1. března 2013 • 15:33

Jenson Button

Autor:
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Tomášek o fiasku s Färjestadem: Byli jsme jako Boston. Jak zvládá tlak?
SESTŘIH: Arsenal - Chelsea 5:0. Kanonáda v derby, dvakrát se trefil Havertz
VŠECHNA VIDEA ZDE


ČÍSLO: 5
STÁJ: Vodafone McLaren Mercedes
STÁT. PŘÍSL.: Velká Británie
NAROZEN: 19.01.1980, Frome (Velká Británie)
VÝŠKA: 183
VÁHA: 69
STAV: svobodný
BYDLIŠTĚ: Monte Carlo (Monako)
POČET GP: 192
VÍTĚZNÉ GP: 9
CELKEM BODŮ: 327.00
POLE POSITION: 7
NEJRYCHL. KOLO: 3
NEJ. UMÍSTĚNÍ: 1. místo v roce 2009


KARIÉRA

1989-1997 Motokáry – vítěz evropského šampionátu Super A jako nejmladší v historii (1997), vítěz memoriálu Ayrtona Senny

1998 Formule Ford, vítěz britského šampionátu a FF festivalu. Druhý v evropské FF

1999 Formule 3, třetí v britské F3 a nejlepší nováček. Test vozu F1 týmu Prost

2000 Williams-BMW, vstup do F1, zisk 12 bodů a 8. místo v šampionátu

2001 Benetton-Renault, celkem 2 body a 17. místo v šampionátu

2002 Renault, celkem 12 bodů a 7. místo v šampionátu

2003 BAR-Honda, celkem 17 bodů a 9. místo v šampionátu

2004 BAR-Honda, celkem 85 bodů a 3. místo v šampionátu

2005 BAR-Honda, celkem 37 bodů a 9. místo v šampionátu

2006 Honda Racing F1, 1 vítězství, celkem 56 bodů a 6. místo v šampionátu

2007 Honda Racing F1, celkem 6 bodů a 15. místo v šampionátu

2008 Honda Racing F1, celkem 3 body a 18. místo v šampionátu

2009 Brawn GP, 6 vítězství, celkem 95 bodů a zisk prvního titulu mistra světa

2010 Vodafone McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 214 bodů a 5. místo v šampionátu

2011 Vodafone McLaren Mercedes (smlouva do 2011)

Jenson Button měl jako britský jezdec vrátit zemi zaslíbené automobilovým závodům titul mistra světa. Ta se ho od něj dočkala až v roce 2009, čímž se vrátil do středu pozornosti všech příznivců motoristického sportu ve Velké Británii, a to i přes skutečnost, že mu, co se týká popularity, vyrostl silný domácí konkurent v Lewisi Hamiltonovi (mistr světa v roce 2008), s nímž v roce 2010 vytvořil jezdeckou dvojici u McLarenu.

Button byl vždy dítětem štěstěny. Dařilo se mu v motokárách stejně jako o několik let později ve formuli Ford a formuli 3, z níž přímo postoupil do formule 1 k prestižnímu týmu Williams. Svým přístupem ke kariéře i k životu připomíná současnou britskou popovou celebritu Robbieho Williamse, neboť na sebe neustále strhává pozornost médií, a to nejen jako závodník, ale také například před časem ukončeným vztahem se zpěvačkou Louise Griffithsovou. Život super hvězdy a rychlé nabytí množství peněz mu zpočátku pomotaly hlavu, což vyústilo v obě tzv. aféry Buttongate z let 2004 a 2005. V obou případech podepsal jezdeckou smlouvu s týmem (Williams, BAR), za nějž pak odmítal závodit, což vyústilo v nekonečné právnické tahanice. Nakonec vše vyřešila Honda, která jej ze závazků vykoupila.

Kariéra Jensona Buttona připomíná houpačku. V roce 2000 se stal po rozstřelu s Bruno Junqueirou nejmladším britským jezdcem v historii F1 a stal se příjemným překvapením roku. U Williamsu několikrát dokázal v kvalifikaci i závodu porazit zkušenějšího Ralfa Schumachera, jenže tým už měl na další rok podepsaného Juana Pabla Montoyu. Button tak zamířil k Renaultu, kde však prožil katastrofální sezónu. Špatně ovladatelný vůz mu nesedl, navíc rychlý a v týmu zabydlený Giancarlo Fisichella mu dával řádné kapky. Na vině nebyl jen vůz, Button se takřka přes noc stal hvězdou a multimilionářem a při mladém věku skoro není divu, že se až příliš věnoval pozlátkům života a méně myslel na závody.

Druhý rok u Renaultu začal lépe, ale nasazenou laťku neudržel. Tým se pro další rok rozhodl angažovat Fernanda Alonsa a Buttonovi podal záchrannou ruku tým BAR. Tam jel vedle exmistra světa Jacquese Villeneuva a z interního souboje dokázal vyjít jako vítěz. V roce 2004 se pak stal senzací sezóny, v Malajsii se poprvé dostal na stupně vítězů, kam vystoupal nakonec desetkrát a celkově získal třetí místo za suverénními jezdci Ferrari. Mínusem však byla aféra s přestupem k Williamsu. Spor o to, zda může či nemůže opustit po sezoně 2004 tým BAR, skončil až u arbitráže, která rozhodla o jeho setrvání ve stávajícím týmu. Ani to však neovlivnilo jeho výkony na trati, spolupráce s týmem fungovala i nadále.

Přestože BAR nedokázal v roce 2005 navázat na úspěchy z předchozí sezony, Button si svůj přestup do Williamsu rozmyslel a podepsal prodloužení kontraktu od roku 2006. A udělal dobře. Dlouhých 113 velkých cen čekal na první vítězství, to přišlo v deštivé GP Maďarska 2006. To byl ale současně vrchol japonského týmu i Jensona Buttona. V roce 2007 se Honda dostala do hluboké krize a výkonnostně se propadla na úplné dno startovního pole. Jenson Button byl jediným bodujícím jezdcem stáje, Rubens Barrichello vyšel zcela naprázdno. Pouhých šest bodů stačilo až na 15. místo v hodnocení jednotlivců. Přesto zůstal Button věrný týmu Honda a věřil, že s příchodem Rosse Brawna nastane obrat k lepšímu.

Přestože se zdálo, že už to horší být nemůže, opak byl pravdou. Honda se už chystala na odchod z mistrovství světa a Ross Brawn proto věnoval veškerou energii sezóně 2009. V roce 2008 si Jenson Button vyjel pouhé tři body a v šampionátu skončil až 18. O to slavnější comeback zažil v následující sezóně. Do velkých cen vstoupil jako buldozer bořící všechny zažité představy. Konkurence se nestačila divit a než se v polovině kalendáře rozkoukala, měl Jenson Button prakticky nedostižný náskok. Ten udržel až do poslední velké ceny a stal se mistrem světa. O to překvapivější rozhodnutí pak přišlo na konci sezóny, kdy se rozhodl odejít z transformujícího se týmu Brawn GP na tovární stáj Mercedesu. Cílem se mu stal McLaren, kde od roku 2010 vytvořil hvězdnou britskou dvojici s Lewisem Hamiltonem. Přestup mu sice další titul zatím nezajistil, ale dostal se do stabilního špičkového týmu, v jehož službách by měl podle smlouvy zůstat minimálně do konce sezóny 2011.

Silné stránky: málo chybuje, dokáže být rychlý, je ohleduplný k pneumatikám

Slabé stránky: potřebuje perfektně nastavené auto, aby byl rychlý, někdy mu schází motivace

Témata: 
Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud