2. dubna 2007 • 00:00

Enge těžce havaroval

Autor:
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Pilot Tomáš Enge má za sebou další havárii a tentokrát velmi vážnou. Po nárazu do zdi v závodě americké série ALMS jeho vůz Ferrari 430 začal hořet.



Pilot Tomáš Enge má za sebou další havárii a tentokrát velmi vážnou. Po nárazu do zdi v závodě americké série ALMS jeho vůz Ferrari 430 začal hořet. Závodník vyšel z nehody s polámanými žebry, natrženou plící a rozdrceným loktem. Vždycky byl dravý. Tomáš Enge jezdí na hraně a často riskuje. Už v začátcích kariéry měl hodně bouraček a nevyhýbají se mu ani teď. Ne snad proto, že by byl špatný jezdec, jen to občas zkrátka nevyjde. Stejně jako v sobotu při závodě šampionátu American Le Mans Series v americkém St. Petersburgu. Vedl ve třídě GT2, do cíle mu zbývalo 20 kol. Najednou se ale bíložluté ferrari utrhlo od vozovky a začalo se tříštit o betonovou zeď. "Vypadalo to jako nevinná havárka, kterých jsem viděl stovky," řekl Engeho otec a také dřív úspěšný závodník Břetislav. Závod sledoval u televize v přímém přenosu. "Svým způsobem měl štěstí. Závod se jel v rámci víkendu Indycar, takže na místě působil špičkový záchranný tým, který ho navíc zná z jeho působení v IRL," řekl závodníkův manažer Antonín Charouz. Enge jel před havárii první. V ten moment však měl sjeté gumy a čekal na vyjetí zpomalovacího vozu, aby při zastávce v boxech tolik neztratil. Čtyřicet minut před koncem mu ale pneumatiky uklouzly. Na městské trati fatální okamžik. Z nablýskaného vozu bylo v okamžiku torzo, navíc hořící. Na straně řidiče byl stroj kompletně zdemolovaný, protože Enge naboural do vnitřní zdi. Záchranný tým jej musel vytahovat přes pravou stranu. Enge se nevyhnul vážným zraněním. Natržená plíce a polámaná žebra jsou z medicínského hlediska otázkou měsíce, rozdrcený loket je složitější záležitostí - přinejmenším tříměsíční. Ještě včera nebylo jasné, kdy a kde absolvuje operaci lokte. Jezdec chtěl, aby jej operoval specialista IRL, ten je však v Indianapolisu. Enge kvůli natržené plíci ovšem nemůže do letadla. Noc strávil ve stabilizovaném stavu v Baycroftově lékařském centru. Včera už závodník telefonicky mluvil se svým manažerem Charouzem i otcem Břetislavem. "Těžce u toho dýchal," prohlásil otec. "Podrobně ho proskenovali v tunelu a žádná vnitřní zranění naštěstí neměl." Jak moc je městská trať s úzkým profilem nebezpečná, Enge dobře věděl. Boural na ní už při svém angažmá v IRL a v týdnu před závodem o zrádnosti okruhu několikrát mluvil. "Zdi jsou hodně blízko a tvrdě trestají," uvedl ve středu a po vítězné páteční kvalifikaci dodal: "Strategie pro závod je jednoduchá. Musíme jet co nejrychleji a vyhnout se problémům. Zejména pak zdem." První část strategie v závodě, který vyhrála dvojice Mela - Sala, vyplnil dokonale.


Velké bouračky Tomáše Engeho F1 v Suzuce (Jap.) říjen 2001 Před třetím a posledním závodem své kariéry v F1 ve stáji Prost havaroval v pátečním tréninku. Do legendární a nebezpečné zatáčky 130R vlétl s modrým monopostem příliš rychle. Stroj totálně zdemoloval, jemu se nic nestalo. IRL ve Fontaně (USA) říjen 2004 V rychlosti přes 300 kilometrů v hodině vylétl v klopené zatáčce do betonové zdi. Premiéra v IRL však nebyla u konce - v zápětí totiž do torza monopostu vletěl Jihoafričan Thomas Scheckter. Ani jednomu se zázrakem nic nestalo. IRL v Motegi (Jap.) květen 2005 Havaroval v kvalifikaci, ale už před ní měl zlomená dvě žebra. Po nárazu do ochranné bariéry mu prasklo další a na doporučení lékařů IRL nestartoval v závodě, byť sám chtěl. IRL v Nashvillu (USA) červenec 2005 Selhalo zadní zavěšení kol a neovladatelná černo-červená Dallara Chevrolet vlétla do zdi nejhorším možným způsobem - zadkem monopostu. Měl pohmožděné dva obratle, vynechal následující dva závody.

Témata: 
Články odjinud


Články odjinud