27. července 2009 • 14:29

Jak vypadá helma, která zachránila život Felipe Massy!

Autor: Vít Valenta
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Everton - Liverpool 2:0. Překvapení v Merseyside derby, Reds se vzdaluje titul
SESTŘIH: Toronto - Boston 2:4. Bruins znovu vedou, Pastrňák asistoval
VŠECHNA VIDEA ZDE

3D VIDEO: Pilot formule 1 Felipe Massa může děkovat bohu, že je stále naživu! Tedy nejen jemu, ale také inženýrům vývojářům, kteří neustále zdokonalují helmy. Jedna z nich mu totiž zcela jednoznačně zachránila život!



3D animace nehody Felippe Massy:

371985:gallery:true:true

Felipe Massa si prožil v sobotní kvalifikaci Formule 1 hotové peklo, když byl hrozivě zasažen pružinou z vozu krajana Rubense Barrichella ze stáje Brawn GP. Utrpěl zlomeninu lebeční kosti, otřes mozku a další zranění, které mohly být osudné. Naštěstí ho zachránila helma. Co měl Felipe během tragédie na hlavě?

Felipeho Massu museli z auta vyndat lékařiFoto ČTK/AP

Helmu, která váží kolem 1,5 kilogramu, jejíž tvar je konstruován nejen pro bezpečnost závodníka, ale také k lepší aerodynamice celé jízdy.

Je vyrobena ze směsi tří velmi kvalitních materiálů: uhlíkových vláken (pro pevnost a odolnost), aramidu (kevlar - který odolá ohni) a vysoce kvalitní polyethylen (ochrana před nárazem). Celá helma je poměrně lehká, ale na druhou stranu silná a odolná.

Před tím, než ji závodník posadí na hlavu, musí helma projít tříkolovým "crash testem" (testováním kvality) nad kterým dohlíží FIA. Testuje se:

Penetrace - pouští se na helmu tříkilový kovový kužel z výšky tří metrů

Odolnost předního štítku - jsou vystřelovány kovové kuličky rychlostí 500km/h proti plexi

Odolnost proti ohni - helma je vystavena teplotě 800C po dobu 45 vteřin, - může hořet, ale do 10 vteřin po zhasnutí plamene musí sama automaticky uhasnout

Testování při teplotě 800CFoto gp-worldnet.com

Vnitřek helmy - teplota nesmí při požáru přesáhnout 70 stupňů

Tomu jaké testy helmy prochází, odpovídá i cena, která se pohybuje v řádech tisíců dolarů. Jezdec jich potřebuje za sezonu desítky kusů, jsou tedy významnou položkou v rozpočtu stáje.

Helma je přizpůsobena individuálně každému závodníkovi a na její vnější části jsou umístěny díry umožňující jezdci dýchat, dále ventilace a brčko k pití. Ventilace obsahuje filtry, které chrání před částečkami karbonu, prachu a benzinových výparů.

Helma chrání před okolním hlukem a dovoluje tak jezdci být v kontaktu s inženýry v pit boxech.

Pod helmou mají závodníci kuklu od výrobce Nomex, přičemž by měla být odolná až 300-400 stupňovému žáru.


Popis jednotlivých částí helmy závodníka F1Foto gp-worldnet.com

A: Štítek helmy (cca 3mm) je ze speciálního mlhového izolátoru, který zaručuje vždy čisté a ničím nenarušené hledí. Je odolný vysokému teplu a odstíny závisející na počasí, času, trati a vržených stínech stromů..

B: Trhací folie - nečistoty jako prach, olejové a benzinové výpary a špína jsou pro jezdce velmi nebezpěčné. Pokud je ohrožena viditelnost, závodník strhne ze štítku folii.

C: Radio je zabudované do helmy v oblasti brady – umožňuje komunikaci s inženýry z týmu. Váží stejně jako klasický mobilní telefon (max.100g)

D: Výplň helmy je z pěnového polystyrenu, v různých částech helmy je použito jiné množství materiálu - aby tvar odpovídal hlavě jezdce a byl odolný proti nárazům

E: Ventilace – díry v helmě, které jsou schopny přijmout až pět litrů čerstvého vzduchu během jedné vteřiny, obsahuje čistič a zabrání absorpci motorových výparů

F: Nýty na helmě – vylepšují aerodynamiku, délka skob maximálně 7mm, musí být řádně obroušeny

Témata:  formule, 1, helma, massa, pilot
Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud