Jiří Punčochář
18. dubna 2016 • 04:40

Aféra s motory v kolech: Magnety, záhadné hodinky a namočená hvězda

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Penalty ve šlágrech? Křapka měl proti Krejčímu namále, Chorý pádu přidal
Kdo je favoritem finále hokejové extraligy a jaké faktory mohou rozhodnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Cyklistický skandál s motory v kolech nabírá obrátky. Tvrzení francouzských a italských novinářů o tom, že přistihli sedm cyklistů při používání motorů v kolech na velkých závodech včetně slavné klasiky Strade Bianche, vyznívá lehce do ztracena poté, co média nakonec nedala zvědavcům ani jedno jméno ze skupiny údajných viníků. Reportáž televize Stade 2 ovšem ukazuje prstem na skutečnou personu: Alberta Contadora.



Poskytli konkrétní jména vedení světové cyklistiky? Nechávají si to nejpádnější „v rukávu“ pro pozdější zveřejnění? Kdo tady vlastně podváděl?

Takové otázky vyvolalo nedělní senzační odhalení francouzské televizní stanice Stade 2 a italského deníku Corriere della Sera, kteří pomocí drahé a sofistikované termovize údajně přistihli sedm cyklistů při použití zakázaného motorku.

Skandální odhalení! Cyklisté měli motory v kolech i na slavné klasice - čtěte ZDE »

„Stalo se to v březnu na Strade Bianche a Coppi e Bartali. Kontroly UCI? Ne, tohle jsou záběry ze skryté kamery francouzské televize,“ píše se v nedělním vydání Corriere della Sera. Obrázky jsou přiloženy.

Novináři si vzali na pomoc termovizi

Hledači podvodníků si pro svoje pátrání vzali na pomoc kamery s termovizí, vypadající jako běžné kamery, a použili je během zmíněných závodů z bezprostřední blízkosti jezdců. Natočené záběry i fotografie ukazují kola, v jejichž některých částech jsou žlutě a červeně svítící objekty. Právě to mají být motory.

Pět z nich ve středové trubce, dva další pohánějící zadní kolo.

Pomocný motorek zabudovaný v zadním kole
Pomocný motorek zabudovaný v zadním kole

Experti pátrajícím médiím potvrdili, že takovéto zbarvení mohlo vyvolat jen použití motoru v rámu kola. Termovize reaguje na odlišnosti v teplotách částí zabíraného objektu.

Vedení UCI (Mezinárodní cyklistická federace) pouze konstatovalo, že se o případ zajímá a že šéf unie Brian Cookson s lidmi ze Stade 2 a Corriere della Sera mluvil.

Contador v podezření: Záhadné mechanikovy hodinky

Reportáž Stade 2 sice nenabízí konkrétní jména, zato ale ukazuje zajímavé dění ze zákulisí týmu Tinkoff během závěru loňského Gira d'Italia, kde si pozdější vítěz Alberto Contador v jedné z klíčových etap pomohl i výměnou kola.

Nahrávka ukazuje Contadorova mechanika, jak ve stěnou ohrazeném prostoru Contadorův bicykl zkoumá, točí zadním kolem a rukou si u toho neustále sahá na hodinky a pásek od hodinek na ruce, jako kdyby na nich něco nastavoval.

Záhadná činnost Contadorova mechanika, který si hrál s hodinkami, jako by něco nastavovalFoto Repro Stade 2

Kolo bylo následně odevzdáno ke kontrole, která nic neodhalila.

„UCI (Mezinárodní cyklistická unie) používá technologii s tabletem, navíc často v prostorách startu, kde jsou ale motory ještě vypnuty,“ upozorňuje Corriere della Sera. „Vyzkoušeli jsme i zařízení používané UCI. Není důvěryhodné. Nemůže postihnout vznikající magnetické pole.“

Nejnovější trend podvodníků: Magnetická kola

Stade 2 a Corriere della Sera totiž těží zároveň z výpovědí maďarského technika Istvana Varjase, údajného výrobce a poskytovatele motorů profesionálním cyklistům. Ten novinářům ukázal nejen nové verze motorů, velkých 5 centimetrů a velmi lehkých, ale také magnetická kola, ovládaná jezdcem prostřednictvím zařízení bluetooth.

Hluboko do rámu takového kola se vloží magnetické destičky, které komunikují s motorem, skrytým v sedlové trubce. Kolo má být schopno vyprodukovat výkon až 60 wattů, což je enormní hodnota dostatečná pro to, aby závodník mohl rozhodnout ve svůj prospěch jakkoliv těžký závod.

Podívejte se na první část dokumentu televize Stade 2:


Varjasovo tvrzení je tak prakticky stejné jako nedávné zjištění italského deníku Gazzetta dello Sport. Ten se opřel o anonymní zdroj a taky mluvil o magnetických kolech jako nejnovějším trendu při podvádění. Kola přijdou údajně na 50 tisíc eur a jsou dostupná jen pro velmi omezený okruh jezdců.

„Obyčejné motory v trubkách jsou už dávno překonané. Novým trendem jsou magnetická kola,“ tvrdil oslovený expert na stránkách Gazzetty dello Sport. „Průměrného závodníka změní v šampiona.“

UCI prý hříšníky odhalovat nechce

Ve vysílání Stade 2 vystoupil i Jean-Pierre Verdy, vysoko postavený činovník francouzského antidopingového programu. I on prohlašuje opatření ze strany UCI za nedostatečná a tvrdí, že UCI ve skutečnosti nemá zájem na odhalení hříšníků, maximálně malých ryb.

„Vloni jsme UCI předali podezřelá jména i z Tour de France. Výsledek? Nula,“ postěžoval si Verdy.

Dosud jedinou závodnicí, přistiženou s motorem v kole, tak zůstává Belgičanka Femke Van den Driesscheová z mistrovství světa v cyklokrosu. Ta čelí doživotnímu zákazu činnosti. Zároveň pod tlakem okolností ukončila kariéru.

„Chytili ji, protože to byla iniciativa belgické policie, ne UCI,“ vyvozuje Corriere della Sera.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud