6. února 2018 • 19:54

Kodiaq na Dakaru budil pozornost. S nástrahami v Jižní Americe si poradil!

Autor: pk
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Přes pět tisíc kilometrů najel Kodiaq během Dakarské rallye, kde byl součástí asistenční posádky českého týmu BARTH Racing. S terénem, který byl různorodý, si vůz značky Škoda bravurně poradil. Úvodní etapy účastníky nejtěžší dálkové soutěže zavedl do peruánských dun, v Bolívii do bahna a vysokých nadmořských výšek, a v Argentině do rozbředlého písku ukrývající velbloudí trávu. Kodiaq se pokaždé dostal do bivaku, kde poutal velkou pozornost.



Aby nevznikla mýlka – do dakarského dobrodružství nevyrazil závodní speciál z dílen proslulé divize Škoda Motorsport. Jednalo se o sériový vůz, který byl oporou BARTH Racing, za který dojel do cíle Josef Macháček (12. místo v kategorii čtyřkolek), Zdeněk Tůma (15. místo ve čtyřkolkách) a David Pabiška (42. míst v motocyklech). I tak lze hovořit o tom, že poprvé byl vůz Škody součástí českého týmu. A jubilejní 40. ročníku úspěšně dokončil.

„V Kodiaqu jsme toho zažili hodně. Byli jsme překvapení, že je pohodlný i pro sedm lidí. I když jsme nejezdili stejným terénem jako startovní pole, emoce v cíli byly veliké,“ popisoval z argentinského města Córdoba Michal Burkoň, šéf týmu BARTH Racing.

Po Jižní Americe jezdil Kodiaq se speciální registrační značkou 001 BARTH v bílo-modrém provedení. Šlo o model Škoda Kodiaq Style 2.0 TDi se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG v provedení 4x4. Jeho motor o objemu 1968 ccm s turbodmychadlem poskytuje výkon 140 kW (188 koní), maximální točivý moment je 340 Nm při 1750-3000 rpm. Tato verze dosahuje maximální rychlosti 210 km/h a z 0 na 100 km/hod umí akcelerovat pod 9 vteřin.

VIDEO: To nejlepší z Dakaru

„Nemohli jsme se srovnávat s továrními speciály, které byly uzpůsobené na jízdu v dunách. Když jsme ale do písku vyrazili, pohyboval se výborně. Kvůli jedné reportáži jsme se zahrabali, abychom divákům přiblížili, jak je náročné se z něho vyhrabat,“ vysvětloval Michal Burkoň, který společně s moderátorem Vlastou Korcem pro české fanoušky připravoval krátké dokumentární vstupy v rámci pořadu Dakar za oponou.

Nejtěžší výzva čekala v Bolívii, kde se dakarský konvoj přesunul do výšky nad 4000 metrů nad mořem. „Mnoho vozů se pralo s nedostatkem výkonu a dostalo se do nouzového režimu. Kodiaq ale z toho vyšel nejlépe, nebyl znát výrazný pokles výkonu,“ pochvaloval si Michal Burkoň.

Děravé cesty a špatná nafta

V Bolívii jsou také v žalostném stavu silnice, dálniční úseky nahrazují děravé cesty. Velké problémy také nadělá nekvalitní nafta. „Viděli jsme hodně aut, jak jim kouří kvůli tomu z motoru. I tohle Kodiaq ustál,“ doplnil Michal Burkoň, který si povšiml také další věci – na Kodiaq se účastníci konvoje Dakarské rallye chodili ptát. A to jak závodníci, tak řidiči asistenčních vozů.

„Zájem byl opravdu zajímavý. Často si prohlíželi prostor uvnitř. Značku Škoda moc neznali, protože se na jihoamerickém trhu tolik neprodává. Když jsme zmínili spojenectví s Volkswagenem, měli už jasno. Často si nás místní lidi fotili,“ doplnil Burkoň, který na další Dakarské rallye rád využije síly a spolehlivosti Kodiaqa.

Kia vyrobila první auto až v roce 1973. Začala bicykly, dnes patří k elitě.
Více zde >>

Témata:  motorismus, dakar
Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud