Letošní trend v F1: Tvrdší souboje, méně trestů

Zatímco v minulé sezóně byl postoj sportovních komisařů vůči přestupkům jezdců nekompromisní, letos uplatňuje FIA tolerantnější přístup.
V sezóně 2012 jsme byli častými svědky zásahu sportovních komisařů do průběhu závodu a výsledkových listin. Trestalo se průjezdem boxové uličky, trestem stop and go nebo odsunutím o několik pozic dozadu na startovním roštu. Sportovní komisaři tím reagovali na příliš tvrdé souboje mezi jezdci, které podle jejich názoru mohly skončit nebo i skončily nehodou.
Letos změnila Mezinárodní automobilová federace FIA svůj nekompromisní postoj k hodnocení závodních incidentů a instruovala své komisaře tak, aby volili tolerantnější přístup. To potvrdil v rozhovoru pro ´MTV3´bývalý pilot formule 1 Mika Salo, který zastával post sportovního komisaře při zatím poslední velké ceně v Bahrajnu.
„V Bahrajnu jsme viděli velmi dobrý závod. Mám rád takové tvrdé souboje. Za ně by jezdci neměli být trestáni.“ Finský pilot ocenil zejména duel dvojice McLarenu, který vyvolal emoce nejen v britské stáji: „Button se zlobil, že s ním šel Pérez do kontaktu. Jistě, pro oba to mohlo znamenat vyřazení ze závodu. Ale Pérez svým agresivním přístupem předvedl skvělou závodní podívanou.“
Také rozhodnutí netrestat Fernanda Alonsa (Ferrari) za trvale otevřené zadní křídlo bylo podle Miky Sala správné: „Jednalo se o technický problém. Proto jsme se tím nezabývali. Nikdo nás k tomu ani nevyzval a žádný z ostatních týmů nic nenamítal.“
Mika Salo se vyjádřil i k působení svého krajana Kimiho Räikkönena v letošní sezóně. Za jeho dosavadním úspěšným vstupem do šampionátu spatřuje dobrou práci týmu v oblasti pneumatik. Současně ale varuje, že nic netrvá věčně: „Kimi absolvoval v Bahrajnu o jednu zastávku v boxech méně než ostatní. Domnívám se ale, že jiné týmy už nebudou potřebovat příliš času, aby se také naučily pracovat se současnými pneumatikami. Pochybuji, že Lotusu tato výhoda vydrží dlouho.“