Jan Jaroch
6. ledna 2016 • 14:20

Noví sponzoři Čechů: Berdych šel finančně dolů, Plíšková vydělala

Autor:
TOP VIDEA
TOP 5 gólů 16. kola: Škodův přesný lob i Fabiánův krásný volej TOP 5 gólů 16. kola: Škodův přesný lob i Fabiánův krásný volej
SESTŘIH Premier League: Bournemouth – Liverpool 4:3. Senzační obrat domácích SESTŘIH Premier League: Bournemouth – Liverpool 4:3. Senzační obrat domácích
VŠECHNA VIDEA ZDE

Se lvíčkem na prsou? Kdepak, spíš s fajfkou či třemi pruhy. Tenisový byznys se dramaticky točí kolem reklamních smluv s oblečením a ze stáje do stáje právě teď přestupují i významní čeští zástupci.



Tomáš Berdych se na startu sezony 2016 převléká z H&M do adidasu, Karolína Plíšková odchází od čínského Li Ning do Fily. A smlouvu od další tradiční italské společnosti, tentokrát Sergio Tacchini, dostala Barbora Strýcová.

Ne grandslamové vítězství, ale lukrativní oděvní smlouva, to je pro nejlepší tenisty skutečné terno. Jen za to, že se obléknou do trenek a trička s fajfkou v logu, berou Rafael Nadal i Roger Federer 10 milionů dolarů ročně.

Český tenista Tomáš Berdych poprvé nastoupil v oblečení nového sponzora

Stejná firma, oregonská Nike, dala Marii Šarapovové osmiletý kontrakt na 70 milionů a Sereně Williamsové naposledy 40 milionů dolarů na pět let.

Od japonského Uniqlo pak dominátor Novak Djokovič inkasuje 40 milionů eur za pět sezon. A to se hovoří jen o základu, ke kterému nutno připočíst bonusy za umístění na žebříčku či výsledky na grandslamech.

Čeští zástupci do téhle první ligy nepatří, ačkoliv Tomáš Berdych jí nebyl tak úplně daleko. Poslední tři roky na sebe poutal pozornost někdy výstředními modely švédské společnosti H&M, jejímž byl vůbec prvním tenisovým vyslancem, a rozhodně na tom neprodělal. Odhaduje se, že ročně mu mohl kontrakt nést až 2 miliony eur (cca 54 milionů korun před zdaněním).

Přednost dostal adidas

Na konci loňského roku se však jejich cesty rozešly. Švédové nabízeli jednoleté prodloužení kontraktu, třicátník Berdych se podle zákulisních informací hodlal smluvně pojistit na delší čas. Jelikož nakonec překvapivě nedošlo k dohodě, hledal si za pět minut dvanáct novou stáj. A spočinul v náručí německých sousedů z adidasu.

Přestup na poslední chvíli a v tenisově tak pokročilém věku není nikdy velkou ranou, kuloáry hovoří o tom, že klíčová základní položka smlouvy je dramaticky nižší, než na co býval šestý nejlepší tenista světa zvyklý. Velmi lukrativní jsou naopak výkonnostní bonusy.

Tomáš Berdych patří mezi nejžádanější tenisty

Berdychovi při přestupu nenahrál fakt, že v současné době se největší sponzoři Nike a adidas soustřeďují na lov nástupců Federera s Nadalem, za něž jsou považováni mladíci Alexander Zverev, Andrej Rublev a Stefan Kozlov, a nehodlají víc investovat do současných jmen.

Plusové finance získá Berdych naopak díky tomu, že může mít na oblečení nášivky dvou jiných sponzorů. O nich se bude teprve jednat, řádově však může každá nášivka představovat příjem od 100 tisíc do 500 tisíc dolarů. Ačkoliv ještě nebyl oficiálně zveřejněn, má Berdychův nový kontrakt trvat tři roky.

Ve hře byla i lepší nabídka od firmy Head, s jejímiž raketami se už ohání, český tenista měl však podmínku, že hodlá hrát v osvědčené obuvi. Celou kariéru nastupuje v té od Nike a přezutí do adidasek, jež mají mezi tenisty rovněž velmi dobré jméno, pro něj představovalo lepší variantu.

Dočkaly se Plíšková i Strýcová

Od čínské značky Li Ning do stáje italské firmy Fila má namířeno Karolína Plíšková. V novém oblečení již nastupuje na Hopman Cupu, ačkoliv je smlouva teprve před podpisem.

O Plíškovou, jedenáctou hráčku žebříčku a představitelku nastupující generace, jež poutá pozornost i svým tetováním, usilovalo několik firem. Nakonec zvítězila nabídka, která jí kvalifikovaným odhadem garantuje ročně sumu okolo 200 tisíc dolarů (cca 5 milionů korun).

Po minulé sezoně, během níž neměla svého sponzora oblečení, se nakonec dočkala i Barbora Strýcová. Nový rok zahajuje v odění od tradiční italské značky Sergio Tacchini.