VIP Sport

11. července 2015 • 05:00

Cyklista Štybar řídí na Tour de France nejrychlejší kolo na světě: Miláček za půl mega!

Autor:
###BLOK-TOP-VIDEA###

Český závodník Zdeněk Štybar (29) sedlá na slavné Tour de France kolo, které je sporťákem cyklistiky. Nejrychlejší, nejlehčí, nejpřesnější a velmi hýčkaný půlmilionový stroj, kolem něhož je během nejslavnějšího závodu planety pořádný cvrkot, popsal otec vítěze 6. etapy Staré dámy Štybar starší.



Rozdíl cyklokros vs. silnice

„Jsou velké, společného mají jen dvě kola. Na prvním místě jsou brzdy. V cyklokrosu jsou děrované, aby jimi prošlo bahno, řazení je vcelku stejné. Pro cyklistiku jsou jiné užší a více nafouknuté galusky (na 11 atmosfér), to je jako beton. Pro cyklokros se foukají zhruba na 2 atmosféry.“

Počet mechaniků

„Na Tour má každý závodník jednoho mechanika a jednoho maséra. Náplň jeho práce není jen dohlížet na kola, ale chystá také tretry, dresy, vlastně úplně všechno kolem.“

Příprava před závodem

„Nejdůležitější je pro jezdce posed. Musí mít komfort, pohodlí. Zdeněk pozná, když je sedlo o milimetr našikmo. Je dělané na míru, ostatně jako celé kolo pro profi závodníka.“

Seřizování

„Stroje vezmou do tunelu, udělají různá měření a podle výšky a váhy postaví kola jednotlivým jezdcům na míru.“

Je i pro amatéry

„Jasně že může, bez problémů by to zvládl, jen musí počítat s tím, že je v lecčem nebezpečné. Musí si dát pozor na brzdy – závodníci i je seřizují podle sebe, takže každé kolo brzdí jinak.

Servis po etapě

„Kontroluje se celkové opotřebení, ráfky. Ty jsou z karbonu, takže se často při sjezdech z kopců probrzdí. To musí být pod velkou kontrolou! Denní prací mechaniků je třeba i kontrola řetězu, zda není vytahaný.“

Co je nejdražší

„Říká se, že má nevyčíslitelnou hodnotu, protože je to celé udělané na míru. Nejlepší kola v základu stojí cca 300 tisíc korun, ale tím, jak je vyladěné, se cena vyšplhá až na půl milionu korun.“

Nejrychlejší kolo na světě

„Říká se to. Nedovedu si představit, že by tak špičkový tým měl »horší« kola, než třeba Sky. Myslím si, že na této profesionální úrovni mezi nimi až takové rozdíly nejsou.“

Kolik kol má k dispozici

„Na začátku každé sezony dostane set kol, má jich celkem pět. Dvě kola na závody, jedno tréninkové doma v Belgii a na Mallorce, kde tráví nejvíce času, má další dvě. Všechno jsou to ty nejlepší typy kol, s nimiž závodí. Nejde trénovat na horším kole.“

Jak ho chrání

„Nejezdí v Česku. (smích) To si dělám legraci, ale Zdeněk má na kola jak v Belgii, tak i na Mallorce vyhraněnou místnost. Na každé má pouzdro, velmi si je hýčká. Je to vlastně věc, se kterou a na které tráví nejvíce času v roce.“

Kolik kusů zničí

„Všichni si přejí, aby jich zničil co nejmíň, ale vydrží mu celou sezonu. Když se kolo nějak poškodí, tak mu tým okamžitě vše potřebné vymění.“

Je to tam! Zdeněk Štybar se raduje z etapového vítězství na Tour de France
Je to tam! Zdeněk Štybar se raduje z etapového vítězství na Tour de France

Témata:  sportcyklistikaštybarkolopenízecena