Patrik Kubečka
12. února 2021 • 10:34

Experti o novém logu Sparty: Změna byla nutná, velký důraz na fanoušky

Autor: Patrik Kubečka, Jan Vacek
Vstoupit do diskuse
15
  • Takto vypadá nový sparťanský znak na dresuTakto vypadá nový sparťanský znak na dresuFOTO: AC Sparta Praha

    Fotbalová Sparta nakročila do nové éry. Ve čtvrtek večer slavnostně představila svou novou identitu, ke které se napevno přihlásí od příští sezony. Podle očekávání vzbudilo největší rozruch nově vzniklé logo. Redakce iSport.cz oslovila čtyři experty z oblasti designu a marketingu. Co na proměnu letenského klubu říkají?

  • David Hanousek, kreativní lídr ateliéru Frank

    1. Jak na vás působí nové logo a identita Sparty?
    „Jakékoliv nové logo Sparty musí být zákonitě lepší, neboť to dosavadní dobré nebylo. A je s podivem, že redesign přišel až nyní. V grafickém designu platí, že logo je buď špatné, nebo dobré. A nové logo Sparty dobré je. Podařilo se ho posunout do jednadvacátého století.“

    2. Překvapilo vás něco na logu/identitě?
    „Překvapilo. Přestože je na nové identitě odveden velký kus práce, novému logu chybí odvaha a nápad, což bych od největšího českého fotbalového klubu očekával. Záměr byl jasný, logo zmodernizovat a zachovat odkaz k tradici. Ale to někdy nestačí. Proměna zůstala někde v poločase.“

    3. Jak hodnotíte nové logo a identitu z pohledu současných trendů?
    „Podléhat současným trendům nikam nevede, lepší je trendy vytvářet. Příkladem je famózní nové logo Juventusu z roku 2017, které hrdě nastavilo nový směr uvažování. Ale to je úplně jiná liga a revoluce není vždy žádoucí. Sparta se vydala cestou evoluce a je zřejmé proč. Srozumitelnější logo, velké barevné plochy, výrazná typografie - to vše je současné.“

    4. Jak hodnotíte komunikaci rebrandingu směrem k fanouškům a veřejnosti?
    „Vedení klubu je v nezáviděníhodné situaci a je dobře, že se na uvedení identity připravilo. Je vidět, že jim na fanoušcích záleží! Na našem plácečku platí: „kdo neremcá, není Čech“. A to v tomto případě bude platit dvojnásob. Změna loga byla nutná a je škoda, že se tímto zahájil nesmyslný zápas, který dlouho nebude mít vítěze.“

    Sparta mění logo! Jak se měnily znaky v minulosti a kdo v ČR ještě provedl revoluci?
    Video se připravuje ...

  • Vít Rýznar, brand designer studia Reasonar

    1. Jak na vás působí nové logo a identita Sparty?
    „V rámci českého fotbalu se jedná o výjimečný počin. Sympatický a citlivý redesign, který posouvá vizuální komunikaci Sparty do současnosti, zároveň ale velmi úzce navazuje na tradici a historii klubu. Velmi pozitivně hodnotím úpravu loga: výrazné zjednodušení při zachování jasné návaznosti na logo předchozí, razantní zlepšení čitelnosti a použitelnost v jednobarevném provedení. Jak celý symbol, tak i samotné písmeno „S“ také umožňuje sjednocení veškerých sparťanských značek pod jednu střechu. Mírně rozpačitý jsem z použitého písma. Ano, je výrazné a funkční, jeho aplikace na vizuálech ale až nápadně připomínají vizuál jednoho turínského velkoklubu. Emoce budou pochopitelně bouřlivé — Sparta je srdcovou záležitostí desetitisíců lidí a změna většinou bolí. Jsem ale přesvědčen, že za pár měsíců to už nikdo řešit nebude. Na kvalitní věci se zvyká velmi rychle.“

    2. Překvapilo vás něco na logu/identitě?
    „Jelikož je redesign ve svém jádru poměrně konzervativní, nenacházím v něm vlastně žádná překvapení. A to je nejspíš dobře — myslím, že marketingový tým velmi vědomě pracoval na tom, aby prvotní „šok“ byl zejména pro fanoušky co nejmenší.“

    3. Jak hodnotíte nové logo a identitu z pohledu současných trendů?
    „Zastávám názor, že vizuální identita takto tradičního klubu by měla mít pevné jádro, které trendům nepodléhá. Ta sparťanská ho má — především jasný a pevný symbol a tradiční klubovou barevnost. Jedině tak je možné dlouhodobě udržet v komunikaci jednotnou a zapamatovatelnou linku, kterou je možné dle aktuálních trendů jen lehce „přitesávat“.“

    4. Jak hodnotíte komunikaci rebrandingu směrem k fanouškům a veřejnosti?
    „Za mě velmi povedená prezentace se zapojením klíčových aktérů redesignu. Změnu Sparta srozumitelně vysvětlila a názorně ukázala. Snad jen na Facebooku a pár místech nové microsite jakoby si klub nebyl změnou stoprocentně jistý a měl potřebu ji omluvně vysvětlovat — což je škoda, protože celkově je redesign velmi povedený a Sparta má v tomto ohledu skvěle nakročeno.“

    Chtěli jsme být konzervativnější. V revolučních návrzích byl i štít a nové barvy, říká Kasík
    Video se připravuje ...

  • Pavel Čada, Art Director a spoluzakladatel kreativního studia Triple Bang

    1. Jak na vás působí nové logo a identita Sparty?
    „Sparta nové logo potřebovala. Ve srovnání s konkurencí ve světě to byla taková trochu dětská kresbička. Nové logo a celá identita jsou dobrým posunem kupředu. Cítím z toho velmi profesionální přístup a snahu o co nejlepší řešení. To ale na druhou stranu zavřelo dveře něčemu unikátnějšímu. Jak autoři sami říkali. Je to spíš evoluce, než revoluce. Ale dobře pojatá.“

    2. Překvapilo vás něco na logu/identitě?
    „Z mého pohledu to trochu shazuje navržená typografie. Písmo je zde důležitým nosným prvkem a jeho stavba a využití jsou očividně promyšlené. Nicméně mi v něm chybí větší charakter a působí na mě až moc moderně. Se soudy bych však počkal na praxi. Třeba až uvidíme jména a čísla na dresech v akci.“

    3. Jak hodnotíte nové logo a identitu z pohledu současných trendů?
    „Trend je věci zjednodušovat a vidíme to i tady. Odkaz k historii v kombinaci s moderním přístupem je něco, co lze v současnosti pozorovat. Nemyslím si však, že to trendům podléhá ve špatném slova smyslu. Oboje rebrandingu velmi prospělo a má své opodstatnění.“

    4. Jak hodnotíte komunikaci rebrandingu směrem k fanouškům a veřejnosti?
    „Je vidět, že k tomu Sparta přistoupila zodpovědně po všech směrech. Nejde o žádnou manýru, ale o propracovaný proces od začátku do úplného konce, který dává jasně najevo, jak jsou pro Spartu fanoušci důležití.“

    Nepřebarvujeme Spartu do černé. Rudá dostala nový vzhled, říká autor loga
    Video se připravuje ...

  • Pavel Cahlík, Senior Brand Manager CNC a autor blogu JsemNaZnacky.cz

    1. Jak na vás působí nové logo a identita Sparty?
    „Líbí nebo nelíbí je subjektivní hodnocení a já ho nepoužívám. U sportovních klubů je to ale zcela zásadní a jakákoliv změna vyvolává daleko bouřlivější emoce než u běžných značek. A možná i právě proto si myslím, že změna mohla být klidně ještě výraznější. Negativní emoce by totiž vzbudila tak jako tak. Ale celý realizační tým určitě do rozhodování o radikálnosti změny přibral právě i reakce fanoušků. A výsledek se je tak umírněný kompromis. Co ale kvituji, je odvaha u minimalistických variant, které rozhodně více hledí do budoucnosti a více evokují moderní značku nejen podle posledních trendů. Když teď srovnám loga českých fotbalových klubů, je nová podoba loga Sparty rozhodně dominantní. Díky černému poli pod „S“ bude vizuálně ovládat prostor.“

    2. Překvapilo vás něco na logu/identitě?
    „Překvapilo mě, že do tvorby nebyli zřejmě nějakým výraznějším způsobem vtaženi fanoušci. Nebo jsem to nedohledal a komentáře na Facebooku to naznačovaly. Jejich zapojení, v nějaké formě do nějaké z částí rebrandu by mohla pomoci. „Big bang“ je sice efektní, ale budí daleko více negativních emocí. Vlastně jsem v průběhu představení pořádně neviděl aplikaci na dresu. Až na pár záběrů ke konci. Za mě je stěžejní součást sportovní značky. Vlastně až dedukcí a z pár záběrů bylo jasné, že se ikonická rudá neztrácí úplně. Pokud by to tak bylo, byla by to dle mě chyba. Rád bych viděl více vizualizací fan artiklů. I toto by mohlo pomoci s přijetím nové identity.“

    3. Jak hodnotíte nové logo a identitu z pohledu současných trendů?
    „Zjednodušení, které se ve spojitosti s novou identitou zmiňovalo, je určitě trend. Ale ten krok vlastně není tak výrazný, jak současné trendy udávají. Určitě je to z velké části z respektu k fanouškům.“

    4. Jak hodnotíte komunikaci rebrandingu směrem k fanouškům a veřejnosti?
    „Komunikace byla zcela jistě ovlivněna pandemií covid-19. Taková změna by si ale i tak zasloužila trochu více - včetně například balíčků pro vybrané fanoušky apod. U velkých značek je zvykem, že vybraným fanouškům, recenzentům, influencerům nebo celebritám nové produkty doručí předem, tak aby v době jejich odhalení byly dostupné jejich kladné reakce, a vyvážily tak očekávané negativní reakce. Dopadová stránka rebrandu je skvělá věc. O chlup lepší by byla možnost si stávající web zobrazit v nové podobě nebo social media pack.“

    Nové logo fotbalové Sparty
    Nové logo fotbalové Sparty

Vstoupit do diskuse
15

FORTUNA:LIGA - první fotbalová liga 2023/2024

Nejvyšší česká fotbalová soutěž FORTUNA:LIGA se i v sezoně 2023/2024 odehraje ve formátu s nadstavbou. Vrací se skupina o Evropu, protože české týmy budou mít v nadcházející sezoně opět pět pohárových účastníků. Titul obhajuje Sparta Praha.

Základní část - tabulka a rozpis zápasů Dresy iSport Index Sestřihy zápasů VIDEO momenty Fantasy liga

Stránky klubů: Viktoria Plzeň * Slavia Praha * Sparta Praha * Bohemians 1905

Fotbal dnes * Liga mistrů * Evropská liga * Konferenční liga

34. kolo
Články odjinud


Články odjinud