Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Yetti se potuloval na švédské rally! Oklepat sníh, doplnit na tři promile a pak WRC

Autor: ps

Led, sníh, rampouchy zavěšené kolem zamrzlých domů, teploměr pod nulou. Jediné, kde to na Rally Švédsko o víkendu tálo, bylo pod koly našlapaných závodních speciálů WRC. Fantastická podívaná rozehřála i desetitisíce nadšených fanoušků kolem tratí, které skvělá atmosféra naprosto pohltila. I když se z nich na prodloužený víkend stali sněhuláci…

Tohle prožít, to pak člověk teprve pozná, o jaký zážitek přichází, pokud nikdy neměl možnost odcestovat na sever Evropy, kde se po zledovatělých silnicích prohání »blázni« za volantem.

Estonec Ott Tänak v sedle vesmírného vozu Toyota Gazoo Racing, Belgičan Thierry Neuville krotící celkem poslušnou Huyndai i20 či Kris Meeke v roli defibrilátoru snažící se zachránit vzdychající citroën.

Nejlepší řidiči na této planetě obuli speciály, které dostali před sezonou tetanovku v podobě dalších 100 koní navíc. Dnes jich vozy specifikace WRC mají až 390! „Kluci s nimi létají i 200 km/h, průměrná rychlost na sněhu a ledu může vyrůst až na 120 km/h,“ kroutil hlavou sám mechanik Toyoty, jenž dal zvídavým novinářům nahlédnout »pod kapotu« továrního týmu.

Atmosféra na Švédské rally. Skok - Colin crest.
Video se připravuje ...

Zázemí jako v F1

Fantastické zázemí! S přehledem srovnatelné s věhlasným, avšak do rokle se propadajícím podnikem formule 1. I ceny odpovídají a je otázkou, co tak drahý vývoj v budoucnu zastaví. No, posuďte sami: takový Yaris WRC (stejně jako další auta této specifikace) vyjde zhruba na 19 milionů korun, ale to ještě ani nevyjelo z garáže! Nová homologovaná helma určená pro rallyové piloty stojí 150 tisíc korun. Náklady na sezonu se snad ani nedají vyčíslit! Ale stačí otevřít pomyslné dveře do servisní zóny, a je to všem hned jasné.

Ve stáji Toyoty pracuje asi 130 lidí. Od krásných hostesek, přes inženýry hlídající každé otočení speciálního kola s 348 ocelovými hřeby až po piloty a jejich šéfy. V japonské stáji je tím nejvyšším Tommi Mäkinen. Že ho neznáte? Děláte si legraci? Legenda nejlepších let rally, která čtyřikrát ovládla celý šampionát (1996, 1997, 1998, 1999). Určitě jste se s ním svezli aspoň ve hře Colin McRae Rally.

„Snažíme se našim lidem vytvořit takové podmínky, které nás dovedou k titulu. Stále jsme ve WRC novou značkou, zlepšujeme se ve všech směrech a myslíme si, že jdeme dobrou cestou. Přesto úspěch tady ve Švédsku, stát na bedně, je pro nás hodně daleko,“ vyprávěl smířeně finský sympaťák už během sobotního dne. A to závod končil až v neděli.

Pozor, nehoda!

Povrch rychlostních zkoušek se podobal zledovatělému šmirglpapíru, silnice lemovaly metrové závěje, které závodníci používají jako trampolínu. Běžně se od nich odráží, fakt zážitek! A když ho sledujete z oltáře Švédské rally – tedy věhlasného skoku Colin crest – musíte se modlit při každém průjezdu letícího auta.

Vrtulník ho najde hned. Z lesa se totiž valí hustý dým. O nehodu nejde, to Švédi, Fini, Norové (většina s trojkou promile v krvi) i hrstka českých fandů pečou buřty a v mrazu se ohřívají. Smrtelníci jdoucí po svých místo skoku poznají podle vůně pálících se klobás. Ještě teď mi bunda smrdí kouřem!

Let Toyoty Yaris WRC po jednom z mnoha skoků.
Let Toyoty Yaris WRC po jednom z mnoha skoků.

Funguje to tak, že si ve sněhu vykopou jámu, založí oheň a paří. Někteří vůbec nevědí, kde jsou, a řvoucí auta snad ani neslyší. Mají svůj bod, nesmí se hýbat, aby se nepo… Ale nevyvolávají konflikty a neperou se, jen se nepřítomně usmívají. Jedno svědectví od Švédů o místním yettim dokonce bylo: „Jeden chlap se tady ráno vzbudil, oklepal ze sebe sníh a pokračoval dál. Přes noc spal v lese! Proto, aby měl dobrý výhled, udělal maximum,“ smál se Elias.

Vítězný rampouch

Poslední »erzertu« organizátoři určili jako Power Stage, kde piloti bojují o body navíc. Kdo ji vyhraje, zapíše si do šampionátu 5 bodů, druhý čtyři… a pátý jeden. Všem tady natrhnul pr*el Esapekka Lappi. Donedávna řidič škodovky, teď už plnohodnotný soutěžák za volantem Toyoty WRC.

Skvělou jízdou v 19. zkoušce poskočil na celkové 4. místo, nestačil jen na třetího Mikkelsena (Huyndai), druhého Breena (Citroën) a vítězného Neuvilla (Huyndai). Borci na bedně si pak dali co proto. Neváhali stříkat šampaňským, z něhož se za letu dělaly rampouchy. Důvod měli všichni stejný – byli rádi, že dojeli do cíle. Tahle rally dala ochutnat všem, jak je náročná…

Průjezd po zasněžených cestách.
Video se připravuje ...

Atmosféra na Švédské rally.
Video se připravuje ...