18. listopadu 2012 • 10:20

Provozní ředitel Renaultu: Vettel ani Red Bull u nás protekci nemají

Autor: Jakub Knoll
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: West Ham - Liverpool 2:2. Další ztráta „Reds“, hráli oba Češi
SESTŘIH: Toronto - Boston 1:3. Pastrňák gólem uklidnil Bruins, Maple Leafs na pokraji vyřazení
VŠECHNA VIDEA ZDE

Když se na konci sezony 2009 automobilka Renault rozhodla, že ukončí většinu svých aktivit v F1, odprodala svůj tým investiční skupině Genii a zůstala pouze jako dodavatel motorů, zdálo se, že tímto končí veškeré triumfy této slavné značky. Tomu však zabránil nejdůležitější zákazník Renaultu, tým Red Bull, který s motory francouzské firmy od té doby vybojoval dva tituly Poháru konstruktérů a ten třetí pravděpodobně definitivně ukořistí již dnes večer.



Závodní oddělení Renaultu dodává v současnosti pohonné jednotky hned čtyřem týmům F1, přičemž tím nejdůležitějším zákazníkem je mistrovský tým Red Bull. Renault jakožto poskytovatel motorů zažívá letos opět skvělou sezonu, když si zásluhou Sebastiana Vettela, Marka Webbera a Kimiho Räikkonena připsal již devět vítězství. Ačkoliv je největším nositelem novodobých úspěchů Renaultu tým Red Bull, Francouzi si stojí za tím, že přistupují ke každému stejně: „Snažíme se pro každého z našich zákazníků odvádět maximum a žádný z našich týmů neupřednostňujeme,“ odmítá jakékoliv protekce provozní ředitel Renaultu pro F1 Rémi Taffin.

Právě se nacházíme na zcela novém okruhu v Austinu, který je z jezdeckého hlediska poměrně náročný. Platí to i pro motory? Vyžaduje tato trať nějaké zvláštní nastavení pohonné jednotky?
Okruh jako takový neklade na motory žádné větší nároky. Více zabrat dávaly motorů spíš nezvykle nízké teploty v dopoledních trénincích, ale vzhledem k tomu, že se závod pojede až odpoledne a tedy za teplejšího počasí, žádné problémy neočekáváme.

Motory Renault získaly v letošní sezoně celkem devět vítězství. Jak tedy Renault sezonu doposud hodnotí?
Letošní sezona je pro nás pochopitelně velmi úspěšná. Ještě sice není zcela konec, ale vypadá to hodně slibně. Podařilo se nám vyhrát více závodů než kdokoliv jiný a také si ceníme toho, že jsme dokázali zvítězit se třemi týmy, když jsme kromě Red Bullu a Williamsu nedávno vyhráli také s Lotusem.

Přeci jenom, nejvíce úspěchů si v poslední době Renault užívá s Red Bullem. Máte proto k této stáji blíž než k vašim ostatním zákazníkům?
Na první pohled se to tak sice může zdát, ale skutečnost je jiná. Jediný rozdíl je v tom, že je Red Bull mnohem více iniciativní než ostatní týmy. Na Red Bullu je vidět, že do všeho dává maximální úsilí a jejich inženýři nás neustále bombardují různými dotazy a otázkami. Z naší strany přistupujeme k Red Bullu úplně stejně jako například ke Caterhamu či Williamsu.

Renault momentálně dodává motory čtyřem týmům. Považujete to za limit, nebo jste otevřeni nové spolupráci? Konkrétně se mluví o tom, že byste měli v příštích letech nově také zásobovat Toro Rosso.
V současnosti se touto otázkou příliš nezabýváme. Momentálně víme, že dokážeme obsloužit čtyři zákazníky a jsme schopni poskytovat všem stejný servis. Uvidíme však co bude v roce 2014, kdy přijdou na řadu nové šestiválcové motory. To bude úplně jiný příběh.

Před letošní sezonou se Renault opět spojil s Williamsem, se kterým společně sbíral úspěchy v devadesátých letech. Jak se vám po 15leté odmlce s britským týmem spolupracuje?
Jsme opravdu hodně rádi, že můžeme zásobovat tento tým. Co se obnovené práce týká, nemůžeme si stěžovat. Je určitě znát, že se obě organizace navzájem dobře znají a snad je to vidět i na dráze.

Byli jste v Renaultu hodně překvapeni poté, co dokázal Pastor Maldonado s Williamsem vyhrát v Barceloně?
Neřekl bych, že jsme byli zcela zaskočeni, ale upřímně jsme tak brzký úspěch nečekali. Počítali jsme s tím, že by se Williamsu mohlo podařit zvítězit například za rok či dva, ale nakonec jim k tomu stačilo pouhých pět závodů. Pochopitelně jsme z toho měli velkou radost.

Pastor Maldonado z Williamsu slaví svůj nečekaný triumf na Velké ceně BarcelonyFoto Reuters

V roce 2014 budou zavedeny nové motory. Jak se Renault na tuto výzvu připravuje?
Přípravy na očekávané změny již probíhají v plném proudu. Už máme za sebou první zkoušky v továrně a zatím se vše vyvíjí podle plánu. Mohu potvrdit, že nejsme příliš daleko od toho, abychom vyrobili první verzi našeho šestiválce. První reálný test nového motoru v monopostu by podle mě mohl proběhnout někdy v červnu příštího roku.

Co je největší výzvou při stavbě nového turbomotoru pro vůz F1 a jak se k tomu staví Renault? Jak moc se například v této fázi příprav zabýváte spolehlivostí?
Spolehlivost je věc, na kterou se nyní soustředíme především. Výkon motoru je v tomto případě až na druhém místě. Raději nejprve vyrobíme až „přehnaně“ spolehlivý agregát a až poté se budeme zabývat výkonem. Renault je ale každopádně s novými regulemi spokojen, protože věříme,že informace získané při vývoji nového přeplňovaného agregátu pro F1, v budoucnu využijeme i pro normální silniční vozy.

Budou vozy F1 po roce 2014 rychlejší než ty současné? Nebo nás čeká podobný krok zpět jako v roce 2006, kdy byl snížen zdvihový objem motorů z 3,0 l na 2,4 l?
Na tuto otázku se v tuto chvíli odpovídá jen velmi těžko. Přece jenom nevíme, jaké budou v roce 2014 pneumatiky a také se mohou změnit i další technické regule. Pokud bychom však hypoteticky dali motor z roku 2014 do aktuálního vozu, tak si myslím, že by jezdci dosahovali lepších časů. Předpokládáme, že výkon nadcházejících motorů bude víceméně stejný jako těch současných, ale na rozdíl od nich bude mít nová pohonná jednotka nesrovnatelně větší kroutící moment. Svoji roli však bude hrát také váha nových motorů, která bude samozřejmě o něco větší.

Renault v sedmdesátých letech započal éru turbomotorů. Využijete nějaké zkušenosti z těchto dob, nebo je vše nyní už na úplně jiné úrovni?
Spíše než z té doby se snažíme těžit z poznatků, které máme z výroby turbomotorů pro běžný provoz. Ono vůbec srovnávat budoucí éru přeplňovaných motorů s tou, která v F1 panovala v osmdesátých letech, je dost složité, protože pravidla ohledně nových motorů budou úplně jiná než v minulosti.

Jak Renault vidí možný návrat Velké ceny Francie do kalendáře MS? Jak moc Renaultu tato GP chybí?
Pro Renault by byla Grand Prix Francie pochopitelně příjemným bonusem. Bylo by určité skvělé představit se opět po pár letech doma. Dobré by to bylo také pro naše zaměstnance, pro které by byl domácí závod dobrou motivací. Řekl bych, že se závody v Magny-Cours vždy těšily velké oblibě a nevidím důvod, proč by tomu tak nemohlo být opět i v budoucnu.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud