků. V tom samém termínu přitom probíhala výstava Motocykl v Praze v Holešovicích.

Zatímco ale brněnská výstava byla pod záštitou motocyklové sekce Svazu dovozů automobilů a své stánky tady tak měli přímo oficiální zastoupení jednotlivých značek, na pražské výstavě se prezentovali spíše jednotliví dealeři a také prodejci příslušenství. Zájem návštěvníků byl ale o obě akce.

„Češi si nikdy nenechají ujít možnost podívat se na nové motorky. Teď jde o to, aby je začali i kupovat. Není tajemstvím, že letos dolehne ekonomická krize na výrobce a prodejce nejsilněji,“ říká Jan Rameš z Českých motocyklových novin. Pro samotné zákazníky ale krize přináší možnost zkusit si vyjednat lepší cenu.

Spoustě prodejcům zbyly na skladech modely z roku 2009 a aby se uvolnilo místo pro letošní novinky, bude se slevovat. Podle odhadů odborníků by to mohlo být i v řádu desítek procent, takže na české silnice by nějaké ty nové motorky mohly i v době krize přeci jenom vyjet.

Přední výrobci, kteří se stále rekrutují především z Japonska, se snaží každý rok uvést alespoň jednu velkou novinku a to jak v kategorii silničních strojů, tak i mezi choppery a terénními endury.

Na rozdíl od aut nezasáhla svět motorek vlna ekologického šílenství a i když se samozřejmě výrobci snaží snižovat spotřebu a emise CO2, nejvíc se u motorek stále hraje na výkon a design.

Novým trendem také je, že už i do levnějších modelů se dostávají elektronické vymoženosti jako je například protiblokovací systém ABS nebo kontrola trakce, což jsou systémy, které byly dříve vyhrazené pouze pro třídu luxusních cestovních modelů a supersportů.

Ani elektronické systémy ale z motorky neudělají dokonale bezpečný stroj a stále platí, že při jízdě je jezdec mnohem zranitelnější než řidič auta. Bezpečný provoz lze ovlivnit už výběrem nové motorky. Podle Jana Rameše je problém, že hodně mladých nebo nezkušených jezdců si hned napoprvé kupuje zbytečně silné stroje.

„Supersportovní motorky nejsou zase až tak drahé, což je velké lákadlo. Ale pro nezkušené jezdce jejich nákup nedoporučuji. Lepší je k silné motorce dojít postupem času. Dobrá zábava je totiž i na slabých strojích. Na těch silných překoňovaných se bude každý nezkušený jezdec trápit a z pohodové vyjížďky se stane vystresovaný boj o holý život,“ dodává Rameš.

Naopak úplně ježdění na civilních silničních motorkách zahrnuje většina českých závodníků. Anketa Sportu odhalila, že vedle obyčejného „přejedení se z jízdy na motorce“ je to i strach o život.

„V civilu nejezdím na motorce vůbec. Je to nebezpečné. České silnice motorkářům nesvědčí. A řidiči aut a řidiči motorek se neumí vzájemně přizpůsobit. Všem majitelům silničních motorek bych proto doporučoval vyrážet jenom na závodní okruh,“ říká Lukáš Pešek, pravidelný účastník mistrovství světa.

Přestože vás ale ani to neodradilo od toho, abyste zauvažovali nad nákupem své první „velké“ motorky, dobře si rozvažte, zda na její zvládnutí máte dostatečné schopnosti a také schopnost odolat opojení z brutálního zrychlení a chování v zatáčkách. Podle Lukáše Peška při výběru motorky i při samotné jízdě nejdůležitější chladná hlava a také neustálá 100% pozornost. Jenom tak si zajistíte, že z fantastické projížďky po prázdné silnici se najednou nestane peklo na zemi.

České prodeje motorek klesají
Prodej nových motocyklů v letošním lednu a únoru zaznamenal pokles o 37 procent na 1007 strojů. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů. Nižší prodej obchodníci přičítají studenému začátku roku s bohatou nadílkou sněhu i pokračující ekonomickou recesí.

Loni prodej podpořily také velmi nízké ceny vyprodávaných modelů, které těžily z příznivého kurzu koruny na konci roku 2008. Nejprodávanější značkou byla za dva měsíce Yamaha s 69 prodanými stroji, následuje CF Moto s prodejem 53 strojů a Honda, kterou si pořídilo 42 zájemců.

Poslední z velké trojky Suzuki klesla na sedmé místo s 31 prodanými motocykly. Dovoz ojetých motorek klesl o dvě pětiny na 591 strojů. Nejdováženější byly japonské značky Honda, Yamaha a Suzuki.

 

deník Sport Ve středeční příloze deníku Sport Auto najdete:
» řadu zajímavostí ze světa motocyklů

O čem se mluví:
» rozhovor s Janem Remešem o tom, jak si pořídit vhodný motocykl
» Přehled motocyklů pro sezonu 2010
Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud