Středa 1. května 2024
Dnes je Svátek práce, zítra Zikmund
Polojasno 22°C

Smrt Emiliana Saly: Mlč, nebo otevřu plechovku s červy, napsal po nehodě provozovatel

Autor: Soňa Molatová

Pro fotbalistu Emiliana Salu se mělo jednat o začátek nové životní etapy, kterou měl strávit v dresu Cardiffu. Namísto toho ale našel smrt na palubě letadla, které ho za novým angažmá mělo přepravit. Provozovatel teď stanul před soudem, jehož porota rozhodla o jeho vině. Britské zpravodajství Sky Sports informovalo o šokujících skutečnostech, které během procesu vyšly najevo.

David Henderson (76) byl ve čtvrtek shledám vinným porotou u soudu v Cardiffu. Pro jeho vinu hlasovalo deset porotců, proti byli dva. Všichni v porotě mimo jiné museli potvrdit, že nejsou fanoušky Cardiffu, za který měl Sala po přestupu z Nantes hrát. Hendersonovi momentálně hrozí maximální trest odnětí svobody ve výši pěti let, za mírnější obvinění dva roky. O výši trestu rozhodne soud 12. listopadu.

Podle obžaloby to měl být právě Henderson, kdo požádal Davida Ibbotsona (59), aby letadlo pilotoval, vzhledem k tomu, že on sám byl s manželkou zrovna na dovolené v Paříži. Ibbotson, který pro něj pravidelně létal, nebyl držitelem licence, jakou pilot potřebuje pro komerční lety, neměl kvalifikaci pro létání v noci a jeho osvědčení pilotovat jednomotorový letoun bylo propadlé.

Během průběhu soudu vyšlo najevo, že jen pár chvil poté, co Henderson zjistil, že došlo k havárii letadla, poslal SMS několika lidem. Obsahem zpráv bylo, aby zůstali zticha a varoval je, že „otevře plechovku s červy“. Henderson pak u soudu přiznal, že se obával o své obchodní zájmy.
 
Prokurátor Martin Goudie řekl, že Henderson byl „bezohledný, nebo nedbalý“ tím, jak nadřazoval vidinu zisku nad bezpečnost cestujících. Mimo jiné právě tím, že najímal piloty, kteří nebyli kvalifikovaní ani kompetentní k létání. Goudie dále uvedl, že Henderson vytvořil mezi piloty, které najímal, kulturu porušování letových navigačních předpisů. 

Majitel letadla Fay Keely řekl Hendersonovi, aby nedovolil Ibbotsonovi znovu pilotovat letadlo poté, co jej kontaktoval Úřad pro civilní letectví kvůli dvěma porušením vzdušného prostoru, jakých se dopustil. Přesto Henderson nic neudělal, spíše naopak Ibbotsonovi napsal zprávu opačného rázu: „Oba máme příležitost vydělat na obchodním modelu, ale ne, pokud naštveme klienty nebo na sebe upozorníme Úřad pro civilní letectví.“

Henderson, podle toho, co vyšlo u soudu najevo, zanedbal prakticky vše.
Henderson, podle toho, co vyšlo u soudu najevo, zanedbal prakticky vše.

Hendersonovi chyběla řada povolení k tomu, aby vůbec mohl letouny pustit do provozu. Prokurátor jej během soudního procesu obvinil, že ve svých výpovědích vyšetřovatelům lhal. Jeho způsoby označil za kovbojské krátce poté, co se obžalovaného zeptal, proč nevede základní informace o svých pilotech.

Ve své závěrečné řeči Goudie řekl, že Henderson vedl „nekompetentní, nedokumentovanou a nečestnou organizaci“. Obhájce obžalovaného Stephen Spence namítl, že zmíněná pochybení jeho klienta byla „čistě papírovou záležitostí“, která nevedla k žádnému nebezpečí.

Podle něj klient věděl, že Ibbotson, který létá již desítky let a má nalétáno přibližně 5 632 kilometrů, je zkušený pilot. Soudu řekl, že jediný rozdíl mezi komerční licencí a soukromou licencí, kterou měl Ibbotson, spočívá v tom, zda je možné přepravovat cestující za peníze, či ne, ale rozhodně to neznamená snížené schopnosti pilota.

Henderson na lavici obžalovaných rovněž tvrdil, že majiteli letadla zavolal poté, co Ibbotsonovi zakázala létat, a přesvědčil jej, aby mu umožnil znovu pilotovat. Keely si ale na žádný takový telefonát nepamatuje.

Let se uskutečnil v lednu roku 2019, krátce poté, co Sala podepsal smlouvu s Cardiffem. Ve zprávě Oddělení pro vyšetřování leteckých nehod bylo již dříve uvedeno, že pilot letěl příliš rychle na konstrukční limity letadla a ztratil kontrolu nad strojem, když se snažil vypořádat se špatným počasím. Při závěrečném manévru, kterým chtěl letadlo dost výše, došlo k jeho rozlomení ve vzduchu.

Tělo pilota nebylo dosud nelezeno. Ostatky zesnulého fotbalisty našel pátrací tým v únoru 2019 na dně moře.