BLOG: Fanoušci hokej chtějí. Bojujte o ně!

BLOG JAKUBA HLAVÁČE - Ticho. Nejhorší kulisa hokejového zápasu vůbec. Prořídlé tribuny a pár věrných za bubny dokonalou atmosféru neudělají. V této sezoně opět průměrná extraligová návštěvnost klesla. A co na to představitelé ligy? Gratulují si, že spadla jenom o málo… Krásný přístup. Jen co je pravda.
Už tři roky má návštěvnost klesající tendenci. Kluby brečí, že za to může internet. Že za to může televize. Že zkrátka už lidé mohou hokej sledovat i jinde než přímo na stadionu. A jak se snaží natáhnout diváky zpět do hlediště? Na mnoha místech nijak.
Ale ono by to šlo! Fanoušci chodí v Brně, chodí v Pardubicích i Plzni. Není to jen setrvačností a tím, že by v těchto městech nebylo do čeho píchnout. Tyto kluby se snaží se svými příznivci pracovat. Jasně nejpokročilejší je v tomto směru Sparta.
A právě na hlavním městě je vidět, jak se dá marketing i v Česku dělat na slušné úrovni. A také, jak se dá nedělat. Vůbec. To když zabrousíte z Holešovic do tábora červenobílých. Na Slavii truchlí nad prázdným chrámem jménem O2 Arena, ale za divadelní kulisu si mohou sami.
Tabulka návštěvnosti doma | ||
Klub | Celkem | Průměr |
HC Pardubice | 217.867 | 8380 |
HC Kometa Brno | 180.972 | 6960 |
HC Sparta Praha | 163.101 | 6273 |
HC Plzeň 1929 | 145.180 | 5584 |
Bílí Tygři Liberec | 133.648 | 5140 |
HC Vítkovice Steel | 126.551 | 4867 |
PSG Zlín | 118.378 | 4553 |
HC Slavia Praha | 116.795 | 4492 |
HC Verva Litvínov | 112.739 | 4336 |
HC Č. Budějovice | 112.303 | 4319 |
HC Oceláři Třinec | 89.547 | 3444 |
BK Mladá Boleslav | 86.790 | 3338 |
HC Karlovy Vary | 83.127 | 3197 |
Rytíři Kladno | 69.103 | 2658 |
Sparta se může pyšnit dvěmi nejvyššími návštěvami sezony. Duel s Libercem sledovalo 22. ledna 11 514 lidí, ten s Kladnem 15. ledna 11 284. Důvod? Byly součástí akce Sparta vzdává hold! Příslušníci policie, obranných složek a záchranáři měli lístky zdarma.
Atmosféra byla parádní, provozovatelé stánků s občerstvením si mohli gratulovat a stejně tak i prodejci suvenýrů. Užili si i hráči a sponzoři viděli, že jejich investice mají smysl. Tak je to správně. Lepší oželet část vstupného a sbírat benefity pro budoucnost, než hrát pro sklopené sedačky.
Dají se jmenovat i další akce jako založení Klubu legend či JsmeSparta. Vynikajícně zpracovaná videa památečních předmětů zaměstnanců, bývalých hráčů i „obyčejných“ fanoušků pravidelně sklízejí obrovský potlesk.
Samozřejmě, ani na Spartě není program dokonalý. Předtočeným rozhovorům jde občas rozumět jen s obtížemi, sem tam se vloudí režijní chybka. Ale rozhodně se její zápasy blíží show, kde není důležité jen aktuální utkání. A to je velmi dobře.
Deset nejvyšších návštěv v sezoně |
11.514 - HC Sparta Praha - Bílí Tygři Liberec (42. kolo - 22. ledna) |
11.284 - HC Slavia Praha - HC Sparta Praha (39. kolo - 15. ledna) |
10.907 - HC Sparta Praha - HC Slavia Praha (52. kolo - 26. února) |
10.840 - HC Sparta Praha - HC Slavia Praha (26. kolo - 29. listopadu) |
10.690 - HC Sparta Praha - Rytíři Kladno (41. kolo - 20. ledna) |
10.026 - HC Pardubice - HC Slavia Praha (22. kolo - 18. listopadu) |
9854 - HC Pardubice - BK Mladá Boleslav (34. kolo - 28. prosince) |
9685 - HC Pardubice - HC Sparta Praha (30. kolo - 9. prosince) |
9677 - HC Pardubice - HC Sparta Praha (4. kolo - 27. září) |
9458 - HC Pardubice - HC Slavia Praha (48. kolo - 19. února) |
Naopak Slavia… Památná věta marketingového ředitele Jana Kratochvíla, že nemá cenu nic moc vymýšlet, protože více lidí stejně nepřijde mluví za vše. Je to nesmysl! Jasným důkazem je páteční zápas s Vítkovicemi.
Souboj takřka o nic. A stejně na něm bylo přes osm tisíc fanoušků. Hře to jenom prospělo, domácí vyhráli 8:2. Stačilo dát vstupné za dvacku, tedy prakticky za nic. Kdyby o hokej v hlavním městě nebyl zájem, nepřišli by. Ani zadarmo.
„Musíme se nad tím zamyslet,“ říkal po zmiňovaném klání Vladimír Růžička, šéf sešívaných. Každým dnem musí řešit, jak se mu obří aréna nerentuje, jak na ni doplácí. Pokud jeho spolupracovníci svůj přístup nezmění, bude dál.
Líbačky v komerčních přestávkách a střílení do miniaturního otvoru v brance, to už moc návštěvníků neosloví. S nejmodernějším vybavením by se dala dělat trochu větší paráda… V dnešní době ani člověk nemusí mít vlastní nápady. Stačí kouknout na zápas německé DEL a realizovat ty cizí. Není to otázka milionů.
Deset nejnižších návštěv v sezoně |
1801 - Rytíři Kladno - HC Vítkovice Steel (18. kolo - 1. listopadu) |
1880 - Rytíři Kladno - Bílí Tygři Liberec (25. kolo - 27. listopadu) |
1917 - Rytíři Kladno - HC Mountfield České Budějovice (13. kolo - 19. října) |
1967 - Rytíři Kladno - HC Oceláři Třinec (46. kolo - 3. února) |
1990 - Rytíři Kladno - HC Verva Litvínov (9. kolo - 6. října) |
2136 - Rytíři Kladno - HC Kometa Brno (40. kolo - 17. ledna) |
2232 - HC Energie Karlovy Vary - HC Pardubice (29. kolo - 7. prosince) |
2235 - HC Slavia Praha - BK Mladá Boleslav (29. kolo - 5. prosince) |
2259 - Rytíři Kladno - PSG Zlín (16. kolo - 27. října) |
2274 - HC Energie Karlovy Vary - HC Vítkovice Steel (7. kolo - 2. října) |
Návštěvnost už dávno ovlivňují i jiné aspekty než ten sportovní. Kladno má za sebou sezonu jako dlouho ne a stejně mu v hledišti napočítali ostudný průměr 2658 lidí. Jenže i tady je asi jedinou marketingovou strategií čekání na Jágra.
Šéfové extraligy si musí uvědomit, že se nemusí snažit pečovat jen těch pár vyvolených v kožených sedačkách s nápisem VIP. Musí se starat především o ty, kteří stojí či sedí na místech daleko méně honosných. Nebo sponzoři pochopí, že to jaksi nemá cenu. A to bude špatně. A dojde k tomu.
I když bude průměr návštěvnosti klesat „jen“ pomalu.
Návštěvnost v jednotlivých ročnících samostatné české extraligy |
1993/94 - 1,226.223 diváků; 301 zápasů; průměr 4073 |
1994/95 - 1,123.598 diváků; 304 zápasů; průměr 3696 |
1995/96 - 1,338.434 diváků, 328 zápasů, průměr 4081 |
1996/97 - 1,700.008 diváků, 364 zápasů, průměr 4670 |
1997/98 - 1.820.782 diváků; 364 zápasů; průměr 5002 |
1998/99 - 1,767.502 diváků; 364 zápasů; průměr 4856 |
1999/00 - 1,732.164 diváků; 364 zápasů; průměr 4759 |
2000/01 - 1,594.059 diváků; 364 zápasů; průměr 4379 |
2001/02 - 1,449.142 diváků; 364 zápasů; průměr 3981 |
2002/03 - 1,592.872 diváků; 362 zápasů; průměr 4400 |
2003/04 - 1,532.020 diváků; 364 zápasů; průměr 4209 |
2004/05 - 1,819.605 diváků; 364 zápasů; průměr 4999 |
2005/06 - 1,576.933 diváků; 364 zápasů; průměr 4332 |
2006/07 - 1,599.483 diváků; 364 zápasů; průměr 4394 |
2007/08 - 1,741.484 diváků; 364 zápasů; průměr 4784 |
2008/09 - 1,784.338 diváků; 364 zápasů; průměr 4902 |
2009/10 - 1,907.449 diváků; 364 zápasů; průměr 5240 |
2010/11 - 1,796.672 diváků; 364 zápasů; průměr 4936 |
2011/12 - 1,756.101 diváků; 364 zápasů; průměr 4824 |
Pozn.:V sezonách 1993/94, 1994/95 a 1995/96 je započítána návštěvnost i v play off, v dalších sezonách jen v základní části.V sezoně 2002/03 nejsou započítány duely 6. kola Slavia - Pardubice (původně 1:3) a 32. kola Plzeň - Havířov (původně 4:5), v nichž Pardubice a Havířov přišly kvůli dopingu svých hráčů o tři body a byly jim zapsány výsledky 0:5. |