Formule 1 hlásí změny

Změny v seriálu automobilové formule 1, které by měly vstoupit v platnost tento a příští rok, zveřejnila Asociace stájí formule 1 (FOTA). V plánu je snížení nákladů na polovinu.
Asociace také navrhla změny pravidel, jako například nové bodování pilotů a kratší závody.
„Nejde o nic revolučního. V zájmu nás, sponzorů, fanoušků a televizních společností musíme postupovat po malých krůčcích,“ vysvětlil Luka di Montezemola, šéf Ferrari a současně předseda FOTA, která zastupuje 10 stájí v šampionátu.
Jako úsporná opatření FOTA navrhla zavedení levnějších motorů, zákaz testování během sezony a omezení vývoje nových technologií v následujících dvou sezonách.
Podle asociace je možné už letos snížit náklady na motory na polovinu a za rok o dalších 37,5 procenta. Pomoci by měla větší životnost motorů, jež se má zdvojnásobit. FOTA také chce stájím omezit počet motorů, kterých budou moci použít pouze v sezoně osm na jednoho pilota.
Podle návrhů by měly letos motory stát osm milionů eur a za rok o tři miliony méně. Změny by se měly dotknout i převodovek, které by měly stát 1,5 milionu eur a nesměly by být vylepšovány až do roku 2012. Zakázané má být testování v aerodynamickém tunelu a na stavbu vozů se nebudou smět používat netradiční materiály. Úsporná opatření mají zabránit odchodům stájí z formule 1 kvůli vysokým nákladům.
Podle ředitele stáje BMW Sauber Maria Theissena, který je v čele technické komise asociace, omezení technologie ve formuli zvýší vliv schopností pilotů na výsledky, což si v průzkumu, který FOTA provedla v 17 zemích světa, přáli fanoušci.
Na základě průzkumu mezi příznivci stáje také navrhly nové bodování jezdců v závodech. Vítězové Velkých cen by měli dostat 12 bodů, místo stávajících deseti. Následujících sedm pilotů v konečném pořadí závodu by mělo obdržet 9-7-5-4-3-2-1 bod (v současnosti jsou jezdci na prvních osmi místech hodnoceni 10-8-6-5-4-3-2-1 bodem).
Od roku 2010 by mělo dojít i ke zkrácení závodů na 250 kilometrů nebo na hodinu a 40 minut, aby je televize mohly snáze zařazovat do programu. Televizní štáby by také měly mít v den závodu přístup do depa a k dispozici médiím by měla být i rádiová komunikace mezi pilotem a týmem v depu.
„Jsme nejlepší televizní show na světě. Nabízíme všechno: technologii, nebezpečí, sílu a kouzlo. Měli bychom se fanouškům víc otevřít a také potřebujeme méně předvídatelné závody,“ uvedl Flavio Briatore, šéf Renaultu a předseda komerční komise FOTA. Podle něho by se piloti také museli zúčastňovat autogramiád pro fanoušky.
Návrhy FOTA musí schválit Mezinárodní automobilová federace FIA, která se jimi bude zabývat na zasedání 14. března.