Atletika mocně expanduje | iSport.cz
31. srpna 2007 • 00:00

Atletika mocně expanduje

Autor:



ÓSAKA - Sice stále zůstává největším olympijským sportem, na lukrativním trhu sportovního marketinku měla ovšem atletika zatím velké rezervy. Během světového šampionátu v Ósace se ale situace mění. Mezinárodní federace IAAF uzavřela novou dlouhodobou smlouvu se svou marketinkovou agenturou a expanduje na televizní trh mimo Evropu, kde měla dosud nejsilnější pozici. Evropa zůstává pro světovou atletiku zlatým dolem. A přesto se současné mistrovství světa koná v Japonsku a za čtyři roky v Koreji. A zatímco s evropskou vysílací unií EBU zatím IAAF vyjednává o nové smlouvě, během šampionátu v Ósace se vůbec poprvé vysílají přímé přenosy do Spojených států amerických. "Federace se snaží, aby to byl globální svět," vysvětluje Libor Varhaník, ředitel společnosti Česká atletika, která shání peníze pro svůj sport v Česku. "Oni to vidí v jiných číslech. Začíná se vysílat do Asie, Afriky i Ameriky. Nárůst diváků bude dramatický. Udělali nové marketinkové oddělení, ředitelům devíti tisíc velkých světových firem posílají byznys magazín. Jenom aby věděli, že je atletika na trhu." Hned tři americké televizní stanice letos vysílají přenosy z mistrovství světa v Ósace. Volně dostupná NBC a kabelová Versus celkem odvysílají 50 hodin přenosů, nebo zkrácených záznamů. Satelitní WCSN přenáší soutěže živě. Další stanice vysílají v Japonsku, Koreji, Číně, Kanadě, Austrálii a také v karibském regionu a dokonce i v subsaharské Africe. "Jsem rád, že máme takové televizní pokrytí. Je to část naší nové strategie. Chceme k atletice přitáhnout co nejvíc fanoušků z celého světa," vysvětluje Lamine Diack, prezident IAAF. Současnými největšími televizními partnery mezinárodní federace je evropská organizace EBU, která dala za minulý čtyřletý kontrakt kolem sedmdesáti milionů dolarů, a japonská TBS. Ta by měla zůstat poté, co IAAF v pondělí oznámila novou dohodu se svým marketinkovým partnerem Dentsu na léta 2009-2019. Právě Dentsu přitáhla do atletiky japonské giganty, jako jsou Toyota, Epson, Mizuno, Nikon, Seiko a VTB. Podle dosavadní dohody mělo tímto prostřednictvím přitéct světové atletice kolem dvanácti milionů dolarů ročně za sponzorská práva. IAAF získané prostředky utrácí především na pořádání mezinárodních soutěží, platí příspěvky národním federacím, své kanceláře v Monaku, kde je zaměstnáno 72 lidí, a deset milionů ročně jde do rozvojového programu. Atletika chce expandovat do světa a podle toho budou zřejmě vypadat i příští dějiště významných šampionátů. "Ósaka, Korea, ani Moskva, kde se konají letošní a další dvě mistrovství světa, nejsou náhodná místa. Něco jako Helsinky před dvěma lety už nestačí. Finsko je malý stát," říká Varhaník. "I v případě, že by v Česku vznikl olympijský stadion pro atletiku, bychom o mistrovství světa reálně neuvažovali."

Témata: 
Články odjinud


Články odjinud