Ivo Pospíšil
1. ledna 2014 • 16:40

Expert F1 Turek: Schumacher? Na lyžích to začátečník určitě nebyl

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: West Ham - Liverpool 2:2. Další ztráta „Reds“, hráli oba Češi
PRVNÍ DOJEM: Že Třinec nemá nohy? Omyl. Pardubice tíhu neunesly
VŠECHNA VIDEA ZDE

Zná ho velmi dobře. Ví, že patřil za dravého pilota, který se na trati nebál riskovat a že od aktivního stylu života Michael Schumacher neupustil ani po konci kariéry. „To, co se mu ale teď stalo, je spíše osudovost. Ve formuli 1 se vystavoval daleko většímu riziku,“ říká ke zranění Němce, historicky nejúspěšnějšího pilota v F1 expert Pavel Turek.



K formuli 1 patří odjakživa i riziko. Mají třeba samotní piloti jeho vnímání trošku posunuté?
„Obecně všichni piloti formule 1 inklinují k tomu, věnovat se také rizikovějším sportům. Už jen z podstaty jejich povolání. Zde u Michaela je však nutné říci, že toto nemusel být ten příklad. Neznáme všechny okolnosti a mohl to být normální úraz na lyžích, aniž by se vystavoval něčemu extrémnímu. Podle mě, ve formuli 1 čelil daleko většímu riziku. A až na ten úraz v Silverstone (zlomená noha), se mu nic nestalo.“

Michael Schumacher je ovšem mimo F1 znám i svým aktivním životem. Například skákal z letadla nebo často jezdil na motorkách.
„Ano a díky té své povaze se dostal tam, kde byl. Je to aktivní všestranný sportovec, a pokud soutěžíte na tak vysoké úrovni jako formule 1, tak s tím nemůžete ze dne na den přestat. I když byl po konci kariéry aktivní v jiných záležitostech pro tým Mercedes nebo FIA, tak v rámci volného času měl spoustu možností. Je to aktivně žijící člověk.“

Navíc o něm mnozí říkají, že patří k velmi dobrým lyžařům.
„Ještě když byl ve Ferrari, pořádali tradičně předsezonní akci v Madonně di Campiglio, tak tam ten jeho lyžařský um všichni viděli. Začátečník na lyžích rozhodně nebyl.“

Schumacher však ve svém ražení není jediný. Jak týmy třeba řeší adrenalinové koníčky svých svěřenců?
„Záleží na to, jak který. Týmy, které jsou na začátku startovního pole, mají své jezdce plně pod kontraktem. Třeba Kimi Räikkönen, který občas závodil v rallye, bude mít teď ve Ferrari daleko striktnější smlouvu než dřív. Utahuje se to třeba komerčně. A co se týče podobných aktivit, jsou vesměs vyloučeny a zakázány. Nejde ani tak o pojištění, ale o minimalizaci rizika. Jsou to skvěle placení sportovci a tým je chce vystavit co nejmenšímu nebezpečí, že by se jim něco stalo a oni s nimi nemohli počítat. Čím vyšší gáži dávají, tím víc si přebírají jeho práva, jak ho kontrolovat.“

Polský pilot Robert Kubica ale jezdit třeba rallye mohl, na což pak doplatil.
„Ten si to tam však vymodlil a bylo to dané i tím, že šel do týmu, který ho strašně moc chtěl. Tehdy mu na to tak přistoupili. U slabších týmů pak záleží, jak je silná pozice daného jezdce, ale je to takové nepsané pravidlo, že tyto aktivity týmy vylučují.“

Dalo se tomu třeba zabránit i ve Schumacherově případě, kdyby nadále závodil v Mercedesu? Nebo přeci jen lyžování není týmy vnímáno jako nebezpečný sport?
„Podle mě ne. Zase z toho tedy nedělejme, že by skákal ze skály, tak to není. On tam údajně jel i se svým čtrnáctiletým synem, měl helmu, takže nemá cenu o tom spekulovat. Nevíme, co se tam stalo.“

Michaelu Schumacherovi praskla při nehodě na lyžích helma, pod lebkou má několik subdurálních hematomů
Michaelu Schumacherovi praskla při nehodě na lyžích helma, pod lebkou má několik subdurálních hematomů

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud