Tour de France - 2. etapa: Bastia - Ajaccio -  ONLINE PŘENOS -  30. června 2013   13:40

Ukončeno

2. etapa: Bastia - Ajaccio

Přenos se aktualizuje automaticky

Pořadí po 2. etapě Tour de France – Bastia – Ajaccio

1. Jan Bakelants (RadioShack-Leopard) – 8h 40m 3s
2. David Millar (Garmin-Sharp) – +1s
3. Julien Simon (Sojasun)
4. Daryl Impey (Orica-GreenEDGE)
5. Edvald Boasson Hagen (Sky)
6. Simon Gerrans (Orica-GreenEDGE)
7. Michal Kwiatkowski (Omega Pharma-Quickstep)
8. Sergej Lagutin (Vacansoleil-DCM)
9. Christophe Riblon (Ag2r-La Mondiale)
10. Cadel Evans (BMC)
---
19. Roman Kreuziger (Saxo-Tinkoff)

Žlutý trikot: Jan Bakelants (RadioShack-Leopard)
Zelený trikot: Marcel Kittel (Argos-Shimano)
Puntíkovaný trikot: Pierre Rolland (Europcar)
Bílý trikot: Michal Kwiatkowski (Omega Pharma-Quickstep)
Trikot pro nejútočnějšího závodníka: Blel Kadri (Ag2r-La Mondiale)
Klasifikace týmů: RadioShack-Leopard
Druhou etapu Tour de France 2013 tedy ovládl Belgičan Jan Bakelants ze stáje RadioShack-Leopard a díky svému prvnímu etapovému vítězství v jeho pět let dlouhé profikariéře zítra do Calvi vyjede ve žlutém trikotu. Včerejší vítěz Marcel Kittel (Argos-Shimano) dojel daleko za pelotonem. Pořadí všech bodovaných soutěží včetně celkového pořadí vám přineseme za chvíli. Já vám děkuji za pozornost a tímto vás zvu ke sledování zítřejší etapy.
Pořadí 2. etapy Tour de France – Bastia – Ajaccio

1. Jan Bakelants (RadioShack-Leopard) – 3h 42m 11s
2. Peter Sagan (Cannondale) – +1s
3. Michal Kwiatkowski (Omega Pharma-Quickstep)
4. Davide Cimolai (Lampre-Merida)
5. Edvald Boasson Hagen (Sky)
6. Julien Simon (Sojasun)
7. Francesco Gavazzi (Astana)
8. Daryl Impey (Orica-GreenEDGE)
9. Daniele Bennati (Saxo-Tinkoff)
10. Sergej Lagutin (Vacansoleil-DCM)
---
51. Roman Kreuziger (Saxo-Tinkoff)
Vítězem se nakonec skutečně stal Jan Bakelants (RadioShack-Leopard)! Omlouváme se za mylnou interpretaci posledních metrů, pořádek v tom ale neměli snad ani samotní pořadatelé.
Teď ale nastala zajímavá situace, kdy většina médií uvedla jako vítěze Irizara, podle oficiálního webu jím je ale jeho stájový kolega Jan Bakelants.
Třiatřicetiletému Irizarovi po první etapě patřilo 161. místo, ve druhé etapě ale o pár metrů uhájil vítězství a zítra by měl jet na poslední korsické etapě ve žlutém trikotu.
156,0
Překvapivým vítězem druhé etapy stého ročníku Tour de France je Markel Irizar (RadioShack-Leopard)!
155,5
A v pelotonu cítí šance i Sagan, který se dostal na momentální čtvrté místo!
155,3
Irizar je naprosto sám, za ním je už jen peloton!
155,0
Kilometr do cíle a Irizar se pokouší o samostatný únik.
154,3
Dopředu se vydal Markel Irizar (RadioShack-Leopard)!
154,0
Dva kilometry před cílem je všechno stále otevřené.
153,0
Největší šance na vítězství má v tuto chvíli Jakob Fuglsang (Astana), jenž na soustředění před Tour utrpěl menší zranění.
152,8
Mark Cavendish (Omega Pharma-Quickstep) je údajně ve skupince odpadlíků s Kittelem! Měl by v ní být i Slovák Velits.
152,0
S Chavanelem jedou ve skupině Flecha, Irizar, Mori, Izaguirre a hlavně Fuglsang!
