Jak japončíka Latvalu »šu*ali« Poláci! V servisu WRC se děly věci
Uplynulý víkend nabídl fantastickou podívanou »šílenců« za volanty WRC speciálů světové rally, které ničily šotolinové cesty kolem polského jezera Mikljanki. Byla nebezpečná, rychlá, kluzká, ale naprosto okouzlující a vzrušující. Samozřejmě i s místními výstřelky…
Během kapkami zkrápěného víkendu se nám v Polsku rozmohl takový nešvar – šu*at. Jak je to možné? Tak zaprvé – v Polsku je možné všechno (třeba vypít láhev vodky, z níž roste tráva, otočit rally simulátor na střechu či potkat ruskou Dolly Buster s duckfejsem, jak si dělá selfíčka s jezdícími schody na letišti). Zadruhé – takhle se u našich severních sousedů mluví.
„Šu*ám Latvale!“ křičel jeden z nadšenců v servisní zóně oblečený do červenobílých barev japonského týmu Toyota Gazoo Racing. Někteří fanoušci se okamžitě otáčeli. Hlavně ti z Česka, kteří podporovali nejlepší piloty planety kolem úzkých polských tratí v početných skupinkách. Někteří se smáli, jiní se divili a ti, co ví, že polsky šu*at znamená hledat, vtipkovali.
Jenže podnapilý polský chlopak bez vlasů měl svůj svět. Prostě jen hledal svého favorita, jenž se v pátek i polovině sobotních zkoušek držel mezi třemi nejlepšími. „Jari Matti Latvala, šá la lá la lá,“ zpíval později s kolegou na tribuně. Naprosto si špičkovou atmosféru světové rally užívali. Jenže...
Svůj idol našli se sklopenou hlavou v nablýskaném stanu Gazoo týmu. Na autě finského rychlíka v tom momentu makalo kolem šesti mechaniků, vrtali se v motoru, v podvozku. Super rychlou autoskládačku s tisíci šroubky rozebrali, pak ji dali zase zpět. Jako nějakou hračku pro osmileté děti! A naši kolíbající se borci? Ti se zapírali o zábradlí.
Ve druhé etapě tak bylo jasné, že finský jezdec už v sobotu nenastoupí. Byla otázka, zda borci se šroubováky dají jeho porouchaný Yaris dohromady. Povedlo se! A díky pravidlu Rally2 se Jari mohl v neděli vrátit za volant. Po tratích mezi stromy, kde byste i na kole jeli opatrně (silniční byste určitě nesli na zádech), létal rychlostí přes 170 km/h! Klíčové pro něho bylo vítězství v posledním měřeném úseku tzv. Power Stage. Za ni dostává nejlepší pětice šílenců v kombinézách extra body do šampionátu.
Domů do Finska, kam teď světový šampionát míří, si jich tedy Latvala odvezl pět, a ví, že pokud vydrží technika a neudělá v zemi tisíců jezer chybu, může bojovat o bednu. I bez polského šu… tedy hledání.
