Matěj Hejda
14. července 2016 • 14:00

Další výzva Superlife! Zažíjte běžecké léto s Milošem Škorpilem

Autor:

Léto je v plném proudu a s ním se nabízí i další sportovní výzvy. S jednou běžeckou přichází i ultramaratonec a patron aplikace Superlife Miloš Škorpil. Ten ani během letních prázdnin sportovně nezahálí a měsíčně naběhá a nachodí kolem 500 kilometrů. Nezapomíná však ani na aktivní uživatele Superlife. „Na léto jsme připravili novou běžeckou výzvu, snad se to lidem zalíbí,“ hecuje na dálku uznávaný trenér. 



Co byste mohl říct k nové výzvě?
Pracovně jsme to nazvali běžecké léto s Milošem. Výzva bude probíhat od 15. 7 do 15. 8. Ta motivace je o tom, že běžci by měli strávit pohybem víc času než já. Není to o kilometrech, ale o čase! Jde o to, aby ti lidé skutečně běhali, ale jejich apriory nebyly postaveny jen na výkonu. Během měsíce by se měli co nejvíce přiblížit nebo překonat ten můj čas. Pro splnění výzvy je cíl naběhat dvanáct hodin. Nejlepší tři získají moji knížku.

O jakou jde knížku?
Škorpilova škola běhu. Je to hodně metodicky pojatá knížka. Rozebírá běh jako celek. Jsou tam kapitoly o správném způsobu běhu o oblečení, výběru bot, zdravé výživě. Čtenář si tam může najít informace o tréninkovém plánu pro běžce. Od profíků, nadšence, mladé talenty až po seniory. Pak teď píšu novou knížku. Tedy spíš upravuji. Jmenuje se "Uběhnout maraton za 100 dní". Vyšla v roce 2007 a teď se dělá její nové vydání pod Mladou Frontou. Ta by měla na trh přijít během podzimu.  

Běžecké léto s Milošem 

"Nauč se běhat pomalu," to je motto ultramaratonce a patrona Superlife Miloše Škorpila. A přesně podle něj se budeme řídit v letní prázdninové výzvě Běžecké léto s Milošem! Je jedno jak rychle budeš běhat, je jedno kolik uběhneš, důležité je pouze to, kolik času během strávíš.

Ukaž se a naběhej během měsíce o prázdninách ne víc, ale dýl, než Miloš! Tři nejlepší z vás vyhrají knihu "Škorpilova škola běhu" s osobním věnováním od Miloše!

Jaké jsou vaše plány na léto?
Hlavně si odpočinout, protože léto je k tomu stvořené. Mám běžeckou školu. Většina škol během léta zavírá, u té běžecké tomu je právě naopak. Lidé si během prázdnin berou dovolené a mají daleko více času se věnovat sami sobě. To se projevuje i na mé práci. Představuje to individuální tréninky, kdy učím zájemce správný běžecký styl, což je pole u nás velmi neorané.

Opravdu?
Naprostá většina lidí, kteří běhají někde rekreačně v parku, spíš skáčou, než běhají. Já je učím, jak běhat správně technicky. Protože běh má být hlavně o radosti. Člověk se u toho nemá odrovnat. Navíc je učím základy zdravého životního stylu. Většina lidí to má spjato pouze se zdravou stravou a pak se podívá do různých časopisů a vidí, jak se tady odborníci mezi sebou přou a každý radí něco jiného. Přitom je to tak snadné. Stačí správně poslouchat svoje tělo, co si žádá a také přizpůsobovat příjem výdeji během dne. Důležité jsou suroviny, které nejsou průmyslově zpracované. Preferovat potraviny, které přirozeně vyrostly v přírodě.

Jaký program má vaše běžecká škola během letních prázdnin?
Máme letní běžecké soustředění ve Františkových Lázních. Tam budeme mít okolo 25 lidí. Je to hlavně o běhání, ale máme tam i zapojené jiné prvky. Výlety na koloběžce. Lidé si mohou vyzkoušet tento pohyb, který já považuji vzhledem k tomu běhání jako ideální doplňkový sport. Je to daleko namáhavější než kolo a člověk používá podobné partie svalů jako při běhu. Pak tam máme jeden den běhání s holemi. Kamarád vymyslel nordic running. To pomáhá hlavně lidem po nějakém zranění nohou. Člověk si může pomocí hůlek odlehčit běh. Navíc se s tím člověk i rychle naučí, často je to dobrá pomůcka i při výuce správného běhu, protože lidé se při náklonu nebojí, že spadnou na ústa. Je to takový doplňkový sport k běhu.

Máte ještě nějaké další doplňkové aktivity?
Cvičíme i ve fitku, protože i běžec potřebuje zkoordinovat svaly trupu a horních končetin, aby dokázal zůstat při běhu neustále v základním postavení. Jinak když pak je unavený, tak se začne hrbit, protože má oslabený trup a břišní svaly. Tomu se snažíme zabránit, a proto je nutné to také posilovat. 

Lidé, co se obvykle přihlašují na vaše letní kurzy, jsou spíše začínající běžci nebo ti pokročilí?
Na ty naše kempy se většinou hlásí různí začátečníci. Na druhou stranu, kdo je v dnešní době běžec začátečník? Jde často o lidi, kteří už nějakou dobu běhali a pak přestali a pořád se k tomu nějak vrací. Výkonnostní běžci se k nám příliš nehlásí. Ti potřebují individuální přístup a tohle by jim moc nepřineslo. Pak jsou tam pokročilejší, kteří se chtějí posunout dál.

V létě se chystáte trénovat i budoucí trenéry a instruktory běhu?
Přesně tak. Na konci prázdnin chystáme dva kurzy pro instruktory. Jeden se jmenuje „Z chůze do běhu“. Ten se věnuje lidem, kteří na sobě chtějí pracovat, ale jejich fyzička není dobrá. Budeme je tam učit filosofii indiánského běhu. Mám to posunuté až do filosofie indiánské chůze, kde budeme střídat normální chůzi a rychlou chůzi. Často když jde člověk rychlou chůzí, tak je to namáhavější než pomalý běh, protože člověk daleko více natahuje nohy.

Co kurz pro trenéry běhu?
To je ten druhý velký kurz, který je speciálně pro instruktory kondičního běhu. Tenhle segment totiž v Čechách hodně chybí. Všude se učí běh zaměřený na sportovní výkon a ne na hobby sport. Na takový, u kterého se člověk chce hlavně odreagovat. To mi tady hodně chybí. Jeho koncepce totiž musí být zcela jiná než u běhu zaměřeného na výkon. Takový styl si dnešní pracující člověk může jen těžko dovolit. Budeme je tam učit, jak ten trénink správně poskládat, aby výkony měly stoupající tendenci a člověk si nic nezranil a hlavně z toho měl radost. Ten kurz bude na dva víkendy. Můj hlavní požadavek na ty instruktory bude, aby se to nejen naučili, ale hlavně to dokázali sami učit ty druhé a nacházeli vlastní slova, jak to vysvětlit. To považuji za nejdůležitější, aby to od nich dotyčný dokázal pochopit a uměl pracovat na odstranění chyb.

V následujících dnech se blíží vedra nad hranicí 30 stupňů. Jak by si měl bězec poradit s takovými podmínkami?
Základem je snažit se běhat ráno před prací. Ten vzduch je nechladnější a nejčistší. Určitě je to zdravější i pro alergiky. Ráno je rosa a všechny ty prachové části jsou sražené k zemi. Když už člověk běží během dne, tak je dobré se proběhnout někde v parku. I přes to vedro je dobré mít nějaké triko. Často člověk vidí kluky běhat bez trička, což je velká chyba. Kůže se pak přehřívá a pot nás pak nestačí ochlazovat a člověk spotřebuje obrovské množství vody. Ideální je běhat spíš v bavlněném triku než ve funkčním. Bavlna totiž lépe drží pot a to pak ochlazuje. Rozhodně sebou mít vodu a chladit si zátylek. Když jsou extrémy, tak je dobré mít sebou gelové polštářky. 

 

Témata:  sportsuperlifeŠkorpilběh