Už ne promotér. Češi si mohou chloubu v Brně škrtnout sami

Karel Abraham skončil na Grand Prix Brna čtrnáctý
Karel Abraham skončil na Grand Prix Brna čtrnáctýZdroj: Jaroslav Legner (Sport)
Blogy
Začít diskusi (0)

Zajímavou změnu hlásí Grand Prix motorek. Ne snad, že by se uklidnila situace kolem jejího setrvání v Brně; tento kolorit trvá a rovněž další ročník je prohlašován za ohrožený. Novinkou je, že tentokrát nehrozí přední akci českého sportovního kalendáře zadusit nedostatek peněz, ale vnitřní spor o ně a o to, kdo je přerozdělí. Poté, co na Masarykův okruh přiletělo ujištění promotéra, že s Brnem počítá, by to byl tristní konec: Češi by si motorky „škrtli“ sami.

Není to zas tak bláznivá varianta vzdor navenek téměř ideální situaci, kdy jihomoravský hejtman Michal Hašek slíbil sehnat 70 milionů korun na poplatek promotérovi, aby se v Brně mohlo v roce 2015 jet, a promotér to s radostí odkýval.

Vzhledem k tomu, že Hašek zároveň jedná o sestavení spolku s účastí svého kraje a Autoklubu ČR, tedy organizace, která smí státní dotaci přijmout a následně ji promotérovi předat, má být tok peněz tak průhledný, aby nikdo neřekl, že se někdo na motorkách napakoval.

Nemohlo by to být v Česku, aby se i tady nevyskytl zádrhel.

Jednu okolnost totiž Hašek, neznalý zákruh motoristického prostředí, zřejmě ve své horlivosti podcenil: v honbě za záchranou Grand Prix (OK, za získáním politických bodů, ale kdyby zároveň s nimi přinesly i prospěch pro motorky, čert je vem) se spojil s organizací, která je s pořadatelem Grand Prix v letité disharmonii.

Mezi Automotodromem Brno a Autoklubem ČR leží řada překážek, hlavně osobních, a nevypadá to, že by měly v dohledné době padnout. Pod vlivem toho je z Brna cítit strach, že dvojkoalice Hašek – Autoklub mu chce pořádání Grand Prix vzít.

Sama o sobě tahle představa není fatální, jen by musela existovat v jiném byznysu. Tak jako je divákovi jedno, kdo provozuje kino, do kterého si zajde na film, mohlo i fanouškům motorek být jedno, pod čí správou si to v Brně špičky MotoGP rozdají. Bohužel v případě motorek to tak není.

Není totiž potřeba jen peněz, aby se závod mohl konat, ale i okruhu, na němž by bylo možné Grand Prix hostit. V České republice je takový jen jeden, nedaleko Brna. A ten, kdo je schopen sehnat peníze na licenci, musí mít k okruhu přístup.

Dosud to bylo bez potíží, protože Automotodrom Brno a Masarykův okruh de facto jedno jsou. Avšak kdyby měl licenci vlastnit někdo, kdo si s Automotodromem Brno neplácne, nastane neřešitelný problém.

Tady je striktně potřeba dohoda tří stran, z nichž pokud jedna nekývne, je po závodech. A jedno „ano“ podmiňuje všechna další. Hašek garantuje dostat se ke státní dotaci, případně ji dorovnat z krajského rozpočtu a zaplatit licenci. Autoklub ČR může být nositelel dotace i licence, je k tomu oprávněn. Ale nemají dráhu. Automotodrom Brno dráhu má, ale nemá peníze. Jeden bez druhého se můžou na Grand Prix příští rok dívat v televizi.

Jak kritické to může být ukazuje už účetnictví letošní Grand Prix. Stále v něm chybí 30 milionů korun od vlády, která je slíbila, ale za nastalého vztahového propletence později odmítla uvolnit. Raději provádí různá šetření, než by zadala příkaz k převodu. Faktura je po splatnosti a promotér začíná být nervózní. Dosud mu bylo jedno, kdo v Brně za závodem stojí, hlavně když peníze byly a Grand Prix proběhla v klidu. Teď už si tím tak jistý být nemůže. Čekání na 30 milionů ho v tom jenom utvrzuje.

Nic nemohlo dokreslit vzájemnou atmosféru nedůvěry mezi klíčovými lidmi kolem Grand Prix lépe než včerejší jednání na chodbě před hejtmanovou kanceláří. Hašek spolu se zástupci Autoklubu ČR prezentovali svoje vize novinářům, zatímco zástupci Automodromu Brno stáli deset metrů od nich, natahovali uši a čekali, co se dozví. O společném postupu v tu chvíli nemohla být řeč.

Přetahování o Grand Prix má jediný povzbudivý efekt, a sice zjištění, že pokud je o ně takový zájem, nemůže být její konání tak nevýhodné, jak jsme léta slýchali. S šancí na státní dotaci je to naopak výdělečná akce. To ale taky to jediné, z čeho nemusí mít fanoušci motorek při poslechu bublání pod povrchem jihomoravského hejtmanství strach.

Začít diskuzi