Květoslav Šimek
7. října 2017 • 13:15

Železník má výročí! Příběh legendy začal fiaskem v Anglii, pak přišel Váňa

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Od smutné fotky ke slovenskému snu: Česko je pragmatičtější, říká Smetana
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Přesně před třiceti lety si legendární ryzák Železník doběhl pro svůj první triumf ve Velké pardubické. S Josefem Váňou to pak zopakovali ještě třikrát (1988, 1989 a 1991). Historický rok 1987 přitom začal nečekanou blamáží v Anglii. Železník měl společně s Valenciem startovat ve Velké národní v Aintree u Liverpoolu. Naštěstí se na start nedostal. Byť to tehdy vnímali jako zklamání a křivdu.



Leden 1987. Světlá Hora, malá vesnice v podhůří Jeseníků, je zapadaná sněhem. Začínající trenér Čestmír Olehla přijíždí z Albertovce, aby sourozencům Novákovým pomohl a naplno převzal přípravu několika dostihových koní. Mezi nimi byly i dvě tehdejší hvězdy stáje, která se jmenovala Státní statek Bruntál-Světlá Hora. Železník a Paramon.

„Přijížděli jsme v noci, rozhrkaná cesta, všude škvára, všechno zaprášené, nevábné,“ vzpomíná Olehla. „Stáje byly spíš takový kutloch, vedle malá šatna pro třicet děcek, které po škole u koní pomáhaly. Mě tehdy napadlo jediné: Olehlo - kurva - co tu děláš?!“

Velká pardubická 2017: Vše, co potřebujete vědět o legendárním dostihu »

Vítěz Velké pardubické v roce 1991 Josef Váňa v sedle Železníka
Vítěz Velké pardubické v roce 1991 Josef Váňa v sedle Železníka

Půjčíte nám Železníka do Liverpoolu?

Železník s Paramonem ovšem už tehdy patřili mezi překážkovou elitu. Důkazem byla i nabídka anglického žokeje Rogera Rowella, který si chtěl Železníka společně s Valenciem (vítězem Velké pardubické z roku 1986) pronajmout do Velké národní v Liverpoolu.

„Zima byla tehdy hrozná, s Želďou jsme pracovali v půlmetrových závějích, aby měl nějakou práci,“ líčí Olehla. „Odjezd do Anglie se tehdy třikrát odkládal, protože i celá západní Evropa byla pod sněhem a Angličané nemohli dojet. Nakonec to dopadlo, vyzvedli si je v Tochovicích.“

Ještě před Velkou národní měli Valencio s Železníkem v Anglii absolvovat jeden přípravný dostih. Železník se jej však nedočkal. A padla i Velká národní. „Zjistili, že má v těle zvýšenou hladinu protilátek proti virové artritidě, což byla věc, která se v Československu - nebo ve východním bloku obecně - vůbec nevyšetřovala,“ říká Olehla. „Banalita, nic vážného. Ještě ve svých sedmnácti letech měl Železník tyto protilátky v krvi. Dodnes nevím, jestli to byla jen záminka, nebo opravdu tak přísné předpisy. V každém případě mu startovat zakázali a dali jej do karantény.“

Velká pardubická 2017: ONLINE přenos sledujte v neděli od 16:30 ZDE »

Prasynovec jediné vítězky Velké pardubické: Lata byla velmi skromná, v té době ale její výhra způsobila poprask
Video se připravuje ...

Spásná karanténa, Valencia zničili

I když karantény. Olehla vzpomíná na fotku od trenéra Wise, který se o koně v Anglii staral. „Želďa koukal z boxu do dvorku jako všichni ostatní a jediné karanténní opatření bylo, že tam měl bedničku s vápnem. A každý, kdo k němu šel, měl bednou projít...“

Nakonec bylo dobře, že Velkou národní Železník neběžel. Velkokarlovický Valencio se sice jako první (a stále jediný český kůň) do cíle i přes pád dostal, ale domů se vrátil totálně zničený. „Tehdy jsem ztratil iluze o Angličanech,“ říká naplno Olehla.

„Valencia totiž naložili hned po doběhu v Liverpoolu, odvezli jej do Doveru, tam přeložili na loď a převezli přes celou Evropu. Dva dny byl v autě. Když jej v Rozvadově vykládali, byl úplně hotový. Stál na asfaltce, hlavu spuštěnou až na zem, zavřené oči. Spal ve stoje, byl k smrti unavený. Vyřídili jej.“ Železník byl v pořádku. „Neběhal a spíš mu to prospělo. Pracoval a byl v lepších podmínkách, než jaké byly tehdy doma.“

Váňa si o Železníka řekl

Po návratu z Anglie ovšem musel Olehla řešit ještě jeden zádrhel. Kdo Železníka pojede? Dvakrát jej ve Velké pardubické sedlal Antonín Novák, ale neuspěli. Při posledním ročníku se navíc Novák zranil, rozdrtil si patní kost. Celou zimu jezdit nemohl a na Železníka se hlásil mladý Josef Váňa, který dřív jezdil Paramona.

„Josef dobře věděl, že je Železník lepší než Paramon a toužil být v sedle,“ říká Olehla. „Byl ve formě, ohromný sportovec, těšil se na to. Tonda Novák celou zimu promarodil, přibral, nebyl v kondici. Jenže šéfem byl jeho brácha Franta a já jsem byl mezi mlýnskými kameny. Nakonec Franta Novák před první kvalifikací řekl, ať rozhodnu. Kývnul jsem na Váňu a už spolu zůstali.“

V 97. ročníku Velké pardubické Váňa s Železníkem vyhráli. Navíc v rekordním čase, poprvé v historii stlačili čas pod 10 minut (9:56,13). Letos je tomu třicet let. Byl to první díl nakonec čtyřnásobného triumfu. Základ legendy, která jen tak nezreziví. Přestože se její hrdina jmenuje Železník.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud