3D VIDEO: Pilot formule 1 Felipe Massa může děkovat bohu, že je stále naživu! Tedy nejen jemu, ale také inženýrům vývojářům, kteří neustále zdokonalují helmy. Jedna z nich mu totiž zcela jednoznačně zachránila život!
3D animace nehody Felippe Massy:
Felipe Massa si prožil v sobotní kvalifikaci Formule 1 hotové peklo, když byl hrozivě zasažen pružinou z vozu krajana Rubense Barrichella ze stáje Brawn GP. Utrpěl zlomeninu lebeční kosti, otřes mozku a další zranění, které mohly být osudné. Naštěstí ho zachránila helma. Co měl Felipe během tragédie na hlavě?
Helmu, která váží kolem 1,5 kilogramu, jejíž tvar je konstruován nejen pro bezpečnost závodníka, ale také k lepší aerodynamice celé jízdy.
Je vyrobena ze směsi tří velmi kvalitních materiálů: uhlíkových vláken (pro pevnost a odolnost), aramidu (kevlar - který odolá ohni) a vysoce kvalitní polyethylen (ochrana před nárazem). Celá helma je poměrně lehká, ale na druhou stranu silná a odolná.
Před tím, než ji závodník posadí na hlavu, musí helma projít tříkolovým "crash testem" (testováním kvality) nad kterým dohlíží FIA. Testuje se:
Penetrace - pouští se na helmu tříkilový kovový kužel z výšky tří metrů
Odolnost předního štítku - jsou vystřelovány kovové kuličky rychlostí 500km/h proti plexi
Odolnost proti ohni - helma je vystavena teplotě 800C po dobu 45 vteřin, - může hořet, ale do 10 vteřin po zhasnutí plamene musí sama automaticky uhasnout
Vnitřek helmy - teplota nesmí při požáru přesáhnout 70 stupňů
Tomu jaké testy helmy prochází, odpovídá i cena, která se pohybuje v řádech tisíců dolarů. Jezdec jich potřebuje za sezonu desítky kusů, jsou tedy významnou položkou v rozpočtu stáje.
Helma je přizpůsobena individuálně každému závodníkovi a na její vnější části jsou umístěny díry umožňující jezdci dýchat, dále ventilace a brčko k pití. Ventilace obsahuje filtry, které chrání před částečkami karbonu, prachu a benzinových výparů.
Helma chrání před okolním hlukem a dovoluje tak jezdci být v kontaktu s inženýry v pit boxech.
Pod helmou mají závodníci kuklu od výrobce Nomex, přičemž by měla být odolná až 300-400 stupňovému žáru.
A: Štítek helmy (cca 3mm) je ze speciálního mlhového izolátoru, který zaručuje vždy čisté a ničím nenarušené hledí. Je odolný vysokému teplu a odstíny závisející na počasí, času, trati a vržených stínech stromů..
B: Trhací folie - nečistoty jako prach, olejové a benzinové výpary a špína jsou pro jezdce velmi nebezpěčné. Pokud je ohrožena viditelnost, závodník strhne ze štítku folii.
C: Radio je zabudované do helmy v oblasti brady – umožňuje komunikaci s inženýry z týmu. Váží stejně jako klasický mobilní telefon (max.100g)
D: Výplň helmy je z pěnového polystyrenu, v různých částech helmy je použito jiné množství materiálu - aby tvar odpovídal hlavě jezdce a byl odolný proti nárazům
E: Ventilace – díry v helmě, které jsou schopny přijmout až pět litrů čerstvého vzduchu během jedné vteřiny, obsahuje čistič a zabrání absorpci motorových výparů
F: Nýty na helmě – vylepšují aerodynamiku, délka skob maximálně 7mm, musí být řádně obroušeny