František Prachař
28. prosince 2015 • 14:40

Trénink běžkaře bez sněhu? Dlouhé výlety s holemi, říká Kocumová

Zuzana Kocumová zvládá trénovat na Jizerskou 50 i bez sněhu
TOP VIDEA
Slavia otevřela Eden. Fanoušci si prohlédli stadion a užili si den s hráči Slavia otevřela Eden. Fanoušci si prohlédli stadion a užili si den s hráči
Bohemians - Plzeň: V Ďolíčku se nehraje kvůli zmrzlému trávníku Bohemians - Plzeň: V Ďolíčku se nehraje kvůli zmrzlému trávníku
VŠECHNA VIDEA ZDE

Žádný mráz, teploty vysoko nad nulou. Tahle zima zatím vůbec nenaplňuje představy lidí, kteří ke sportu potřebují sníh, běžky a lyže. Patří mezi ně i patronka Superlife Zuzana Kocumová, která se připravuje na lednovou Jizerskou 50 a první zimní závod Spartan Race v Česku. Cestu ke sportu si přesto najde vždy. Zde je její recept, co dělat, když běhu na lyžích nepřejí podmínky.



Řada lidí si neumí představit vánoční svátky bez běhu na lyžích. Česko je rájem běžkařů, jenže současné teplé počasí tomuto fenoménu nepřeje.

Kde se svézt? Čím nahradit svůj oblíbený pohyb? A jak se třeba připravit na Jizerskou 50, když na tuzemských horách není téměř žádný sníh?

Starosti jako řada rekreačních sportovců řeší i Zuzana Kocumová, bývalá reprezentantka v běhu na lyžích a patronka Superlife. „Zatím jsem si užila trochu sněhu jen čtrnáct dní, jinak můj sportovní režim vypadá podobně jako trénink přes léto,“ popisuje dáma, jež byla v roce 1998 členkou štafety, která obsadila 6. místo na olympiádě v Naganu.

Jelikož ji v lednu čeká náročný dvojboj v podobě startu na Jizerské 50 (10. ledna) a prvním zimním překážkovém závodě Spartan Race na české půdě (16. ledna), snaží se navzdory počasí vymýšlet alternativy, jak se co nejlépe připravit.

Musí přitom počítat s alternativami, které nečekala. Organizátoři Jizerské 50 uvažují o tom, že v případě nedostatku sněhu tradiční trať zkrátí, případně ze závodu udělají kombinovanou nebo čistě běžeckou akci.

„Když sníh není, dělám, co se dá. Nerada v tomhle ročním období jezdím na kole, takže se snažím hlavně běhat v kopcích a v terénu. O víkendu přidávám delší výběh do 20 kilometrů,“ popisuje Kocumová. „Ráda si sebou beru lyžařské hole. Běžím s nimi a v kopcích přecházím do chůze.“


Další variantou je jít s holemi na pořádný výlet do terénu. „Důležité je zvládat lyžařskou chůzi, tedy dělat s holemi dlouhé kroky. Kdo trénuje na Jizerskou 50, měl by být zvyklý na to, že se jeho tělo hýbe v rytmu dvě až tři hodiny,“ vysvětluje Kocumová, jejímž nejlepším výsledkem z tradičního podniku je 3. místo v roce 2009.

Proto se patronka Supelife nechce svého oblíbeného pohybu vzdát ani v období, kdy není sníh. A to samé radí i ostatním, kteří mají potřebu klouzavého pohybu ve stopě.

„Běžky jsou moje srdcovka. Beru je jako jeden z nejkomplexnějších, nejhezčích a nejnáročnějších sportů, kdy zapojím opravdu celé tělo. Vedle toho bych zdůraznila i nároky na oběhový a dýchací systém. Kdo přes zimu nelení a běžky má třeba jen jako doplněk tréninku, je na jaře pozitivně překvapený z toho, jak na tom je.“

Kocumová přípravu využije o týden později i jako základ pro Spartan Race, v němž se letos stala na závodech v USA mistryní světa.
„Beru to tak, že chci zvládnout určitě obě akce, i když Spartan Race bude spíš o přežití. Jizerskou 50 mám jako první těžší závod v sezoně, šetřit se nebudu, takže to budu cítit na těle deset dní po dojezdu. Jsem zvědavá, jak to dopadne, protože už trénuju vyloženě pocitově a ne podle přesných plánů. Špička, která chce výsledek, je už dva měsíce na sněhu, my ostatní pojedeme z voleje.“