151,5
Vypadá to, že Chavanel si v den svých třicátých čtvrtých narozenin chce nadělit krásný dárek.
151,2
Gautier byl polapen pelotonem.
150,0
Jsme před posledními šesti kilometry. Od pelotonu se urvala šestice závodníků.
150,0
Vrchařská prémie – Cote du Salario – 3. kategorie

1. Cyril Gautier (Europcar) – 2 body
2. Chris Froome (Sky) – 1
149,0
Teď ale přichází nástup Sylvaina Chavanela (Omega Pharma-Quickstep)!
148,5
Na čele skupinky odtrhnuté od pelotonu je Roman Kreuziger (Saxo-Tinkoff)!
147,5
Gautier za to vzal opravdu pořádně, Sagan se zatím k ničemu neodhodlal, pozitivní pro něj je, že Froome po chvíli vzdal svůj nástup.
147,0
Devět kilometrů před koncem se tedy o únik pokouší Cyril Gautier (Europcar). To by mohlo být příliš brzo.
146,1
Vypadá to, že Froome bude dojet a Gautier podnikne osamocený únik. Flecha je pohlcen.
144,0
Za chvíli se dozvíme, jak dopadla vrchařská prémie, pro celkové hodnocení ale je mnohem důležitější překvapivý útok největšího favorita Chrise Froome, za nímž musí okamžitě vystartovat jeho soupeři.
143,8
A zezadu nám nastupuje Chris Froome (Sky)! Tak to je překvapení.
143,4
A problémy potkaly Rollanda! Virtuální držitel puntíkovaného trikotu tak o tuto prémii bojovat nebude.
143,3
A společně s ním Cyril Gautier (Europcar).
143,0
Uniknout se pokouší Flecha (Vacansoleil-DCM).
143,0
Kilometr před Cote du Salario začíná stoupání.
143,0
Dva kilometry před vrchařskou prémií se dopředu začíná tlačit Sky.
141,0
Peloton tradičně začíná stupňovat tempo a stejně jako včera to vypadá na velkou nervozitu mezi jezdci.
139,5
Minuli jsme letiště v Ajacciu a létat už teď budou jen závodníci. Vypadá to na pořádnou týmovou válku, neboť vpředu zůstávají všichni výrazní favorité.
136,0
Virtuálním lídrem Tour je momentálně David Millar (Garmin-Sharp). Ten včera dojel čtvrtý a pokud se někdo neutrhne, tak skutečně zítra vyjede v žlutém trikotu, neboť včerejší vítězné trio je skoro devět minut za ním.
135,0
Do cíle zbývá jednadvacet kilometrů, my si ale ještě užijeme jednu vrchařskou prémii.
133,1
Že se to dá velmi těžko odhadnout, jsme se přesvědčili už včera, kdy v cílové rovince "zaparkoval" autobus stáje Orica-GreenEDGE.
132,0
Záleží však, z kterého úhlu se to vezme. Samotné favority to asi moc nepotěší a já se bojím, aby zase nenastal chaos, po kterém by se cyklisté opět zranili.
130,8
V pelotonu by měli být všichni, kteří se poperou o vítězství v jednotlivých soutěžích. Pětadvacet kilometrů před cílem potěšující zpráva.
128,2
Před chvílí vyšla najevo informace, že Kittel by měl mít problémy se zuby. To je velmi nešťastné, ztratit žlutý trikot na Tour kvůli zubům.
126,0
Třicet kilometrů před koncem musí Jean-Christophe Péraud (Ag2r-La Mondiale) měnit vybavení na kole.
125,7
K žlutému trikotu se samozřejmě váže i řada zajímavostí. Nejvíce dní (708) v něm strávilo 93 různých Francouzů, v historické tabulce následuje Merckxova Belgie a Itálie. Sedmnáct jezdců, kteří drželi žlutý trikot, nedokončilo Tour a šest závodníků se do něj obléklo, aniž by vyhráli byť jen jedinou etapu.
125,2
Nelze nezmínit Jána Svoradu. Ten vyhrál sedmou etapu v roce 1994, o dva roky později začal závodit pod českými barvami a triumfoval ve druhé etapě 1998 a na Champs-Elysées 2001.
123,0
Vůbec poprvé by se tak do maillot jaune oblékl Slovák. Slováci stejně jako Češi na to čekají od začátku celé historie Tour, byť už obě země zaznamenaly etapová vítězství.
121,5
Vypadá to, že Cannondale začíná organizovat peloton a udělá všechno pro Sagana.
120,0
Je nad slunce jasné, že Marcel Kittel (Argos-Shimano) ve žlutém trikotu nezůstane. Otázkou je, co na to sprinteři. Pro Sagana (Cannondale) s Cavendishem (Omega Pharma-Quickstep) to je obrovská šance, jak poprvé obléct žlutý trikot a ještě bodovat.
114,5
Po Cannondale převzaly vedení pelotonu BMC a Sky. Takových změn ale ještě bude následovat velmi mnoho.
112,0
Abychom byli úplně důslední, tak o žádné přepadení se nakonec nejednalo. Rolland prostě zvolnil a počkal.
111,0
Přepaden pelotonem by měl být i Pierre Rolland. Europcar má dnes splněno.
110,4
Do čela pelotonu poprvé vykoukl Peter Sagan (Cannondale).
106,9
Jak jsem již zmiňoval, vrchařskou klasifikaci momentálně s pěti body vedou společně Kadri a Rolland, v puntíkovaném trikotu by ale měl vyjet Rolland, protože vyhrál prozatím nejtěžší prémii. Dvanáct kilometrů před cílem nás ale čeká ještě jedna prémie na Cote du Salario.
105,0
Zatímco se Kadri pere o puntíkovaný trikot, lídr stáje Ag2r-La Mondiale Jean-Christophe Péraud měl nepříjemné technické potíže, musel převzít kolo od jednoho z kolegu a momentálně se pokouší dojet peloton.
103,3
K týmu Argos-Shimano bych ještě měl dodat, že se soustředí hlavně na první polovinu Tour. V ní má rovinatým etapám dominovat Kittel, kopcovitějším zase Degenkolb. Ve druhé části Grande Boucle podle sportovního manažera Christiana Guiberteau dostane šanci na individuální úspěch každý z jeho stáje.
102,0
Na druhou stranu, Rolland není v klesání považován za příliš silného cyklistu a peloton na něj ztrácí jen něco přes půl minuty.
101,8
V momentě, kdy jsme se dostali k příjemnému klesání, stále není rozhodnuto o zítřejším majiteli puntíkovaného trikotu. Rolland s Kadrim jsou momentálně oba na pěti bodech.
101,0
Argos-Shimano tak nevyjde včera zveřejněný záměr co nejdéle udržet žlutý trikot. Pro stáj, která stejně jako Sojasun a Cofidis jede na divokou kartu, to ale žádná velká tragédie není. Před Tour byl hlavním cílem úspěch právě Kittela či Johna Degenkolba ve sprinterské soutěži.
100,0
Ztráta vítěze včerejší etapy Marcela Kittela (Argos-Shimano) narostla na šest minut. Obávám se, že to je konec nadějí.
98,2
Vrchařská prémie – Col de Vizzavona – 2. kategorie

1. Pierre Rolland (Europcar) – 5 bodů
2. Blel Kadri (Ag2r-La Mondiale) – 3
3. Brice Feillu (Sojasun) – 2
4. Vasil Kirijenka (Sky) – 1
96,0
Pierre Rolland (Europcar) skutečně ovládl třetí vrchařskou prémii dnešní etapy!
95,8
Kittel ztrácí pět minut. Pokud se nestane zázrak, bude si moci německý cyklista do svého deníčku zaznamenat pro první dvě etapy sinusoidu.
95,6
Do boje o vrchařské body se přidal i další francouzský jezdec Brice Feillu (Sojasun).
94,8
Rovněž Kadri nezachytil Rollandův nástup. Francouzský souboj tak zřejmě vyzní pro Rollanda, jenž zdědil roli lídra Europcaru po Voecklerovi. Francouzi se jednoduše v této etapě hezky předvedli.
94,3
Kadri tuhne do posledních metrů a Rolland jej už dojel.
94,1
Cyklistická šaráda pokračuje! Do úniku se vydal Pierre Rolland (Europcar).
93,0
Kadri se hodně trápí, má ale náskok patnácti vteřin a mohl by to stihnout. Stále jsou však před ním tři dlouhé kilometry.
92,6
Tak ne! Kadri dostal "první pomoc" a stihl se rozjet předtím, než by jej peloton dojel. Odvaha francouzského závodníka tak zřejmě bude oceněna.
92,6
Kadri má ale technické potíže a zřejmě jej dojede peloton!
92,0
Kadri jede s náskokem dvaadvaceti vteřin, Kittel se ztrátou tří minut. To je pro budoucí vývoj velmi zajímavé.
90,0
Pokud se Kadrimu podaří vyhrát i druhou prémii, tak zítra stoprocentně vyjede v puntíkovaném trikotu.
88,5
Kadri pokračuje v osamoceném úniku a pokusí se udržet vedení až do vrcholu Col de Vizzavona, na němž bude nejrychlejšímu uděleno hned pět bodů, neboť se jedná o vrchařskou prémii druhé kategorie.
88,0
Kittel momentálně na peloton ztrácí dvě minuty. Po skvělém úvodním dni zřejmě ve vedení stáje Argos-Shimano zavládne smutek.
87,1
Peloton momentálně vede FDJ a Voeckler je definitivně na konci svého úniku. Nakonec nezískal žádné body a bůhví, co svým výpadem zamýšlel.
87,0
Vrchařská prémie – Col de la Serra – 3. kategorie

1. Blel Kadri (Ag2r-La Mondiale) – 2 body
2. David Veilleux (Europcar) – 1
85,2
Zdá se, že Voecklerova show je u konce.
85,0
Blel Kadri (Ag2r-La Mondiale) se jako první vyškrábal na Col de la Serra a zajistil si tak dva body do vrchařské soutěže! Jeho pronásledovatelé odpadli, pohltil je peloton a to samé zřejmě před nejvyšším bodem dosavadního průběhu Tour potká i samotného Kadriho.
84,6
V samém rozrušení jsem zapomněl zmínit, že s pelotonem ztratil kontakt Marcel Kittel. Žlutý trikot se pravděpodobně bude po dnešku předávat.
84,1
Vypadá to ale, že pro body do soutěže o puntíkovaný trikot si dojede Blel Kadri (Ag2r-La Mondiale).
83,0
Le Chouchou (miláček) Voeckler má ještě před sebou stájového kolegu Veilleuxe a Kadriho. Do vrchařské prémie nám zbývají dva kilometry.
82,4
Voeckler už se dostal před Booma s Pérezem. Ti se jen nevěřícně ohlédli za sebe a nechali jej projet! Voeckler vyhrál loňskou vrchařskou soutěž a dělá vše pro to, aby to letos zopakoval.
82,2
A dopředu se vydal francouzský miláček Thomas Voeckler (Europcar). Nikdo z pelotonu se za ním nevydal, Voeckler je totiž znám jako blázen s bláznivými úniky.
81,0
Odstup pelotonu se opět vrátil k jedné minutě a druhá vrchařská prémie dnešní etapy tak znovu čeká na Lars Booma (Belkin). Já ale trochu podezřívám z pokusu o útok i Rubéna Péreze (Euskaltel-Euskadi), jenž by se mohl pokusit o to, aby puntíkatý trikot zůstal v baskické stáji. Momentálně s ním jede vítěz jediné včerejší vrchařské prémie Juan José Lobato.
77,5
Vítěz včerejší etapy Marcel Kittel (Argos-Shimano) si jede pohodlně v pelotonu a těží z práce svých kolegů, kteří se střídají na čele. O Tony Martinovi (Omega Pharma-Quickstep), jenž jede s otřesem mozku a řadou pohmožděnin, zatím nebyly vydány žádné zprávy, takže Tour stále pokračuje se 198 závodníky.
76,2
Peloton momentálně táhne Omega Pharma-Quickstep a se stále zmenšujícím se náskokem je dost možné, že čtveřice uprchlíků bude pod Col de la Serra dojeta.
71,2
Další vrchařská prémie nás čeká na 85. kilometru. Na Col de la Serra opět půjde o třetí kategorii.
70,5
Vrchařská prémie – Col de Bellagranajo – 3. kategorie

1. Lars Boom (Belkin) – 2 body
2. Rubén Pérez (Euskaltel-Euskadi) – 1
70,0
Lars Boom (Belkin) zaútočil na posledních metrech, připsal si dva body a v tuto chvíli je tak nejlepším vrchařem Tour!
69,0
Čtveřici uprchlíků čeká poslední kilometr před Col de Bellagranajo.
67,5
Na čele pelotonu jsme mohli zahlédnout také Iana Stannarda (Sky), který se v závěru včerejší etapy měl dvakrát poroučet k zemi.
67,0
Jisté technické potíže potkaly Sébastiena Minarda (Ag2r-La Mondiale) a Dana Martina (Garmin-Sharp), jenž údajně musel vyměnit jedno z kol.
66,7
Na čele pelotonu ale můžeme vidět i Kaťušu, která včerejší etapu mírně protaktizovala a vůbec nepomohla svému lídrovi Joaquimu Rodríguezovi. Čest ruské stáje musel zachraňovat až zmíněný Kristoff.
66,2
Vedení pelotonu momentálně převzala stáj Movistar.
65,2
Druhý v Londýně dojel Kolumbijec Rigoberto Urán (Sky, na Tour nestartuje), jenž letos na Giru zajel druhým místem své nejlepší umístění na Grand Tour. Vzhledem k tomu, že momentálně jasným lídrem Sky je Chris Froome, začalo se spekulovat o dalším Uránově uplatnění a před Grande Boucle se zajímavým vyjádřením přišla Omega Pharma-Quickstep, která by Urána ráda získala do svých řad a na něm s Cavendishem postavila svůj další sportovní plán. Urán by se staral o celkové umístění, Cavendish tradičně o sprinterskou soutěž.
63,1
Když už jsem se zmiňoval o Olympijském vítězi Geraintu Thomasovi (Sky), tak je také potřeba vrátit se ke včerejšímu závěrečnému sprintu, v němž Marcel Kittel (Argos-Shimano) porazil Alexandera Kristoffa (Kaťuša). Přitom to byl právě Kristoff, kdo si v závěru olympijského závodu v Londýně vybojoval bronzovou medaili úspěšným finišem. Olympijský závod tehdy ovládl současný generální manažer Astany Alexandr Vinokurov.
61,0
Uprchlíci už nám dojeli do města Corte a je potřeba dodat, že se jejich náskok zmrsknul pod dvě minuty. Největší rozdíl mezi čtveřicí a pelotonem byl změřen na třináctém kilometru, kde dosáhl hodnoty tří minut a patnácti vteřin.
56,0
Do cíle v Ajacciu zbývá sto kilometrů. Nejvíce pesimistický odhad pořadatelů na konec etapy zněl "lehce po půl šesté".
55,8
Momentálně se jezdci škrábou na relativně menší kopec, po němž bude následovat sešup do města Corte a pak už stoupání na první vrchařskou prémii. Skupinu uprchlíků momentálně táhne Veilleux, peloton zase Argos-Shimano.
55,1
Pověstné šílené horské etapy Tour nás čekají vlastně zanedlouho. Jako horské byly označeny etapy s číslem osm, devět a pak také patnáct, osmnáct, devatenáct a dvacet. Po dvacáté etapě už bude následovat cesta z Versailles do Paříže a je tak jasné, že i letos se Grande Boucle rozhodne v horách.
54,2
Odstup pelotonu klesá ke dvěma minutám. Uvidíme, co s tím provede první ostřejší stoupání letošní Tour.
52,0
Peter Sagan je tedy ve sprinterské soutěži momentálně na desátém místě. Loni se do zeleného trikotu oblékl po druhé etapě a do konce Tour už jej z něj nikdo nedostal. Lídrem týmu stáje Cannondale se pro letošek stal díky odchodu Vincenza Nibaliho do Astany a rekonvalescenci Ivana Bassa. Sagan se však letos nechce ucházet jen o zelený trikot, nýbrž i o žlutý, k čemuž by mu dle předpokladů měla hodně pomoci úterní týmová časovka v pátém nejlidnatějším francouzském městě Nice. V bývalém Liquigasu, za který závodil i Roman Kreuziger, ale letos má hned čtyři nováčky, z nichž Moreno Moser dokonce debutuje na Grand Tour (Giro, Tour, Vuelta).
48,2
Za první hodinu od startu jsme zvládli 45,6 kilometru. Lépe řečeno, zvládli je závodníci a já jim teď vůbec nezávidím, protože už je čeká jen dlouhé stoupání.
44,5
Chlapci van Poppelovi ale nejsou jedinou bratrskou dvojicí. Tu druhou tvoří u Euskaltelu Ion Izagirre s bratrem Gorkou.
44,0
Na čtvrtém místě je pak Danny van Poppel, jenž jede v barvách Vacansoleil-DCM i se svým bratrem Boyem. Samotný Danny je ve svých devatenácti letech nejmladším závodníkem v pelotonu od roku 1932.
