5 největších mýtů o perlivé vodě: ničí zuby a tloustne se po ní! Co dalšího? | iSportLIFE | iSport.cz
22.4.2019 • 05:00

5 největších mýtů o perlivé vodě: ničí zuby a tloustne se po ní! Co dalšího?

  • Podívejte se v články na fakta a mýty týkající se perlivé vody.

    Perlivá voda obsahuje oxid uhličitý. Díky tomu voda získá osvěžující nakyslou chuť a malé bublinky, které příjemně lechtají v krku. Není tak divu, že ji mnozí z nás pijí raději než obyčejnou vodu z kohoutku. Je však sycená voda pro naše zdraví neškodná? Tohle je pět nejčastějších mýtů, které o ní kolují.

  • Perlivá voda způsobuje překyselení organismu

    Přidáním oxidu uhličitého do vody se z ní stává velmi slabá kyselina uhličitá. To se projeví mimo jiné také lehkou změnou chuti. Takovéto okyselení je však velmi slabé a nezpůsobuje našemu organismu větší problémy, stejně jako například konzumace kyselé okurky nebo citronu. Mírné okyselení například v tlustém střevě je dokonce žádoucí, protože zamezuje vzniku nežádoucích bakterií.

    Okyselení je velmi slabé a nezpůsobuje našemu organismu větší problémy.Okyselení je velmi slabé a nezpůsobuje našemu organismu větší problémy.

  • Perlivá voda ničí zuby

    Jak už víme, přidáním oxidu uhličitého se z vody stává kyselina uhličitá. Ta je však skutečně tak slabá, že naší sklovině výrazněji neškodí. Jiné je to u nápojů, které kromě kyseliny uhličité obsahují také velké množství cukru případně i kyselinu citronovou. Pokud však tyto sladké limonády nekonzumujete po litrech denně a dodržujete pravidelnou ústní hygienu, je riziko zubního kazu i v tomto případě relativně malé.

    Nápoje s vysokým obsahem cukru ohrožují naši sklovinu.Nápoje s vysokým obsahem cukru ohrožují naši sklovinu.

  • Po perlivé vodě se tloustne

    Proces sycení vody oxidem uhličitým nepřidává nápoji rozhodně žádné kalorie. Probíhá totiž jen za pomoci uhlíku a kyslíku. S tím, že jsou pro naši linii perlivé vody bezpečné, souhlasí také obezitolog Rudolf Němec. „Osobně nevidím v pití perlivé vody žádný problém. Spíše než tomu, jestli pijete perlivou nebo neperlivou záleží na tom, jestli jí pijete dostatečné množství. Na neochucené vodě s citronem, ač je perlivá není nepochybně nic zdraví škodlivého,“ říká.

    Pokud tak chcete skutečně udělat něco pro své zdraví, spíše než syceným nápojům se vyhýbejte přeslazeným limonádám, které kromě cukru obsahují i umělá barviva a další látky, které našemu zdraví neprospívají rozhodně více než bublinky.

    Na neochucené vodě s citronem, ač je perlivá není nic zdraví nebezpečného.Na neochucené vodě s citronem, ač je perlivá není nic zdraví nebezpečného.

  • Sycený nápoje hydratují více než voda

    Asi to zná většina těch, kteří pravidelně sportují. Zatímco obyčejné vody můžete po vydatném tréninku vypít hektolitry, té perlivé stačí jen pár doušků. V důsledku brnivého pocitu v ústech a následnému nutkání k říhání tyto nápoje totiž pijeme pomaleji a po menších doušcích než obyčejnou vodu. Díky tomu může naši žízeň uspokojit už i velmi malé množství perlivé vody. Po tréninku však nechceme jen uspokojit žízeň, ale především doplnit tekutiny, které jsme aktivitou ztratily. Pokud tak váš oblíbený potréninkový nápoj obsahuje bublinky, dejte tak pozor, abyste tekutin přijmuli dostatek. Sycené nápoje totiž rozhodně lépe než voda nehydratují.   

    Obzvláště pro sportovce jsou pak po tréninku vhodné minerální vody, které můžete často zakoupit v perlivé i neperlivé verzi. Ty totiž obsahují minerální látky, které se z těla odplavují společně s potem, proto je vhodné je po aktivitě do těla opět dodat. K tomu můžete využít například speciální iontové nápoje, avšak skvěle poslouží také minerální voda.

    Pokud váš oblíbený potréninkový nápoj obsahuje bublinky, dejte tak pozor, abyste tekutin přijímuli dostatek.Pokud váš oblíbený potréninkový nápoj obsahuje bublinky, dejte tak pozor, abyste tekutin přijímuli dostatek.

  • Perlivé nápoje zaženou hlad

    Ačkoliv se perlivým nápojům říká také sycené, rozhodně plnohodnotný oběd zastoupit nedokážou. „Po vypití většího množství vody s bublinkami se skutečně můžeme cítit plní, avšak pocit zasycení zřejmě příliš dlouho nevydří,“ říká doktor Němec. Tělo totiž oxid uhličitý ze žaludku velmi záhy vypudí a pocit hladu se tak rychle vrací.

    I když se perlivým nápojům říká také sycené, rozhodně nás namísto plnohodnotného obědu nezasytí.I když se perlivým nápojům říká také sycené, rozhodně nás namísto plnohodnotného obědu nezasytí.


Témata:  vodanápojtréninkhubnutísportsuperlifemýty
Další články autora
 

iSport LIFE

Běh Kolo Testy Inspirace Akce iSport LIFE Columbia běžecké závody

iSport LIFE je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří trackovací aplikace Superlife pro nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

www.isportlife.cz je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří též trackovací aplikace Superlife pro všechny nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

Články odjinud