43,5
První sprinterská prémie dnešního dne pomohla v hodnocení boje o zelený trikot Boomovi, Greipelovi a Saganovi, kteří se dostali do první desítky. Největší šance na zelený trikot po dnešní etapě má právě Boom, jenž se posunul na třetí místo o sedm bodů za vítěze včerejší etapy Kittela.
42,1
Ztráta pelotonu se momentálně pohybuje kolem tří minut a patnácti vteřin.
41,4
Na čele pelotonu sledujeme typický obrázek úvodních dní, tedy jezdce Omegy a Argos-Shimano.
39,2
Sprinterská prémie – Castello-di-Rostino

1. Lars Boom (Belkin) – 20 bodů
2. Davide Veilleux (Europcar) – 17
3. Blel Kadri (Ag2r-La Mondiale) – 15
4. Rubén Pérez (Euskaltel-Euskadi) – 13
5. André Greipel (Lotto-Belisol) – 11
6. Peter Sagan (Cannondale) – 10
7. Danny van Poppel (Vacansoleil-DCM) – 9
8. Mark Cavendish (Omega Pharma-Quickstep) – 8
9. Matthew Goss (Orica-GreenEDGE) – 7
10. Alexander Kristoff (Kaťuša) – 6
11. Greg Steegmans (Omega Pharma-Quickstep) – 5
12. Tom Veelers (Argos-Shimano) – 4
13. Nacer Bouhanno (FDJ) – 3
14. Marcel Kittel (Argos-Shimano) – 2
15. Sylvain Chavanel (Omega Pharma-Quickstep) – 1
37,5
Příští prémií bude první vrchařská na Col de Bellagranajo. Na sedmdesátém kilometru budou muset cyklisté zdolat 6,5 kilometru dlouhé stoupání.
35,0
Stejně jako včera počkáme na oficiální výsledky.
34,9
Reputaci si po včerejších problémech s přehazovačkou vylepšil německý šampión André Greipel (Lotto-Belisol) a z pelotonu dojel ke sprinterské prémii nejrychleji.
34,5
V pelotonu se do čela tlačí Peter Sagan (Cannondale).
33,5
Boom se tak v tuto chvíli posunul na druhé místo této kategorie.
33,0
Larsi Boomovi (Belkin) nakonec nikdo ze zbylých uprchlíků nekomplikoval cestu za vítězstvím ve sprinterské prémii v Castello-di-Rostino!
30,2
Kromě toho je také skupina uprchlíků blízko první sprinterské prémii.
30,0
Náskok vedoucí čtveřice se přehoupl přes tři minuty.
27,9
Philippe Gilbert (BMC) měl i ve druhé etapě technické potíže se svým kolem, stejně jako včera ale vše vyřešil díky pomoci týmového vozu a momentálně se snaží dohnat peloton. Technika však není tím jediným, co mistra světa trápí. Gilbert byl totiž včera taktéž zapleten do jednoho z hromadných pádů.
25,4
Geraint Thomas (Sky) byl jedním z těch nešťastných, které včera potkal pád. Momentálně se vyváží na chvostu pelotonu, do nějž se vrátil po roční přestávce. Thomas se totiž celou loňskou sezonu připravoval na londýnské Olympijské hry a vyplatilo se – v týmovém závodě na velodromu pod britskou vlajkou nejen obhájil společně se svými kolegy zlatou medaili, ale také opakovaně vylepšil světový rekord.
22,6
Simon definitivně vpadl do chřtánu pelotonu.
21,0
I když peloton mírně polevil v tempu, dá se očekávat, že se do něj vyčerpaný Simon za chvíli zařadí.
20,2
Julien Simon (Sojasun) to s dotáhnutím na čtveřici uprchlíků bude mít mimořádně složité. Momentálně totiž ztrácí skoro dvě minuty a svádí tak spíše boj sám se sebou.
19,7
Vývoj stáje Belkin Pro Cycling byl před Tour mimořádně zajímavý. Stáj, kterou jste dříve mohli vidět i pod názvem Rabobank, podruhé změnila název z Team Blanco právě na Belkin a musela vyřešit personální situaci. V týmu nejsou takoví sprinteři, jako jsou The Bos či Mark Renshaw, jenž by dle zákulisních informací mohl po sezoně zamířit za Markem Cavendishem do Omegy. Lídrem stáje měl být Robert Gesink, ten ale prožil velmi špatné Giro, navíc se zranil na nizozemském mistrovství a tuto roli tak přepustil mladšímu krajanovi Bauke Mollemovi, který na svém kontě má vítězství ve sprinterské soutěži na Vueltě.
16,2
Zajímavá je reakce Larse Booma (Belkin). Ten se pravděpodobně bude pokoušet o zisk zeleného trikotu. Včera ve společném úniku s dalšími jezdci strávil 174 kilometrů z celkových 213.
15,0
Peloton momentálně táhne Argos-Shimano, Cannondale a Omega Pharma-Quickstep, která na čele oddřela i většinu včerejší etapy.
13,4
V pelotonu jsou dnes i dva oslavenci. Sylvainu Chavanelovi (Omega Pharma-Quickstep) je 34 a Marcusi Burghardtovi (BMC) rovných 30.
11,4
A náskok čtveřice uprchlíků, která se zřejmě jen tak nerozroste, stoupá každým metrem. První sprinterská prémie nás čeká na 33. kilometru.
10,6
Ztráta pelotonu se přehoupla přes dvě minuty.
9,4
Simon na čtyři uprchlíky ztrácí asi pětatřicet vteřin.
8,7
Čtveřice na čele si po šesti kilometrech vytvořila minutový náskok, ten se teď pohybuje dokonce nad hranicí minuty a půl.
7,5
Ze skupiny uprchlíků je na tom v celkovém pořadí po první etapě nejlépe Pérez, kterého v cíli klasifikovali jako osmnáctého.
7,0
Na čtveřici se pokouší dotáhnout Julien Simon (Sojasun).
6,2
Vedoucí čtveřice se skládá z Davida Veilleuxe (Europcar), Blela Kadriho (Ag2r-La Mondiale), Rubéna Péreza (Euskaltel-Euskadi) a Larse Booma (Belkin).
6,0
Voigt to nakonec vzdal, jeden z jezdců Sojasunu to ale stále zkouší. Že by opět Cyril Lemoine?
5,0
Peloton se navíc pokouší roztrhat i veterán Jens Voigt (RadioShack-Leopard).
4,5
Lars Boom (Belkin) se podle neověřených informací vydal do úniku i dnes.
3,5
Na čele etapy jsou momentálně čtyři jezdci, peloton za nimi jede se ztrátou zhruba dvě stě metrů.
3,1
Vypadalo to, že se peloton zase sjede, dopředu se ale vydali jezdci z Ag2r-La Mondiale, Europcaru a Euskaltelu.
1,0
Včera se hned ze začátku dopředu vydali Flecha (Vacansoleil-DCM), Boom (Belkin), Cousin (Europcar), Lemoine (Sojasun) a Lobato (Euskaltel-Euskadi), který díky tomu dnes jede v puntíkovaném trikotu pro lídra vrchařské soutěže.
0,9
O únik se pokouší hlavně Sep Vanmarcke (Belkin), za chvíli ale bude dojet dalšími členy startovního pole.
0,1
Stejně jako včera se pokouší o únik několik jezdců.
0,0
Ředitel Tour Christian Prudhomme stejně jako včera zahájil etapu mávnutím bílou vlajkou!
Já osobně jsem nejvíce zvědavý na Petera Sagana (Cannondale). Loňský vítěz sprinterské soutěže by si měl ve zbylých dvou korsických etapách dle předpokladů vybudovat základní náskok na své pronásledovatele Cavendishe (Omega Pharma-Quickstep) a Greipela (Lotto-Belisol).
Velmi zajímavé dnes bude sledovat vítěze včerejší etapy Marcela Kittela (Argos-Shimano). Ten po včerejším úspěchu zářil nadšením a přiznal, že se bude v rámci možností solidně oslavovat.
Ještě jednou zdravím všechny příznivce cyklistiky a zvláště pak ty, kteří prožili těžký sobotní večer. Jezdci jsou v neutrální zóně, za chvíli definitivně odstartujeme.
Mistr světa v časovce Tony Martin (Omega Pharma-Quickstep) nakonec utrpěl otřes mozku, pohmožděninu na levé plíci a má poškozené tkáně na kyčli, levém koleni, ramenu a zádech. I přes tato zranění ale dokázal jíst, spát a ráno se dokonce usmíval, takže nastoupí i do dnešní etapy. Zda ji dokončí však není vůbec jisté.
Jak již bylo nastíněno, dnes se pojedou tři vrchařské prémie třetí kategorie a jedna druhé kategorie. Třetí kategorie oceňuje vítěze dvěma body a druhého jedním bodem. Mnohem lukrativnější je tak být první na Col de Vizzavona, kde vítěz získá pět bodů, druhý tři, třetí dva a čtvrtý jeden. Na osudu soutěže o puntíkovaný trikot to však změní pramálo, počkat si budeme muset až do hor, kde v nejvyšší kategorii vítěz získává pětadvacet bodů.
Bodování sprintů bude dnes stejné jako včera a vlastně se jím budeme řídit po celou Tour. První obdrží dvacet bodů, druhý sedmnáct, třetí patnáct, čtvrtý třináct a od jedenáctého, který získá jedenáct bodů se postupuje o bod méně až k patnáctému v cíli sprinterské prémie. Změní se však odměna za průjezd cílem, neboť dnešní etapa už dostala označení kopcovitá. Její vítěz si do souboje o zelený trikot přičte třicet bodů, druhý v cíli dvacet pět a třetí dvaadvacet.
Dnešní etapa bude o padesát sedm kilometrů kratší než ta včerejší, avšak přinese mnohem náročnější profil. Na 33. kilometru se sice opět pojede o body do sprinterské soutěže, pak ale přijdou čtyři vrchařské prémie a vrchaři si tak poprvé přijdou na své. Nejtěžší z nich přijde 95,5. kilometru, kde ve výšce 1163 metrů číhá také nejvyšší vrchol celé etapy Col de Vizzavona. Zde bude vítězi uděleno už pět bodů, neboť se jedná o druhou kategorii a bodovat budou také sprinteři. Zbylé prémie budou třetí kategorie a to konkrétně vrchol Col de Bellagranajo (723 m) na 60,5. kilometru, Col de Serra (807 m) o bezmála dvacet pět kilometrů dál a dvanáct kilometrů před koncem také na Cote du Salario (98 m).
Další potíže se již tradičně vázaly na nepříjemné pády závodníků. Hned v neutrální zóně se po najetí do obrubníku k zemi poroučel největší favorit celé Tour Chris Froome (Sky), který nakonec musel vyměnit celé kolo. Další pády přišly až v závěru etapy. Prvně se do kontaktu s reklamním panelem dostal Johnny Hoogerland (Vacansoleil-DCM) a stejně jako před dvěma lety, kdy se srazil s televizním vozem, si ze srážky odnesl "jen" zašitý loket a odřená kolena. Zcela nejhůře se však pád podepsal na Tony Martinovi (Omega Pharma-Quickstep), který si dle dostupných sobotních informací zlomil klíční kost a měl by se tak stát prvním odstupujícím. Na zemi skončili i Andreas Klöden, Tony Gallopin a Markel Irizar z RadioShacku, dále horký adept na zelený trikot Peter Sagan (Cannondale) a po nepříjemném najetí na chodník také největší Froomův soupeř Alberto Contador (Saxo-Tinkoff). Ten pak na Twitteru ujistil fanoušky, že nemá nic zlomeného, kvůli tvrdému francouzskému asfaltu ale musí hodně ledovat a odpočívat. Samotný Froome se potom do cíle dostal bez pomoci svých kolegů Iana Stannarda a Gerainta Thomase, jenž musel být dokonce odvezen do nemocnice.
Včerejší rovinatá etapa nám až do jejího závěru kromě vrchařské a sprinterské prémie prakticky nic nepřinesla. Ovšem v závěru se začaly dít věci, které jen přispěly na pompéznosti stého ročníku Tour. Nejprve se těsně před pomyslnou cílovou páskou zastavil autobus stáje Orica-GreenEDGE, který nemohl projet nosnou konstrukcí v cíli a to i přesto, že podle týmového ředitele Matta Whita byl použit stejný autobus jako na předchozích Tour. Pořadatelé v ten moment posunuli finiš etapy o tři kilometry, díky rychlému řešení ale mohli později vše vrátit na původní místo.
Hezké odpoledne. Ve druhé etapě stého ročníku Tour de France budeme cestovat napříč jedinými korsickými départementy – z hlavního města Haute-Corse Bastii se přesuneme do hlavního města Corse-du-Sud Ajaccia.
Vítáme vás u on-line přenosu. Událost začíná v 13:40.
Články odjinud